Pallör

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Fresso
Platinamedlem

Pallör

Inlägg av Fresso » tor 01 nov 2007, 22:28

Har följt tråden om segeluthal och cunningham.

Oj, oj. Finns det någon fungerande ordlista, Typ "Segling för dummys"??
Jag har läst lite om segeltrim och försökt hänga med men jag har inte begreppen helt klart för mig.

Är sysselsatt med att förbereda målning av däcket, läs slipning, vilket kunde vara värt en egen tråd på forumet och har observerat en hel del taljor och öglor som jag inte förstår hur de skall användas :D
Jag tröstar mig med att det nog löser sig när jag mastat på, ännu en skräck, och jag ser hur det är tänkt.

Det är inte många "fria" däckytor men en del grejor hör ju till sprayhooden och mantåg, mm. Ja, de här blir nog intressant till våren

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

För dummies...

Inlägg av nikke » ons 05 dec 2007, 22:19

För dummies vet jag inte om det finns, men lite om segling för landkrabbor har jag försökt sätta ihop. :wink:
Välkommen om du vill ha några kompletteringar, ord som saknas mm.
Mvh
Niklas
http://www.landkrabban.se

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 06 dec 2007, 22:47

En tacker (som dom säger i Söderhamnstrakten) En mycket informativ sida. Hoppas bara på en fortsättning på "Det helmiga båtspråket" med informativa bilder ex. av Inhal och skillnaden mellan "häckstag och "backstag" :)
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tor 06 dec 2007, 23:06

Ett tillägg..

Jag tror att det har smugits sig in ett litet fel redan i inledningen av ovan rekomenderade hemsida.

Det står att "Att segla är farligt. Man kan bli blöt om man ramlar i vattnet."

Jag tror att faran med segling ligger i att man kan bli biten för livet :D
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » tor 06 dec 2007, 23:23

Okej, det är rättat nu. 8)

Niklas

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: För dummies...

Inlägg av Anders S » fre 07 dec 2007, 08:00

nikke skrev:För dummies vet jag inte om det finns, men lite om segling för landkrabbor har jag försökt sätta ihop. :wink:
Välkommen om du vill ha några kompletteringar, ord som saknas mm.
Mvh
Niklas
Högt underhållningsvärde ! :mrgreen: Det låter som en modern variant av den seriösa men rätt dråpliga "Båtseglareordbok" av Carl Edvard Smith. Den finns i faximilupplaga, men lyckat nog också på nätet: http://sv.wikisource.org/wiki/B%C3%A5ts ... C3%B6retal

Där kan man läsa sådana godbitar som
Utkik natt och dag under alla omständigheter är den käpphäst som gamla erfarna sjömän alltid rida, men så hafva de också på den sjelfva ridit lyckligt många tusen mil, ty det är ett af statistiken öfver sjöolyckor bevisadt faktum att mer än tre fjerdedelar af alla sådana komma sig af bristande utkik. Det är derföre äfven en gammal vanlig skeppareregel att med utkik på sjön och höflighet i land tager man sig alltid lyckligt fram, och regeln borde hvarje båtseglare lägga på minnet utan att derföre, liksom så många skeppare af gamla skolan, anse att höflighet på sjön och utkik i land äro lika onödiga.
Anders S

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

LANDKRABBAN

Inlägg av nikke » fre 07 dec 2007, 21:25

Nu har jag lagt in både backstag och häckstag, samt länken till Smiths eminenta ordbok på nätet.
Cunnignham och uthal hade jag tänkt behandla i ett av de återstående kapitlena, nämligen "Krabban special segeltrim, eller hur man fuskar sig till högre fart".
Problemet är att jag inte riktigt själv vet hur jag gör för att lyckas. :P
Det liksom bara känns rätt. Fast de andra seglar förbi mig....

Nåja, jag känner mig uppmuntrad att äntligen ta itu med avsnittet!

Mvh
Niklas

drevert
Erfaren medlem

Inlägg av drevert » sön 09 dec 2007, 20:04

Gransegels bok om "Effektivare vindförvaltning" eller Dedekams "Segel & riggtrim" torde fixa alla frågetecken, eller?

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

böcker

Inlägg av nikke » mån 10 dec 2007, 00:18

Jo, i Granboken har jag redan lärt mig en hel del om vad jag egentligen gör när jag rycker i alla tampar. Dedekams bok har jag inte tittat i än, men nu har jag beställt den, så jag kan tjuvkika i den också.

Jobbar för fullt på kapitlet om trim. Det är konstigt på något sätt, att förstå seglingsböcker är inte lätt. Man läser, tycker man fattar, och när man sitter ute på havet är det som bortblåst. :o Gone with the wind...

Tänkte att om man skrev så jävla roligt om det så man bara inte kan glömma....
Men det kanske är att tro sig om för mycket. I varje fall lär jag mig själv en himla massa.

Tack för tipset.
Niklas

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 10 dec 2007, 07:44

På min båt har jag märkt upp alla skotskenor och bommen med en graderad tejp. Tanken är att det skall gå att trimma för ett visst förhållande och när man tycker att man hittat "rätt", är det bara att göra en anteckning i stil med:
- Vind: 4 m/s
- Vågor: Platt vatten
- Bomuthal: 4 (på märktejpen)
- Storskotsvagn: 5 i lovart
- Genuaskotpunkt: 3
o.s.v.

Nästa gång man seglar i ungefär samma förhållande, är det bara att ta fram sin "fusklapp" och snabbt ställa in allting ungefär som man hade det förra gången, så har man ett bra grundtrim att utgå från.

Gör man anteckningar för 3-4 olika förhållanden, är det smart att göra en liten tabell. Skriv ut från Excel och plasta in den så kan den lilla lathunden alltid ligga i sittbrunnen i fortsättningen och du kommer alltid att vara snabb som blixten fast förhållandena skiftar!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Re: Pallör

Inlägg av nikke » tor 08 okt 2009, 20:54

Nu kan man ta Krabbskepparexamen på nätet också . :wink:
http://groups.google.com/group/landkrabban
Niklas

Användarvisningsbild
blur