Hutlösa priser på GPS i Sverige

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tomas G
Diamantmedlem

Hutlösa priser på GPS i Sverige

Inlägg av Tomas G » tor 20 dec 2007, 21:27

Jag vet att dollarn är billig just nu och jag vet att köper man en GPS i Sverige får man en svensk bruksanvisning. Men att ta dubbla eller mer än dubbla priset för en GPS i Sverige jämfört med samma i USA det är oförståeligt.
Ta exempelvis Garmins senaste modell 525, den kostar på Bryggan över 10 000 kr. I USA kostar den mindre än 5000 kr med dagens dollarkurs.
Går man på den lite dyrare modell med ekolod, 525S, då blir skillnaden ännu större, det skiljer nästan 60 % i pris.
Det är på gränsen till ocker, så mycket är Sportmanships extra garanti på tre år inte värd.
Vad finns det för skäl att köpa en GPS i Sverige idag?

Användarvisningsbild
Besqua
Diamantmedlem

Inlägg av Besqua » tor 20 dec 2007, 21:31

Håller med, köpte en 172c från Staterna, det som tillkom var tull, men vinsten var ändå god, skulle köpa en därifrån igen.

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 20 dec 2007, 22:05

Er det ikke sådan, at der både tilkommer told (=tull) med X procent og moms med 25% og i Danmark et gebyr for toldklareringen. Det kan blive til ganske mange penge og begrænser fordelen.
Men man kan jo tage den med hvis man er på ferie i USA :lol:
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 20 dec 2007, 22:06

Ja, även om jag i exemplet ovan lägger på priser för tull och moms (vilket inte alls är säkert att man alltid behöver betala) så får man den till halva priset.
Med andra ord, resan till USA är betald om man känner för att åka dit och handla.

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 20 dec 2007, 22:12

en kompis köpte med en plotter från Usa till långt under halva priset,
en annan kompis beställde via http://www.starmarinedepot.com/
fick sig en plotter ihop med en radar till nästan en tredjedel av priset.
Så man kan ju säga att handlarna i sverige verkligen har lyckats med att håll uppe priserna , samtidigt är ju ofta servicen usel, när det krånglar , många menar att det går fortare att sända och få tillbaka Garmins prylar från england än att laga dem här , sen vägrar sportmanship att befatta sig med importerade utrustningar det gör man in´te utomlands , där fixar man det som är trasigt,så jag tycker mer bore handla från utlandet
//Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 20 dec 2007, 22:14

I USA (postorder) tar man inte ut skatt alls. När man tar in sin 5000-kronors 525 får man moms på inköpspris + fraktkostnad. 500 spänn vill nog UPS (eller motsvarande) ha i frakt, expeditionsavgifter mm. Moms på 5500 blir 6875 kronor - tullen slipper man nog på "elektronik". Det tog mig sedan exakt en googling för att hitta 525 till salu (Tecopt) i Sverige för 8200 kronor (Tecopt "gråimporterar" sannolikt från USA). Då sparar man 1325 kronor på sitt arbete med importen - man skall inte räkna med att ha tur med momsen. Så skillnaden mellan att handla i USA och hemma är inte riktigt så stor som det kanske verkar när man jämför dollarkurser. I just det här fallet är det antagligen en obetydlig skillnad på garantin rent praktiskt, men i teorin skall ett svenskt företag ge "svensk garanti", oavsett var de köpt grejorna. Garmin lär man annars kunna skicka till England oavsett var den köpts.

Tittar man runt ser man för övrigt att Garmin håller priserna högt och bra (för dom) i hela EU. Ofta kan man hitta grejor till bra priser i England och Tyskland, men Garmin verkar snordyra överallt.
Anders S

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 20 dec 2007, 22:23

For mig er der ingen tvivl om, at Garmin (og andre) malker yachtmarkedet ganske gevaldigt!

Hvis man sammenligner med prisudviklingen på GPS-navigatorer til biler, så er priserne jo faldet betragteligt bare det sidste års tid.
Fx. kan man nu få en Garmin Nuvi 200 (med kort over hele skandinavien) for bare 1000DKK. Og med kort over hele vesteuropa koster den bare 500DKK mere.

Så både apparatpriser og priser på kortmateriale er meget dyrere til søens folk end til billister. Produktionsvolumen og konkurrence betyder meget!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hutlösa priser på GPS i Sverige

Inlägg av Seglaren » tor 20 dec 2007, 22:45

Tomas G skrev:Jag vet att dollarn är billig just nu och jag vet att köper man en GPS i Sverige får man en svensk bruksanvisning. Men att ta dubbla eller mer än dubbla priset för en GPS i Sverige jämfört med samma i USA det är oförståeligt.
Ta exempelvis Garmins senaste modell 525, den kostar på Bryggan över 10 000 kr. I USA kostar den mindre än 5000 kr med dagens dollarkurs.
Går man på den lite dyrare modell med ekolod, 525S, då blir skillnaden ännu större, det skiljer nästan 60 % i pris.
Det är på gränsen till ocker, så mycket är Sportmanships extra garanti på tre år inte värd.
Vad finns det för skäl att köpa en GPS i Sverige idag?
Har handlat kameror, specialskrivare och lite friitidsprylar via en bra kontakt i USA. Det brukar stämma ganska bra att räkna med 10 kr/dollar innan man har grejorna hemma. I ditt exempel skulle det alltså bli ca 7500 kr. Visst kan det skilja lite hit och dit, men att räkna med 10 kr/dollar brukar vara en bra tumregel tycker jag.

När det gäller ex. objektiv och viss kamerautrustning så är det inte ovanligt att fotohandlarna i Sverige betalar lika mycket eller mer hos svenska generalagenten än vad en privatperson gör i butik i USA. Då är det svårt att hålla samma pris över disk i Sverige som i USA.

Säljer själv en produkt som härstammar från Canada även om den tillverkas i Kina. Om jag räknar på vad den kostar här hemma jämfört med i USA så betalar man här 11.60 kr/dollar.

Och så är det väl oftast. Med ytterligare ett led med en europeisk generalagent och lite fler frakter på det så blir det så. Och det utan att handlarna har 120% i påslag....
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » tor 20 dec 2007, 23:26

Ok, Off topic men det knyter an till rubrikvalet Hutlösa priser tycker jag.
Hur mycket skulle du betala för 4 st lekklossar med siffor och bosktäver på i lite mjukt material. Alltså avsett för barn i förskoleåldern att leka med. Storlek på klossarna 30x30 cm.

Känns det för mycket med 2160 kr för fyra st. Nä, tänkte väl det, lägg på moms också så blir det mer rimligt: 2700 kr. Det kan det väl vara värt :o :?:

Det tycker jag är hutlöst.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 20 dec 2007, 23:33

Min snabba kalkyl lyder:

En av de första träffarna på ebay.com ger vid handen att en Garmin 525s kostar US$860, går sannolikt att hitta ännu billigare än så med lite letande. Frakt tillkommer, säg US$30 extra.
3,7% tull och 25% moms som betalas till svenska systemet blir på denna vara c:a 1600 kr.
Det gör att varans pris hamnar på 7000 kr, alltså ganska precis halva "svenska" priset.
Visst, det finns svenska handlare som är billigare än de vanligaste butikerna men man skall komma ihåg att man långt ifrån alla gånger man beställer något från USA (eller annan del av världen) åker på att betala moms och tull. Då blir förstås detta exempel 1600 kr billigare.
Och har man själv eller någon bekant vägarna förbi USA så är det ju bara att stoppa i resväskan.

Själv köpte jag min 276c på eBay för några år sedan, slutpriset blev ganska precis halva svenska priset.

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » tor 20 dec 2007, 23:56

Jag åker över om en månad. Beställer via nätet till en privatadress i USA och då får jag en Garmin 525 för 750 dollar. Synd att det inte gick att göra något liknande med nya dieselmotorn.
Är det någon som har roat sig med att kolla någon årsredovisning för de stora ÅF inom det marina? Man blir onekligen lite sugen att ge sig på en kundgrupp som verkar bli rädd så snart något är för billigt. Dock tänkte jag köpa ett Delta till mig själv i julklapp i morgon. Det orkar jag inte släpa från USA.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 21 dec 2007, 07:30

Tomas G skrev:man långt ifrån alla gånger man beställer något från USA (eller annan del av världen) åker på att betala moms och tull.
Egentligen var min kommentar mer tänkt att peka på att när "marknaden" upptäcker en stor prisskillnad fylls denna som regel ut. Skillnaden mellan att köpa svenskt (8200) och amerikanskt (7000) kronor är ju betydligt mindre än halva priset.

Naturligtvis kan man spara ytterligare om man (genom ren tur) köper skattefritt. Köper man på Ebay (det är ett fenomen i sig, som man kan tala mycket om) hamnar man dessutom extra lätt i gråzonen mellan företagsköp och privatköp. Av en privatsäljare kan man naturligtvis inte räkna med någon garanti.
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 21 dec 2007, 11:54

Anders S skrev:
Tomas G skrev:man långt ifrån alla gånger man beställer något från USA (eller annan del av världen) åker på att betala moms och tull.
Egentligen var min kommentar mer tänkt att peka på att när "marknaden" upptäcker en stor prisskillnad fylls denna som regel ut. Skillnaden mellan att köpa svenskt (8200) och amerikanskt (7000) kronor är ju betydligt mindre än halva priset.

Naturligtvis kan man spara ytterligare om man (genom ren tur) köper skattefritt. Köper man på Ebay (det är ett fenomen i sig, som man kan tala mycket om) hamnar man dessutom extra lätt i gråzonen mellan företagsköp och privatköp. Av en privatsäljare kan man naturligtvis inte räkna med någon garanti.
Nja, i det här fallet så är skillnaden 4700 kr mot 8200 kr = 43 %. Frakter för respektive samt tull etc ej inräknat. Med dessa i beräkningarna blir förstås skillnaden något mindre dock är skillnaden ändå markant. Sedan ska man komma ihåg att det inte är säkert att man behöver betala moms och tull på varor beställda från utlandet. Jag har köpt mycket på eBay och aldrig betalat något extra för utlandsförsändelser.
8200 kr ska väl heller inte ses som något normalpris då riktpriset snarare ligger över 10 00 kr. Ytterligare en slutsats man skulle kunna spekulera i, i och med att det verkar finnas leverantörer som "sidoimporterar" GPS-enheter till ett pris som ovanstående, är att den stora Svenska generalagenten (d v s Sportmanship) som förser de flesta butiker med Garmins GPS:er, håller upp priserna oskäligt mycket.
Vad jag menar är att marknaden i det här fallet inte alls har justerat prisskillnaden, jag har noterat detta under flera års tid, även om det förstås nu har blivit lite extra stort med tanke på den billiga dollarn. Jag ville i och med detta också peka på att det är orimligt stora skillnader i utpris till kund (oavsett ev tillägg i form av tull, moms och frakt) på två marknader som egentligen borde vara ganska lika. Garmins GPS:er tillverkas ju inte ens i USA utan i Taiwan.

Beträffande eBay så är det ju så att jag faktiskt mer litar på dessa försäljare än andra "vanliga" internetbutiker. Många av de som säljer där, särskilt de som säljer stora mängder varor, står en firma bakom, det är långt ifrån bara privatpersoner som lägger ut sina varor.
Alla som någon gång handlat där vet också att det finns ett genomtänkt och mycket bra system för feedback, där säljare med god status aktar sig väldigt noga för att få dåliga recensioner. Min erfarenhet är att i synnerhet försäljare från Asien är väldigt bra att ha att göra med och man kan alltid lita på dem när det gäller reklamationer och returer. Jag skulle vilja säga att det därför är mycket säkrare att handla på eBay än någon annanstans.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 21 dec 2007, 12:12

Denna diskussion, handla från USA per postorder eller liknande, har varit återkommande här på detta forum. Med, tycks det, samma argument och som verkar framföras av samma personer.

Det är alltid lätt att tycka att priser är hutlösa, och göra raka jämförelser, där man inte alltid får med alla kostnader och risker.

Detta konstaterande skall inte tolkas som någon form av försvar av höga priser. Marknaden fungerar på detta sätt, i Sverige är en hel del grunkor billiga (konsumentelektronik i allmännhet), medan andra varor kan vara dyra. Även inom ett visst segment kan det finnas stora variationer.

För navigatorer har Garmin lyckats få så stor marknadsandel i Europa att priserna sätts därefter.

För egen del, här kommer ett gammalt argument, köper jag över disk när jag är i USA. Då anser jag att det finns bra besparing samtidigt med att riskerna hålls nere.

/J

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 21 dec 2007, 12:42

Ja riskbedömningen är ju aningen subjektiv. Medans endel som sagt vill handla över disk, tycker andra att det är bättre via nätet. Båda har sina för- och nackdelar.
Gemensamt är förstås att kan man handla på plats i USA är det allra bäst oavsett om över disk eller nätet.

Men vad jag fortfarande vill säga är, med risk för att vara tjatig, att priserna är oskäligt höga.
Övrig elektronik är idag ganska billigt i Sverige, det lönar sig knappast att beställa en dator eller platt TV från USA eller Asien. Däremot GPS...

Så startandet av hela den här tråden skall nog mer ses som en känga mot systemet (=läs generalagenten) som håller priserna uppe och med en vidhäftad uppmaning till var och en att hellre titta på andra alternativ, exempelvis eBay eller annan e-handel, istället för det traditionella.

Skriv svar