Inplastninga av ögla.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Inplastninga av ögla.

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 16:19

Jag körde med något lösare undervant i somras och använde checkstagen(/löpande undervantetn) i en större utsträckning. Det jag märkte var att däck flexar något så trimmet varierar ju då något.

Tanken är att montera en bygel i underkant skenan och dra en dyneema ner, via en liten vantskruv, till ett nytt inplastat fäste i skrovets nedre del.

Men vad är lämpligt som ankare? Räcker det att plasta in en ögle bult med några muttrar på? Glasfiber och polyester var tanken då.

Har ingen aning om hur stora lasterna kan bli men det sitter en 4-skuren talja som jag drar rätt ordentligt i stundtals.

Robin, du höll ju på med något liknande. Hur tänkte du göra i nederändan?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 17:16

Du vill nog inte ha en punktlast i skrovet på din lätta båt?

Jag hade nog hellre byggt upp ett fästöra mot skrovet (laminerat), och så fäst vantskruven i detta. Man kan laminera in två stora Rf brickor med hålet på rätt ställe (borras upp) om man vill få en lokal förstärkning. En sådan håller mycket om den (förlagsvis) är 10X30 cm mot skrovet (eller så).

Det här kan också vara ett läge där man kan vilja använda epoxy.
Anders S

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » tis 12 feb 2008, 17:19

Trodde att checkstay var till för att kontrollera buken på storen och ingen ersättning för undervant.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 17:27

Rent tekniskt, det är riktigt.

I praktiken - har man undervanten duktigt avspända så tar checkstagen över uppgiften om man sträcker dem ordentligt. Rör sig då däcket så skall man förankra infästningen ordentligt, så man inte flexar sönder däcket. Det kan tom vara tänkbart att använda en stång i st f dyneema för maximal stabilitet.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 17:28

Anders S skrev:Du vill nog inte ha en punktlast i skrovet på din lätta båt?

Jag hade nog hellre byggt upp ett fästöra mot skrovet (laminerat), och så fäst vantskruven i detta. Man kan laminera in två stora Rf brickor med hålet på rätt ställe (borras upp) om man vill få en lokal förstärkning. En sådan håller mycket om den (förlagsvis) är 10X30 cm mot skrovet (eller så).

Det här kan också vara ett läge där man kan vilja använda epoxy.
Nej det får ju inte bli en punktlast, hade ju tänkt sprida ut det äver en yta men är lite osäker på hur jag ska göra själva hålet för att ansluta vantskruv tex.
Men det räcker kanske att bara göra en ögla direkt i plasten iof.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 17:38

MartinM skrev:Trodde att checkstay var till för att kontrollera buken på storen och ingen ersättning för undervant.
Delvis är det ju så.
Lösare undervant ger en mjukare mast som visserligen tillåter mer böj i nederdelen men på köpet får man heller inte sträckt förstaget.
Alltså, man använder checkstagen för att hålla emot så man kan få sträckt förstaget med backstagen. Dom jobbar ihop eller emot varandra om man nu ska vara noga.
Har man hårt ansatta undervant så har man ju redan den begränsingen där och behöver inte heller köra checktagen i motsvarande utsträckning, men då har man å andra sidan inte tillgång till någon större mastböj i den nedre delen.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 12 feb 2008, 17:51

SWE54 skrev: Men det räcker kanske att bara göra en ögla direkt i plasten iof.
Det räcker bra. Om du (som jag tipsade om) sätter en bricka på var sida om hålet och plastar in brickorna så håller det ännu bättre.
Anders S

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » tis 12 feb 2008, 17:58

Swe 54, Jodå, jag funderade, och tror fortfarande att det ska bli en sådan lösning.
Jag tänkte använda de "spant" som redan finns i mitt skrov som fästen.

Men jag tror nog att man vill laminera in nåt mer än bara öglebulten. Bör handla om några hundra kilon iaf ju.

Men som Anders säger, helt klart läge för epoxi:) Men ja vet inte om ja tror på rf, svårt att få epoxi att fästa bra.
Vore nog bättre att laminera ett litet öra i kolfiber, eller möjligen riktat glas. Och lägga rätt mycket laminat runt. Men kanske du lika gärna kan laminera in ett knä mellan däck och skrov? Väger ju klart mer iof..

En annan lösning kunde nog vara att göra ett litet beslag, alu vore nog bra, typ en platta svetsad mot en annan, den ena platta har hyfsat stor anläggningsyta mot skrovet. Och en bara limma dit det med Sika. Blir kanske inte precis lika stumt som ett laminat, men lossnar det gör det inte. Skulle på sätt och vis rekomendera vectran istället för dyneema, eftersom det inte töjer sig över tid, men å andra sidan har det ingen betydelse i ditt fall tror jag.

Kan du ge mig en bra bild/skiss på hur beslaget sitter i förhållande till skrovformen, så kanske ja kan lösa ett beslag åt dig? Kanske går att bara bocka istället för att svetsa tom.

//Robin

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » tis 12 feb 2008, 18:05

Dyneema kommer inte att funka då den kommer krypa, har sett liknande lösning på en safir han fick gå och spänna den hela tiden.

Skulle köra med pbo eller vectran då det är så korta längder att det inte blir speciellt dyrt ändå.

/M

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 18:20

Ja det var just lasten i övergången som jag funderade över egentligen.
Kanske tom så, som du sa innan, att epoxy kan vara motiverat dessutom.
Man tackar för den enkla lösningen, nu sk det bara göras med...:)

Finns det något på nätet som beskriver hållfastheter och laster i olika plast konstruktioner?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 18:22

litelägrelitelångsamare;) skrev:Dyneema kommer inte att funka då den kommer krypa, har sett liknande lösning på en safir han fick gå och spänna den hela tiden.

Skulle köra med pbo eller vectran då det är så korta längder att det inte blir speciellt dyrt ändå.

/M
Det blir en Dynex 75 som det ser ut nu. Avsedd för bla att ersätta vajer i löpande rigg mm
Så det ska nog inte vara något problem....:)
Har lite spillbitar över från just ett sådant byte jag gjorde förra våren.
Funkar det inte får jag väl byta...

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 12 feb 2008, 18:45

Robin skrev:Swe 54, Jodå, jag funderade, och tror fortfarande att det ska bli en sådan lösning.
Jag tänkte använda de "spant" som redan finns i mitt skrov som fästen.

Men jag tror nog att man vill laminera in nåt mer än bara öglebulten. Bör handla om några hundra kilon iaf ju.

Men som Anders säger, helt klart läge för epoxi:) Men ja vet inte om ja tror på rf, svårt att få epoxi att fästa bra.
Vore nog bättre att laminera ett litet öra i kolfiber, eller möjligen riktat glas. Och lägga rätt mycket laminat runt. Men kanske du lika gärna kan laminera in ett knä mellan däck och skrov? Väger ju klart mer iof..

En annan lösning kunde nog vara att göra ett litet beslag, alu vore nog bra, typ en platta svetsad mot en annan, den ena platta har hyfsat stor anläggningsyta mot skrovet. Och en bara limma dit det med Sika. Blir kanske inte precis lika stumt som ett laminat, men lossnar det gör det inte. Skulle på sätt och vis rekomendera vectran istället för dyneema, eftersom det inte töjer sig över tid, men å andra sidan har det ingen betydelse i ditt fall tror jag.

Kan du ge mig en bra bild/skiss på hur beslaget sitter i förhållande till skrovformen, så kanske ja kan lösa ett beslag åt dig? Kanske går att bara bocka istället för att svetsa tom.

//Robin
Jag funderade redan i somras på vinklar mellan däck och skrov men det blir ganska stora saker då, det är ju en liten bit mellan den inre skenan och skrovsidan. Tänkte mig då typ öppna trianglar.

Att bygga upp ett fäste och även då sprida över en yta, och ner mot skrovbotten, kändes som den enklaste lösningen. Som röstjärnfästen.
Det är fortfarande så att det måste få plats. Även om man tekniskt kan lösa det så får ju inte tampen gå så att den kommer ivägen för tex kojen eller annat.

Att tillverka ett "riktigt" ankare kanske är det starkaste, frågan är om det verkligen behövs. Tack för erbjudandet i alla fall.
Jag ska kolla detta lite mer noga nu när det finns lite alternativa lösningar.
Något bör göras i vilket fall.

Skriv svar