Jag har beställt 4 mindre rutor till min överbyggnad från Ö-metall. Förra säsongen monterade jag en ny plastskiva alá Maxi. Denna var fin men det blev aldrig riktigt tätt när det sjöade eller störtregnade.
Nu är nya rutor beställda i fräck desigt, 8000:- kostar det men jag tror att det blir ett lyft! 7-8 veckors lev tid.
Jag kommer att förstora öppningarna något så de gamla skruvhålen försvinner. Tycker ni att jag skall skrapa bort lite balsa ur mitten och fylla med epoxispackel ifall att det skulle komma in vatten eller svikta när jag drar inner- och ytterram mot varandra?
Nya rutor från Ö-metall beställda
-
Snedseglaren
- Guldmedlem
Jeg monterede sådanne Ô-metall ruder forrige vinter. Jeg tror også, at det er en god idet at forsegle mellemrummet i sandwich-konstruktionen. Måske kan der også bruges en hård type Sika hertil?
Et tip: På min båd krummer skroget lidt, så det er nødvendigt at presse enderne af ruderne ind. Det gjorde jeg med træklodser og tov til genua-skødevognene, så kunne jeg gøre det ene mand.
Når vinduerne monteres, så sættes en selvklæbende svampegummi-liste på yderrammen. Hvis du så også giver en stribe tætningsmasse (min forhandler anbefalede SIMSON CA) indenfor gummi-tætningslisten så sidder yderrammen efter hærdning fast i skroget, og inderrammen kan så tages af indefra for inspektion t. ex.
Inderrammens gummiliste sprayede jeg med silikone inden montagen, så er man sikker på at den ikke fæstner i tætningsmassen.
Fine vinduer, mine har været 100% tætte.
Et tip: På min båd krummer skroget lidt, så det er nødvendigt at presse enderne af ruderne ind. Det gjorde jeg med træklodser og tov til genua-skødevognene, så kunne jeg gøre det ene mand.
Når vinduerne monteres, så sættes en selvklæbende svampegummi-liste på yderrammen. Hvis du så også giver en stribe tætningsmasse (min forhandler anbefalede SIMSON CA) indenfor gummi-tætningslisten så sidder yderrammen efter hærdning fast i skroget, og inderrammen kan så tages af indefra for inspektion t. ex.
Inderrammens gummiliste sprayede jeg med silikone inden montagen, så er man sikker på at den ikke fæstner i tætningsmassen.
Fine vinduer, mine har været 100% tætte.
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Har man dessutom båten ute på vintern så kan det bli tråkiga frostsprängningar med en massa sprickor som följd.Kjelle skrev:Det där med balsa - absolut!!! Det är viktigt att det är tätt. Får du in vatten i balsan blir det inte roligt. Balsna blir blöt, tappar spänsten, lossar från plasten och däcket blir svajigt och tappar styvheten - det sviktar.
Det material man ska täta med för inte vara mjukt. Idén med med distansmaterial är ett öka ytans styvhet. När man utsätter ytan (dvs däcket) för en böjande kraft kommer kommer det att böjas. Det övre lagret utsätts för en tryckande kraft i ytan, det undre en dragande. Om inte de två lagren förbinds på något sätt så kommer de här krafterna att överföras av distansmaterialet som, genom att det inte är styvt, att röra sig och vinsten (det styvare däcket) försvinner. I stället finns risken att distansmaterialet skjuvas loss. Helst ska de två ytlagren plastas samman med väv,