Tvätta fendrar?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Price
Guldmedlem

Tvätta fendrar?

Inlägg av Price » ons 02 apr 2008, 21:59

Tog fram fendrarna ur vinterförvaringen och de ser inte roliga ut hur rengör man dem bäst?
Är det fenderrengörning ifrån båttillbehörsbutiken som gäller eller finns det några andra knep?
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » ons 02 apr 2008, 22:33

Thinner är oslagbart..

Kalle Kula
Diamantmedlem

Dunderkur...

Inlägg av Kalle Kula » tor 03 apr 2008, 01:31

Aceton för att göra rent!
Verkar lite kletigt medans man håller på men det blir bra när acetonet avdunstat. Går åt mycket papper/trassel

Sedan tar Du silikonspray och polerar dem med.

De blir som nya!

Mvh

//KALLE KULA//

Kalle Kula
Diamantmedlem

Dunderkur...

Inlägg av Kalle Kula » tor 03 apr 2008, 01:31

Aceton för att göra rent!
Verkar lite kletigt medans man håller på men det blir bra när acetonet avdunstat. Går åt mycket papper/trassel

Sedan tar Du silikonspray och polerar dem med.

De blir som nya!

Mvh

//KALLE KULA//

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 03 apr 2008, 07:01

Fendrar är förbrukningsvaror, och som sådana, sköt dem så håller de längre. Jag brukar tvätta dem med högtryckstvätten (knyt fast dem, och ha regnrock...) och så polerar jag med något lämpligt putsmedel, typ bilinredningsputs, vinylglans el dyl. Man kanske kan pröva tvättmedel för plast-trädgårdsmöbler?

Aceton eller thinner, tja... När fendern blir matt och "svärta" fastnar (från bildäck etc) har mjukgöraren lämnat ytan, UV-bestrålnigen gjort sitt och skadan (på utseendet) är redan skedd.

Något år klädde vi fendrarna med en tygstrumpa - det såg propert ut i ett par veckor, tills skyddet trasats sönder. Nu lever vi med "fula fendrar", och ser bara till att de är rena. Annars har Biltema bra priser på fendrar...
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 03 apr 2008, 07:02

I princip finns det två olika metoder:

- "slipa", tvättmedel med slipmedel, eller liknande. Vim/Jif nämns ofta.
- "lösa", thinenr eller aceton (eller något liknande). Använder man detta är det bra om fendrarna har tvättats i vatten först, aå att den värsta skiten är borta - det är lätt att man gnider in skiten i plasten annars.

Själv tycker jag man skall börja med tvättmedel, ev med slipmedel. PEngar, miljö.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » tor 03 apr 2008, 07:19

Jag brukar köra T-röd följt av typ Autosol.

Min erfarenhet är att när Thinner/Aceton förespråkas för rengöring går det i nio fall av tio i det närmaste lika bra med alkohol. Snällare mot materialet, dig och miljön.

Användarvisningsbild
plarsa
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av plarsa » tor 03 apr 2008, 10:10

Gjorde detta just i helgen med mycket gott resultat.

Min dunder lösning heter Autosol och Vax. Det går ruggigt snabbt och resultatet blir vitt och fint.

/ Plarsa
http://rival22.plars.org

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » tor 03 apr 2008, 20:07

Tror jag provat de flesta kombinationer av medel och metoder som nämns men aldrig lyckats få våra lortiga fendrar i närheten av helt rena.
Nu ger jag upp, Biltema har väldigt billiga fenderskydd också.
Kommer kosta mej ett par hundra. Nya fendrar ett par tusen. Även om de också köps på BT. Råd att byta strumpor ofta, alltså!

/p

bassace

Inlägg av bassace » tor 03 apr 2008, 23:07

Jag kör med vanlig polish och vax, precis som på båten. De blir blanka och fina. Nu har jag ju inga vita utan mörkblåa fendrar, de är kanske tacksammare än de vita att hålla ordning på?

Price
Guldmedlem

Inlägg av Price » tor 03 apr 2008, 23:57

tack för bra tips skall prova mig fram med lite olika :D
Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » fre 04 apr 2008, 09:35

Maskindiskmedel + scotchbrite har inte nämnts. Använder jag varje år, och är mycket nöjd.
Miljömässigt bättre än aromatiska lösningsmedel - och betydligt bättre för användaren. Thinner o aceton är ju inte att leka med.//Johan.

Vagabond
Silvermedlem

Rena Fendrar

Inlägg av Vagabond » fre 04 apr 2008, 13:56

Jag är inte mycket för mirakel-tinkturer och synnerligen misstänksam mot allt som lovar snabba och enkla lösningar billigt. Dock sprang jag på en produkt på, hör och häpna, Biltema för ett par år sedan som faktiskt förvånat mig.

Black Streak Remover (36-861)
Spraya på, låta verka i 30 s och torka bort.
650 ml. 49,90 kr

Jag kan bara bekräfta: Torka av med en trasa. Allt sot och fett hamnar där, och man får fendern vit och fin igen.

Fendern blir heller inte kletig, som med det i övrigt utmärkta acetonet.

Det står dock en liten varningstext på att man skall provspraya på en liten yta, för att se så att inte missfärgning uppstår. Medlet är nämligen gult och kan på vissa material ge en gul ton. Mina fendrar klarade detta galant, däremot på en kraftigt nedmattad del i sittbrunnen, så fick jag gnugga friskt med rubbing för att få bort den gula tonen.

Jag kan bara rekommendera forumsdeltagarna att prova. Fyrtionio och nittio kan ju anses vara ett acceptabelt risktagande....

Mycket nöje

Miguel i Vagabond 31:an Vattenvind

Kenta
Platinamedlem

Skitiga fendrar

Inlägg av Kenta » fre 04 apr 2008, 15:26

Klä på fendrarna. Be kära hustrun ta fram symaskin och förse henne med stretchfrotté.
Ta sedan av frottén på hösten, och stoppa in den i tvättmaskinen. När våren kommer klä på era fendrar igen.
Inget skrubbande med olika medel.
/Kenta

erlandf
Trogen medlem

varför blanka fendrar

Inlägg av erlandf » fre 04 apr 2008, 21:32

Som nybörjare inom segling så stöter man på en massa uppfattningar om hur saker och ting ska vara. En del har jag fått rationella och logiska svar på, andra inte. Nu undrar jag, - varför ska fendrar vara kliniskt rena. Förbättarr det funktionen eller är det någon annan orsak, traditon eller så..?
erlandf

Skriv svar