Läckage från impeller

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Earl Grey
Erfaren medlem

Läckage från impeller

Inlägg av Earl Grey » lör 29 mar 2008, 18:47

Jag har problem med läckage från impellerhus på min MD7B. Trots ny packning fortsätter problemet. Det har givit upphov till rostskador på motorfästet under impellerhuset.
Vad göra?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 29 mar 2008, 18:59

Sådana har ofta två tätningar med en dränerad luftkammare emellan. Denna strategi är för att ett läckage SKALL observeras genom dräneringen och inte riskera att sippra in i motorn, oupptäckt.

Du kanske bara har bytt den inre packningen? Eller (inte ovanligt) så är pumpaxeln skadad vid tätningen, och då hjälper det inte med en ny packning - den tätar inte mot axeln.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 29 mar 2008, 19:05

Förutom att eka vad AndersS säger så vill jag minnas att iaf för en modell av vattenpumpen till MD7 utgav VP i efterhand beskrivningar hur den enkelt skulle konverteras.
Borde gå att hitta i VPs dokumentation, alternativt prata med någon väl insatt.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » lör 29 mar 2008, 20:09

Jeg har også en MD7B og kan være enig i, at du skal sikre at de to "simmerringe" på akslen er OK. Husk at de skal vende hver sin vej, den ene tætter mod motorolien, den anden tætter mod kølevandet. Men kommer lækagen fra selve pumpedækslet, så er den rigtige kur at skifte til "Speedseal"

Bild

Med denne løsning får du et nyt bronzedæksel med et spor til en O-ring, og dermed farvel til papirpakninger. Så kan man inspicere impelleren uden at skulle skifte pakning, og det kan gøres uden værktøj. Linket til firmaet er:

http://www.speedseal.com/speedseal.html

Koster lidt penge, men er lækkert!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Skriv svar