Kylboxisolering

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Benke01
Platinamedlem
Kontakt:

Kylboxisolering

Inlägg av Benke01 » ons 16 jan 2008, 14:41

Det finns sedan tidigare några trådar om isolering av kylen, där rekommendationen är polyuretanskivor istället för cellplast (frigolit). Är det nån som har koll på vart man kan köpa dessa skivor, förrutom de "kylbox"anpassade som finns hos hjertmans m fl? Jag har inte behov av inner/ytterskikt eftersom jag har en plåtlåda sen tidigare.

Kan det vara så enkelt att vanliga liggunderlag är tillräckligt isolerande, dvs bättre är cellplast ? För liggunderlag är väl polyuretanplast, eller ?

///Bengt

Användarvisningsbild
pellew
Guldmedlem

Inlägg av pellew » ons 16 jan 2008, 15:15

Jag stod inför samma dilemma som du för ett par år sedan.
Jag byggde en ny kylbox i rostfritt och skulle sedan isolera den.
Mitt val föll på den där "röd-rosa" markisoleringen som sälj i byggvaruaffärer.
Den är fukttålig och uppbyggd av slutna celler.
Den finns i flera dimensioner. (Jag valde 70mm i botten och 50 mm på
sidorna om jag inte minns helt fel.)
Prismässigt är det en himmelsvid skillnad mot färdig "kylboxisolering"
Den går dessutom utmärkt att bearbeta med bandsåg rikthyvel etc. till
skillnad mot liggunderlag. (Finns det öht sådant i tillräcklig tjocklek?)

Fastsättningen mot kylboxen och tätning av skarvar var heller inget bekymmer. Jag använde Simson gummimassa på tub.
(Ung. som Sikaflex, fast hela tuben är inte torr om man inte använder en öppnad tup på någon månad)
Hälsningar
/Pelle

TA
Silvermedlem

Inlägg av TA » fre 25 jan 2008, 06:45

Hej!
Samma material (glasfiber med polyurethan i mitten) sitter på alla lastbilsskåp, finns några olika tjocklekar pga kyla eller frys.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 25 jan 2008, 08:11

Byggde en kyl/isbox i min båt för ett par vintrar sen. Byggdes på plats med skivor med ytskikt av plast. För att få tjockare isolering samt att "bygga bort" utrymme så att jag kunde nå i hela boxen från den lilla luckan, annvände jag markissolering. Se bilder http://www.fendern.se/segla/index.php?showtopic=4381 Finns att käpa på byggvaruhus. Har du låda i rostfritt duger de uymärkyt.

Jag tätade skarvar med fogskumm, som ju också fyllde ut mindre hålrum. Markisoleringen liksom frigolit tål inte plast och aceton.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Micke79
Silvermedlem

Inlägg av Micke79 » lör 26 jan 2008, 19:52

Tror ni att det skulle gå att bygga en kylbox i ett av stuvutrummena i båtrn? Hur ska jag i så fall isolera och få ett bra ytskikt i lådan samt få ett lock som är tillräkligt lufttätt.

Tacksam för idéer.

Mvh

Micke

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 26 jan 2008, 20:26

Problemet, som jag nu under resans gång har insett, är att det krävs ett utrymme med ganska stora mått. Detta eftersom en rejäl isolering "tar bort" ca 50 mm i alla ledder. Så om utrymmet är 30 cm brett så blir det bara 20 kvar.

Annars tror jag att det går att bygga en kylbox i princip i varje utrymme som är brett och högt nog. Se också till att ha plats att få in evaporatorn, plattan som ska kyla utrymmet.

Ett tätt lock är viktigt för att minimera kondens, men på våra breddgrader / temperaturer / luftfuktigheter ger oftast inte kondens några stora problem.

Hälsningar
Tommy

Mats Brage
Diamantmedlem

Inte bara kondens

Inlägg av Mats Brage » lör 26 jan 2008, 23:19

Hej,

Som Tommy påpekare hindrar en bra isolering kondens, men också viktigt är att minska köldläckage så mycket som möjligt för att komma ned i strömförbrukning. Detta är framförallt viktigt om man har dörr till den egenhändigt byggda kylen.

Som jämföresle kan man ju titta på de färdiga kylboxarna som finns på marknaden för att se vad skillnad det gör att ha en bra isolerad box med "rätt" kylare (även om det naturlgitvis blir en större investering då.

Ta en Isoterm box som anges dra 0,8 - 1.4 som ett i mitt tycke bra exempel på en ok strömförbrukning, framförallt om man har mer än ett förbrukningsbatteri och dessutom en solpanel.

Det finns ett par trådar om detta tidigare som är bra, och som ger en bra beskrivning av elförbrukningen mm.

Hälsningar

Mats
Scanner 391 nr 142

Micke79
Silvermedlem

Inlägg av Micke79 » sön 27 jan 2008, 11:47

Funderar faktiskt på att bara bygga en kylbox som jag sen kyler ned med hjälp av medhavda kylklampar etc. Jag har varken laddning från motor eller solceller så batteriet brukar laddas ur ganska fort. Vad tror ni om att bygga en sådan i ett befintligt stuvfack.

Isolera samt försöka få till ett bra lock, så borde det fungera.

// Micke

Mats Brage
Diamantmedlem

Kylbox

Inlägg av Mats Brage » sön 27 jan 2008, 17:03

Hej igen,

Som alternativ kan du ju titta på en färdig kylbox, jag kollade på några som dom sålde på Watski som såg riktigt bra ut.

Kostnadsmässigt borde detta alternativ vara billigare, än att bygga själ, fast det är klart att du kan optimera utrymmet mer med en "på-plats-byggd box"

Så på Fendern ett svar från en insändare som kan vara av intresse;

"Jag stod inför samma problem för några år sen och gjorde så här: byggde en låda av 6mm plywood, inhandlade en 10 cm tjock markisoleringsskiva i standardformat som jag sågade till och limmade med sikaflex på insidan av plywoodlådan, tillverkade mallar av papp för insidan som jag sen använde för att låta klippa till tunna aluminiumplåtar som i sin tur limmades med sikaflex till "markisoleringssidorna". Fungerade perfekt. Kostade ca 500kr"

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 27 jan 2008, 19:46

Micke79 skrev:Funderar faktiskt på att bara bygga en kylbox som jag sen kyler ned med hjälp av medhavda kylklampar etc. Jag har varken laddning från motor eller solceller så batteriet brukar laddas ur ganska fort. Vad tror ni om att bygga en sådan i ett befintligt stuvfack.

Isolera samt försöka få till ett bra lock, så borde det fungera.

// Micke
Jag vet en som byggde en väl isolerad box helt utan kylning. I botten la han frysta mindre plastdunkar, kanske 4-liters saftdunkar. Första dagarna ute på sjön fick de ha ett liggunderlag mellan dunkarna och matvarorna för att de inte skulle frysa. Fyra dygn höll den lådan kylan mycket bra.
Bygger du en sån låda nu så är det ju inget som hindrar att du sätter i tex en Isotermkylare i samma låda sen. Så det blir ju inte bortkastad jobb.

Mitt lock till min box gjorde jag så att jag överst på boxen satte en hel "dyrskiva" mod Isoterm. Sen använde jag en sticksåg, jag snedställde foten och sågade ut ett dasslocksliknande hål, fyrkantigt med rundade hörn. Först får man förstås borra ett hål med tex en 5 mm borr så man får igenom sticksågsbladet. Eftersom man sågar ett enda spår kommer det koniska locket att passa perfekt i hålet även om man vinglar lite med sågen. Till Isotermskivorna följde det med extra plastbitar som jag sikalimmade i hålet. Överst på locket satte jag en tunn plywoodbit som sticker ut lite äver sticksågsspåret, då får man en bra kant att lyfta i. Och under kanten satt jag tätningslist för fönster. Men den koniska passningen i hålet gör troligen att det tätar så bra att tätningslisten är överflödig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 27 jan 2008, 19:52

När jag byggde min box forskade både jag och andra i det nästan oändliga om vad som isolerade bäst. Och vi hittade aldrig nånting som hade lika bra eller bättre K-värde än Isoterms egna skivor. De är mkt praktiska också eftersom de är så lätta att hälla rena. Med frigolit blir det nog rätt så äckligt efter nåt år.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 27 jan 2008, 23:22

Kom ihåg att det är allra viktigast att ha bra isolering i botten, och sedan i sidorna på boxen. Locket är inte lika viktigt för själva isoleringens skull.
Kyla "rinner" nedåt.
Jämför med affärernas kylfack med som ofta är helt öppna uppåt.

Hälsningar /
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 28 jan 2008, 00:05

Guitar Nilsson skrev: I botten la han frysta mindre plastdunkar, kanske 4-liters saftdunkar. Första dagarna ute på sjön fick de ha ett liggunderlag mellan dunkarna och matvarorna för att de inte skulle frysa. Fyra dygn höll den lådan kylan mycket bra.
På den tiden man inte hade el-kyla var det standard att rusa upp i mataffären och lägga två liter mjölk i frysdisken (eller på kvällen, för nästa dag). Sedan gjorde man andra ärenden, också köpte man maten det sista innan man skulle iväg. Då lade man stolt sina frysklampar (djupfryst mjölk :-) ) i botten.

Funkar perfekt i mat, pannkakor, till kaffe etc, även om lakto-konnässörer sannolikt märker en viss smakskillnad. Flingor utan mjölk (eller med Cola) är hur som helst ingen hit - fryst mjölk duger bra.

Med ett litet avlopp i botten (med propp!) kan man ha is (köps hos fiskare) i lådan. Fungerar bra. Avrinning är också bra vid rengöring och urtorkning. Man kan ha en dunk för att samla vattnet i om man är noga med att ha torrt i kölen.
Anders S

Skriv svar