Kolfibermast

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Batagaren
Trogen medlem

Kolfibermast

Inlägg av Batagaren » fre 16 nov 2007, 10:54

Hej har lite funderingar på att uppgradera båten med en kolfibermast.

Har sett på Nordic, Marström, Southernspars samt Selden.
Mast längd 15.70m 2 spridare samt 9/10 del.

Har fått priser på de olika där selden utmärker sig med att vara 100 000 billigare en de andra som hamnar ganska lika med frakt.

Vet ni någon annan leverantör som har rimliga priser? Finns det någon producent i Estland eller liknande med bra master till vettiga priser?

Mvh Gustav

Hoppas på svar trotts mitt klumpiga uttryck tidigare var ej min mening!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 16 nov 2007, 13:21

Intressant frågeställning rent allmänt! Många småbåtar (jollar) ser ju kolfibermast (rigg) som en självklar prestandagrej numera.

Jag kommer IOFS inte att köpa kolfibermast till min båt (typ, Heffaklump), men det kunde ändå vara intressant att få reda på hur du tänkt och resonerat? Jag vet att Selden inte oreserverat rekommenderar kolfibermast just av skälet att pris/prestandautbytet ligger såpass högt.

Vad har du för en båt att sätta den på och vad (hur) räknar du med att vinna fördelar?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 16 nov 2007, 14:13

Litet "off-topic" kanske och absolut inte ett försök till att desavouera kolfibermaster.
Hur åldras kolfiber som material betraktat? Bryts det ner av UV-strålning eller har några andra svagheter som man känner till och som kommer med tiden?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 16 nov 2007, 15:31

På jollarna brukar man dels bevaka att lacken inte skadas för mycket, dels helst använda sol- och transport-kapell. Kolfibernmaster är ofta gjutna med epoxy, och det tål ju inte UV så bra - men det går bra att lacka dem, och hanteras inte masten särskilt illa så håller det. Tunna kolfiberprofiler tål heller inte slag så bra, även om man inte skall vara särskilt nervös. På en tävling blev en mast överkörd av en bil, och det var litet intressant att se hur det gått. Men det märktes inget. Man ser dessutom direkt om det gått på tok - materialet liksom explosiderar...

(Det skulle väl vara nå't, Gunnar, när du nattar (eller, dagar?) masten med en 15 meter lång sovsäck i filt, vilt svärande för att få den förbi spridarna innan du drar upp dragkedjan med ett fall... :-) )
Anders S

FredrikW
Diamantmedlem

Inlägg av FredrikW » fre 16 nov 2007, 17:11

En kollega till mig har en kolfibermast på sin IMX40. Han är mycket nöjd!
Gillar att segla!

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » fre 16 nov 2007, 18:21

att selden är billigare beror på att dom gör sina master på ett annat sätt,. vilket gör att det blir mycket tyngre.

/M

Robin
Diamantmedlem

Inlägg av Robin » fre 16 nov 2007, 22:28

Batagaren, kolla på http://www.cstcomposites.com/Spar%20Range.htm de verkar vara billiga på själva pipan iaf, vad resten kostar vet jag inte exakt, men värt att kolla. Sen är det ju frågan om frakt oxå såklart:)

Tja, vad jag har hört så är själva kolfibern väldigt okänslig för UV, och har inte alls samma utmattning som metall, speciellt då alu. Så om man skyddar epoxin, klarlack med UV-filter eller typ vit lack, eller ännu snyggare, skrov och rigg i samma färg, speciellt om båten är mörksilver:) Ja, då borde en kolfibermast hålla mycket längre än en alumast. Generellt så är kompositmaterial mycket bättre än metaller;)

//Robin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » lör 17 nov 2007, 11:57

Robin skrev:...Ja, då borde en kolfibermast hålla mycket längre än en alumast. Generellt så är kompositmaterial mycket bättre än metaller....

//Robin
Om man inte vet hur gammal en alumast kan bli - hur kan man då veta att en kolfiber dito blir ännu äldre? :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 17 nov 2007, 12:56

Eilean skrev:
Robin skrev:...Ja, då borde en kolfibermast hålla mycket längre än en alumast. Generellt så är kompositmaterial mycket bättre än metaller....

//Robin
Om man inte vet hur gammal en alumast kan bli - hur kan man då veta att en kolfiber dito blir ännu äldre? :D
Fast man vet rätt väl hur alumaster snabbt blir dåliga på jollar och mindre båtar. Där är kompositmaster mer totalt hållbara - det är en observation som många har gjort. Alu har ju också den obehagliga egenskapen att åldras och antalet böjcykler är visserligen stort, men det finns en gräns som man till slut uppnår. Stål (som använts till master på "moderna fullriggare") är snällare på det sättet.

Man får ju också väga in mastens alla egenskaper - livslängd är en viktig egenskap, men inte den enda.
Anders S

OnTheRock
Silvermedlem

Inlägg av OnTheRock » lör 17 nov 2007, 22:27

litelägrelitelångsamare;) skrev:att selden är billigare beror på att dom gör sina master på ett annat sätt,. vilket gör att det blir mycket tyngre.

/M
Va? Vad jag har läst och sett är seldenmasterna riktig "high tech".

Blev förvånad att dom var dom billigaste, något som Selden inte har gjort sig kända för annars.

En båt med seldenmast i kolfiber vann ju Tjörn runt förra året.

Har du jämförelsetal med tyngden på master från olika tillverkare
eller vad grundar du detta på?

Och varför skulle det bli biligare om dom var tyngre?

OtR

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 17 nov 2007, 22:54

OnTheRock skrev:
Och varför skulle det bli billigare om dom var tyngre?

OtR
Underförstått, vid samma (tillräcklig) styrka. Man brukar ofta säga om konstruktioner: "Välj vilka två egenskaper du vill av dessa tre: billig, stark, lätt..." Så det låter inte orimligt att de blir billigare för att de är tyngre.

Selden. Selden lär använda en teknik där man mer eller mindre lindar masten runt en form, och sedan autoklaverar man den (värmehärdar). Det kan ju tänkas att den processen ger tjockare väggar, använder mer material eller helt enkelt att man bygger med större säkerhetsmarginal än de fabrikanter som mer eller mindre handbygger.

Sedan har vi frågan hur man gör om man vill använda befintliga mastkomponenter och beslag - det kan ju göra det omöjligt att ha hur tunna väggar som helst. Det förefaller också som Seldens tillverkningsteknik inte medger att man har invändiga förstyvningar (svårt att få av maströret från formen i så fall). Men det vet jag inte säkert.
Anders S

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » sön 18 nov 2007, 15:58

Orsaken till att en Seldenmast påstås (jag säger påstås för jag har inte sett någon rak jämförelse) vara tyngre är att den tillverkningsprocess som selden använder inte medger att man lägger fiber i mastens längsrikning utan dom måste ha en viss vinkel på fibern. Man kan ju tänka sig att dom då behöver något mer fiber för att uppnå samma styrka. Nu har den filamentlindningsteknik Selden använder andra fördelar som mycket väl kan kompensera att dom inte lyckas lägga fibern längs masten men som sagt ...jag har inte sett några raka jämförelser.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » sön 18 nov 2007, 18:23

Det finns en bra beskrivning på hemsidan
http://www.seldenmast.com/Selden_Carbon_For_PDF.pdf

Skriv svar