Båtsportkort, fel storlek

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
RunawayPeter
Silvermedlem

Båtsportkort, fel storlek

Inlägg av RunawayPeter » sön 06 apr 2008, 16:14

Jag har nu i somras försökt att navigera med det nya båtsportkortet i A3-format, från Trosa till Västervik.

Fullkomligt förvirrad av de olika avgränsningarna och att inte kunna se knappt någonting runt omkring, utan att behöva bläddra hit och dit och tappa sammanhanget.

Ytterst nöjd när jag gick upp mot Nynäshamn och kunde använda mina gamla "stora" båtsportkort. Vilken skillnad!

Mina båtgrannar, nya på sjön, tyckte absolut de "gamla" var klart överlägsna.
Efter en förfrågan på sjöfartsverket svarade de, att det inte kommer att erbjudas det "stora" formatet.

Är det några fler som föredrar de gamla? Underligt om det inte vore det.
Och är det inte konstigt, att sjöfartsverket, som ju ska vara en affärsdrivande verksamhet, inte erbjuder sina kunder valfrihet?

Med stalinistisk iver bestämmer de, anser sig bättre vetande och gör mycket för att försvåra och försämra för oss fritidsbåtfolk. Med våra skattepengar!

Lägg ner skräpverket, öppna för kundvänliga, intelligenta företag, som reder sig själva och sätter OSS i fokus.

Runaway

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » sön 06 apr 2008, 16:53

Äntligen är Sjöfartsverkets monopol brutet.
Nedanstående är prisvärt.
Nv-verlag i tyskland ger ut Båtsportkort över Bästkusten
Skala 1:40000 och 1:20000, är lite ovant men ger bra översikt.
"Paket" 5 innehåller kort Varberg - Norge i pappersformatet 59*42 cm, Hamnbok med natur och "vanliga" hamnar samt digitalakort med navprogram. Allt för 806 kr med klubbrabbat hos Nautic Center i Göteborg.
http://nvverlag.de/elektronische_see_serien_serie5.htm

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » sön 06 apr 2008, 17:15

I Danmark er det sådan nu, at KMS (Kort & Matrikelstyrelsen) slet ikke udgiver kort mere. Det er alt sammen privatiseret, og de danske "søsportskort" (som altid har været en katastrofe sammenlignet med de tilsvarende svenske) findes slet ikke.

Så kort i A2 format skal købes hos de tyske udbydere, NV-Verlag og Delius Klasing. Det er udmærkede kort :D
.
Officielt i Danmark udgives kun de oprindelige store søkort (A1) af Schultz.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Båtsportkort, fel storlek

Inlägg av Eilean » mån 07 apr 2008, 16:37

RunawayPeter skrev:Jag har nu i somras försökt att navigera med det nya båtsportkortet i A3-format, från Trosa till Västervik.

Fullkomligt förvirrad av de olika avgränsningarna och att inte kunna se knappt någonting runt omkring, utan att behöva bläddra hit och dit och tappa sammanhanget.

Ytterst nöjd när jag gick upp mot Nynäshamn och kunde använda mina gamla "stora" båtsportkort. Vilken skillnad!

Mina båtgrannar, nya på sjön, tyckte absolut de "gamla" var klart överlägsna.
Efter en förfrågan på sjöfartsverket svarade de, att det inte kommer att erbjudas det "stora" formatet.

Är det några fler som föredrar de gamla? Underligt om det inte vore det.
Och är det inte konstigt, att sjöfartsverket, som ju ska vara en affärsdrivande verksamhet, inte erbjuder sina kunder valfrihet?

Med stalinistisk iver bestämmer de, anser sig bättre vetande och gör mycket för att försvåra och försämra för oss fritidsbåtfolk. Med våra skattepengar!

Lägg ner skräpverket, öppna för kundvänliga, intelligenta företag, som reder sig själva och sätter OSS i fokus.

Runaway
Ja, smaken är som...

Jag tycker nog att de nya korten är ett lyft. De gamla var varken fågel eller fisk, för små att användas på kartbordet, för stora för att bekvämt funka i knät ute i sittbrunnen.
Och stalinistiskt?
Du tar väl inte i litet? Morfar avrättades av Stalin och jag tycker jämförelsen med dina sjökortsproblem haltar något...

RunawayPeter
Silvermedlem

Inlägg av RunawayPeter » mån 07 apr 2008, 16:56

Tack för informationen om danska och Tyska kort, de tycks, som vanligt ligga före oss i byråkrat sverige.

Ursäkta Elian, uttrycket "stalinistisk" är menat som en förstärkning av lusten att bestämma. Det var inte min mening att blåsa upp bekymret, eller att nedvärdera stalins offer.

Hursomhelst, jag är genuint förvånad att någon föredrar A3.
Det blir att kika på alternativ, jag vet fler som gått över till skärgårdskorten.

Runaway

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » mån 07 apr 2008, 19:48

Håller helt med dig Runawaypeter. De nya korten är alldeles fösr små.

Tycker heller inte om alla sidor med skala 1:25000, utom för speciella trånga farleder där de behövs för att kunna visa alla prickar etc.
Annars är det för litet område som visas på dessa. Även om det iblan även finns 1:50000 å visas väldigt få prickar på dessa. T.ex utanför Göteborg.

Skriv svar