Ack första segling! Fråga: gasolspis eller Origo?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Ack första segling! Fråga: gasolspis eller Origo?

Inlägg av kajlahtinen » tis 06 maj 2008, 00:34

Första segling på vår lilla hemfjärd kallad Airisto-Erstan(på sv.) fullbordad. Vilket härligt sommarväder det var. Vi nästan beslöt oss och sticka iväg på söndagen, alltså utåt mot ytterskärgården men men... Jobbet kallade och sen blev ju vädret också mycket sämre framöver. Nu undrar ja på ett par saker. Vår gasolspis med ung är sönder på så sätt att den ena "plattan" inte fungerar (den drar igång men stänger av sig själv efter en minut ungefär). Jag slet loss apparaten och forslade den till en lokal montör. Nu undrar jag om man borde ta tillfället i akt och byta till spritkök. Det hände faktiskt en gång förra sommaren att vår gasolvarnare pep. Vi blev jätte oroliga och fick ringa in en (dyr) gasman som hittade felet i "vattenavskiljaren" (om jag nu minns rätt). Sedan dess har det varit tyst igen och den andra "plattan" har fungerat ok. Vad tycker ni?

Och nu skall jag passa på och säga: SE GLA UT (ni som kan)
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 06 maj 2008, 05:23

spritspisar är inte kul, av lite olika skäl. Besvärliga jämfört med gas, och inte samma effekt som gas.

Oavsett bränsle måste man underhålla, sprit är inte helt oskyldigt!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2008, 06:34

Med reservtion för att man har speciella regler i Finland, så undrar jag om det var vattenavskiljare inmonterad i båten? Det finns sådana i stora gasanläggningar, men för småbåtsbruk är de ovanliga - jag har inte sett någon. Däremot finns det en typ av läckindikator med en liten vätskebehållare?

Vad gäller valet mellan sprit, fotogen och gas, så kan man påstå att ett korrekt hanterat, installerat och underhållet gasolkök knappast är osäkrare, snarare tvärtom. Det förefaller mer invecklat tack vare ledningarna och säkerhetsanordningarna, men dina problem är ovanliga, till och med mycket ovanliga. Problemet med sprit och fotogen är hanteringen av bränslet - där finns riskerna också. En sprit- eller fotogenbrand är möjligen något mer hanterbara än en gasolläcka, men sannolikheten för att det skall inträffa något när man använder köket är också mycket större.

Dock, vi kan kalla "gasol-olust" känslomässigt pjosk hur mycket vi vill, sover man litet sämre på natten med gasolkök, så byt för all del. Riskerna är små hur som helst, och att välja det man bekymrar sig för minst kan ju öka trivseln - det är ju därför vi har båt.
Anders S

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tis 06 maj 2008, 07:17

Kör med Origo 3000 sprit i en 30-fotare. Jag tycker att det är rätt skönt att slippa ytterligare en fast installation som kräver underhåll. Visst tar det lite tid att koka vatten och påfyllningen är lite campingartad, men på det stora hela saknar vi inte gasol.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 06 maj 2008, 07:36

Gasol, tveklöst.
I alla fall om man lagar mat och inte bara värmer mat ombord. Då kan kanske det campingartade spritköket duga.

Med ett väl istallerat gasolsystem är risken för olyckor minimal. När exploderade en gasolinstallation sist i en båt?

Och underhållet inskränker sig i princip till läckagekontroll och byten av eventuella slangar med jämna mellanrum.

morg
Diamantmedlem

Inlägg av morg » tis 06 maj 2008, 08:20

Gasolpjoskare har jag varit sedan barnsben men lite osäkra fakta när jag funderade på att byta (den icke reglementsenliga anläggningen) fick mig på andra tankar.

Spritkök och fotogenkök får betydligt fler personer till sjukhus varje år enligt brandförsvaret. Kan dock vara mängden installerade anläggningar som gör det. Jag lyckades inte få ur räddningsverket eller brandförsvaret någon statistik som korrigerade för mängden anläggningar. Foto och Sprit ger dock oftast lättare brännskador som dock kan vara jobbiga fem timmars gång från en brygga med ambulans. Gasolkök är i stort sätt helt olycksfria om man gör inskränkningen till korrekt installerade och korrekt underhållna anläggningar som det brukar uttryckas. Sedan att långt ifrån alla installationer är korrekt installerade och underhållna är en annan sak och då hamnar man ju i kategorin med olyckor. Korrekt installerat och underhållet är gasol det säkrare bränslet. Brandförsvaret påpekade även att dunken med bränsle som står någonstans i båten är ett förvaringsproblem som inte skall underskattas.

Således; spritkök har ett hanteringsproblem när det gäller olyckor d v s att folk inte kan hantera dessa korrekt och eldar upp sig själva eller något annat men installationen av anläggningen är ju ett mindre problem. Gasolkök har ett underhållsproblem och installationsproblem men är hanteringsmässigt den säkrare typen.

Sedan får man ta ställning till om det är säker hantering av alla i familjen eller säkert underhåll av underhållaren/na som är det största problemet.

Gasolvarnare och vetskapen om att jag granskat allt själv och kollat det till dödagar får mig att sova lugnt i kombo med en gasolvarnare och ytterligare en till på väg. Detta var det jag lyckades få fram men olycksstatistiken kring båtkök var minst sagt ofullständig.

PS; Grannens båt vid stugan i Finland sprängdes i en gasololycka. Den var uppfläkt i längsled och resterna av styrhytten låg på land. Gubben klarade sig tack vare öppen dörr men fick lite pighamfläckar. Denna syn fick mig att bli gasolpjoskare... så nog sprängs de ibland. Detta var dock en kreativ hobbyinstallation...

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 06 maj 2008, 10:22

Den här frågan har ju diskuterats i mängd och massor här på forumet (eller var det på Fendern..?)
Ingen har ett allmängiltigt svar.
Vi kör med spritkök eftersom sonen hittade ett bredvid ett sopflak i gästhamnen i Kasnäs. Nån klåpare hade haft brand, uppenbarligen...
Billigt bränsle köper jag via jobbet, så för oss var det väl närmast en kostnads/tillfällefråga vilket kök vi har i båten.

Kompisen har ett Biltemagasolkök. Ser så jävvla enkelt ut att jag funderar på att slänga in ett par sådana istället. Fast gasolinstallation betackar jag mej för. Jag vill ingenting ha i båten som jag inte själv får serva eller bygga/bygga om.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 06 maj 2008, 11:48

Jag frågade ett gäng som jobbar på rädningstjänsten vad de hade. Alla utom en hade gasol. Han som hade spritkök hade det för det satt i båten när han köpte.
Nästan allt på en båt kräver underhåll och skötsel, även fotogenkök. Sprit har drygt 50% av energin jämfört med gasol. De flesta gasololyckor sker i husvagnar med anläggningar som aldrig underhållits.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 06 maj 2008, 12:56

Alla bränslen är ju farliga på lite olika sätt och kräver ju handhavande därefter.
Jag har själv ett gammalt spritkök och klarar mig utmärkt på det. Blir ju mest kaffevatten.
När vi går i land och grillar tar vi med oss ett Trangiakök med gasolbrännare dom gånger man nu ska koka något.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 06 maj 2008, 13:35

Nautihamstern skrev:Fast gasolinstallation betackar jag mej för. Jag vill ingenting ha i båten som jag inte själv får serva eller bygga/bygga om.
Då är det tydligen så att man måste vara behörig att arbeta med gasol i Finland?
Anders S

Grisslan
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Grisslan » tis 06 maj 2008, 16:22

Jag kör med spritkök, mest för att det går lätt att ta ut ur båten om man inte vill osa ner ruffen. Mitt folkbåtsliv är förstås lite campingbetonat, och hade jag en större båt skulle jag tveklöst välja gasol. Säkert, drygt, lätthanterat.

Mats Brage
Diamantmedlem

Inlägg av Mats Brage » tis 06 maj 2008, 23:07

Gasol i alla lägen skulle jag välja. Hade i båten jag köpte en inte bara kreativ installation utan också direkt farlig med tanke på evakueringsslangens dragning, gasolflaskans placering mm. Det är numera åtgärdat, och enkelt, samt att jag inköp en gas-varnare på Claes Ohlsson för någon hundralapp. Testade den vid några tillfälle och den fungerade snabbt och bra.

Jag sover numer lugnt och tryckt med gasol, gasolvarnare och läckagespray. Funderar på att komplettera med en elektronisk avstängning som kan användas dagtid - men jag kommer nog alltid att skruva av gasolen mekaniskt över natten. (har installerat två bvred förutom det på flaskan.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tis 06 maj 2008, 23:39

Joo, Anders S, det var en läckindikator för all del. Ganska ironiskt att det var just den som läckte. Besiktningsmannen kapade helt enkelt bort den från systemet och nu har vi ett klistermärke som bevittnar att anläggningen är granskad 2007. Mannen rekommenderade också att vi skulle flytta tuben från förvaringsstället under sittbrunnsbänken till ett separat ställe utan förbindelse till båtens inre delar. Det har vi inte riktgit utrymme för och inte hade det hjälpt ens i vårt fall då den läckande läckindikatorn satt ju under bänken. Hur som helst, när jag hade slitit loss spisen (inte lätt) kom tanken att varför inte sätta dit en Origo i stället för att slippa dessa grubblerier. Men det är tydligen så att man då får andra grubblerier i stället.

MVH
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 07 maj 2008, 05:40

att ha båt är att grubbla

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 07 maj 2008, 06:50

kajlahtinen skrev:Men det är tydligen så att man då får andra grubblerier i stället. MVH
Kaj
Jag säger som Herr J : "att ha båt är att grubbla". Men välj nu att "grubbla" över sådant om du tycker du kan hantera och kan ha förtroende för. Kan du inte sätta gasolflaskan i ett lämpligt utrymme som rinner utombords går min röst till spritköket.

Vänta bara tills diskussionen börjar handla om spritkökets osynliga låga och spritens eldfängdhet vs fotogenkökets eldkastaregenskaper och sotbildningsförmåga! Sedan slänger någon kanske in specialimporterade engelska dieselspisar i debatten.
Anders S

Skriv svar