Sugtömning av tanken
Sugtömning av tanken
Jag är lite nyfiken hur ni andra tänker eller redan har ordnat med, när det gäller tömning av toatanken.
Jag hade en tanke på att segla till Åland i sommar och då finns det ju lagkrav på att inte släppa ut nåt.
Ni som har redan installerat sugtömning; hur har ni gjort och med vilket system. Finns det standarder?
Försökte googla på var i sthlms skärgård man kunde hitta gästhamnar med tömningsanordningar, men jag hittade inget. Vet någon om det finns ?
///Bengt
Jag hade en tanke på att segla till Åland i sommar och då finns det ju lagkrav på att inte släppa ut nåt.
Ni som har redan installerat sugtömning; hur har ni gjort och med vilket system. Finns det standarder?
Försökte googla på var i sthlms skärgård man kunde hitta gästhamnar med tömningsanordningar, men jag hittade inget. Vet någon om det finns ?
///Bengt
På min Faurby har de helt enkelt satt på en trevägsventil på utloppsledningen. Endera går det från tanken via trevägsventilen till kvarnpumpen och vidare ut till fiskarna eller så går det från tanken via trevägsventilen upp till däcksförskruvningen för sugtömning. Anledningen till att det sitter en pump på vägen till vattnet är att tanken ligger under vattenlinjen. Om du har botten på tanken över vattenlinjen behövs inte denna utan du kan tömma till havet med gravimetri.
//Niklas S
Faurby424 Alinde
//Niklas S
Faurby424 Alinde
Det är svårt att förhålla sig gravitetisk till sådana uttalanden.cruisaren skrev: havet med gravimetri.
I saken; Javisst finns det en standard. Toatömningsbeslagen har ett invändigt mått som gör att "sugproppen" passar perfekt.
Nu är de här beslagen snarlika, och det kan vara ide att se till att framförallt vattentankens inlopp skyddas mot missuppfattningar. Hälsoskäl!
Anders S
I min Beason er der to symmetriske tanke der er lige store: Dieseltanken ligger til bagbord med fyldeslange til dæk med vanlig gennemføring. Toa-tanken ligger til styrbord, og havde oprindeligt kun en aftapning, i bunden til manuel tømmepumpe til søen.
Jeg har for et par år siden monteret et tømmerør mere, som går indvendigt i tanken opad, hvor der er monteret slange (38mm) til tømmegennemføring i dækkets styrbordside.
Krævede udbygning af tanken og svejsearbejde til det nye rør.
Husk at anvende rigtig toa-slange, ellers lugter det i båden!!!!
Har ikke haft behov at anvende tømningen endnu, indtil videre kan vi i DK tømme til havs når vi er 2sm ude!
Jeg har for et par år siden monteret et tømmerør mere, som går indvendigt i tanken opad, hvor der er monteret slange (38mm) til tømmegennemføring i dækkets styrbordside.
Krævede udbygning af tanken og svejsearbejde til det nye rør.
Husk at anvende rigtig toa-slange, ellers lugter det i båden!!!!
Har ikke haft behov at anvende tømningen endnu, indtil videre kan vi i DK tømme til havs når vi er 2sm ude!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark
Lagkrav på att inte släppa ut nåt
Denna lag innebär i praktiken ett förbud mot båtliv med flera dagars vistelse i naturhamnar, långseglingar längs kusten osv.
Ett perfekt exempel på en verklighetsfrämmande och meningslös lag som alla bryter mot.
Ett perfekt exempel på en verklighetsfrämmande och meningslös lag som alla bryter mot.
Re: Lagkrav på att inte släppa ut nåt
Men man bryter väl bara mot lagen om man släpper ut något.Maxi33 skrev:Denna lag innebär i praktiken ett förbud mot båtliv med flera dagars vistelse i naturhamnar, långseglingar längs kusten osv.
Kan man nu vacuum suga tanken så ska det väl gå bra.
Det är väl nog sant att rätt så många bryter mot denna lag, mest på grund av bristen på fungerande pumpar. Dessa verkar dock bli bättre och flere med tiden så situationen blir väl generellt nog bättre hela tiden. Lagen kräver ju också att de som har toa installerad har sugtömning installerad vid den obligatoriska båtbesiktningen varje vår. I alla fall har ju båttillbehörsbutikerna fått ökad försäljning så något gott i alla fall?
SWE 54 har ju helt rätt...
...i att man bryter mot lagen bara om man släpper ut något.
Några frågor:
Hur många sugtömningsstationer finns det i naturhamnarna?
Hur många överhuvudtaget?
På svenska västkusten mellan Norge och Göteborg finns det cirka 10.
Var du inte lite dum nu SWE 54?
Några frågor:
Re: SWE 54 har ju helt rätt...
Dum o dum, det är väl upp till dig att tycka.Maxi33 skrev:...i att man bryter mot lagen bara om man släpper ut något.
Några frågor:
Om man nu är dum när man kosntaterar fakta så har ju du och jag väldigt olika syn på saker o ting.
Varför ska man tömma en tank i en naturhamn?
Man får ju såklart uppsöka ett tömningsställe om man nu ska göra det riktigt, vad är det för konstigt med det?
Den är iof dumt att det inte finns fler stationer, det kan jag ju hålla med om.
Nu var vi där igen...
...med en debatt där min debattant SWE 54 inte använder vare sig logik eller konsekvens.
Jag påstod att förbud mot att tömma toatanken i vattnet innebär att vistelser i naturhamnar blir omöjliga.
SWE 54 svarar med:
Citat
Man får ju såklart uppsöka ett tömningsställe om man nu ska göra det riktigt, vad är det för konstigt med det?
Slut citat
Så vi är alltså överens SWE 54.
Tack för det.
Jag påstod att förbud mot att tömma toatanken i vattnet innebär att vistelser i naturhamnar blir omöjliga.
SWE 54 svarar med:
Citat
Slut citat
Tack för det.
Re: Lagkrav på att inte släppa ut nåt
Med uppenbar risk att släcka eld med bensin måste jag bara påpeka att ska man citera så gör det rätt!
Maxi33 skrev: Denna lag innebär i praktiken ett förbud mot båtliv med flera dagars vistelse i naturhamnar, långseglingar längs kusten osv.
SWE54 skrev: Men man bryter väl bara mot lagen om man släpper ut något.
Kan man nu vacuum suga tanken så ska det väl gå bra.
Maxi33 skrev: SWE 54 har ju helt rätt...
...i att man bryter mot lagen bara om man släpper ut något.
Några frågor:
SWE54 skrev: Dum o dum, det är väl upp till dig att tycka.
Om man nu är dum när man kosntaterar fakta så har ju du och jag väldigt olika syn på saker o ting.
Den är iof dumt att det inte finns fler stationer, det kan jag ju hålla med om.
Maxi33 skrev: Nu var vi där igen...
...med en debatt där min debattant SWE 54 inte använder vare sig logik eller konsekvens.
SWE 54 svarar med:
Citat
Slut citat
Tack för det.
Re: Nu var vi där igen...
Njeae...? Det är väl tömning av septiktank i naturhamn som blir omöjligt? Så får man skaffa septiktank efter vad som krävs. Sedan vet jag inte, men kan tänka mig, att det finns torrdass iland, som kan/bör brukas. Det finns ju på sina håll i Sverige.Maxi33 skrev:Jag påstod att förbud mot att tömma toatanken i vattnet innebär att vistelser i naturhamnar blir omöjliga.
Anders S
Fast nu lurade jag på finländska och åländska vatten! Det kunde ju vara trevligt att inte behöva gå i hamn var och varannan dag bara för att "tömma blåsan".SWE54 skrev:Jadå, det finns massor med major i skärgården. Dom är,(var?) tom listade i de äldre båtsportkorten.
Man kan säkert hitta alla på nätet om man letar. Skulle inte förvåna mig om dom finns samanställda på kryssaklubbens hemsida.
Anders S