Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jag har mast med dubbla spridare. När masten skall lyftas måste slingan anbringas under övre spridarparet vilket innebär att någon måste hissa upp i masten. Tänkte mej som alternativ ta ett längre rep och anbringa det i en slinga under spridarparet för att sedan fästa repet i lämplig knap vid mastfoten (se figur). Har ett sett något sådant exempel i de trådar som berört ämnet på olika fora. Är det ett dumt förslag?
/j

-
Peter_K
- Diamantmedlem
Fattar inte riktigt vad du vinner på det mot att ha slinget under det undre spridarparet?
Alla borde ha skägg
-
SWE54
- Diamantmedlem
Jag gör precis så.
Ett halvslag någonstans mellan spridarna och en pålstek till kroken.
Sedan lägger jag bara fast andra ändan i en ögla en bit ner på masten.
När jag mastar av o på själv sätter jag storskotet mellan "slingen" och kroken, man kan då stå på däck och ha full kontroll på alltihop.
Funkar så länge inte masten väger för mycket, kan bli tungt att lyfta.
-
SWE54
- Diamantmedlem
Misil no87 skrev:Fattar inte riktigt vad du vinner på det mot att ha slinget under det undre spridarparet?
Det har bara med tyngdpunkten att göra, det nedre spridarparet sitter för lågt och masten blir topptung.
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Mastkranen når inte upp över masttoppen, annars hade sling runt undre spridarparet i kombination med storskot/dirk/motsvarande och schakel runt kranens lyftlina varit det bästa.
Genom att lyfta under övre spridarparet kommer angreppspunkten för lyften ovanför mastens tyngdpunkt och risken för att masten vänder upp och ner är avvärjd.
/j
-
Eilean
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
jason skrev:Jag har mast med dubbla spridare. När masten skall lyftas måste slingan anbringas under övre spridarparet vilket innebär att någon måste hissa upp i masten. Tänkte mej som alternativ ta ett längre rep och anbringa det i en slinga under spridarparet för att sedan fästa repet i lämplig knap vid mastfoten (se figur). Har ett sett något sådant exempel i de trådar som berört ämnet på olika fora. Är det ett dumt förslag?
/j

Jag gör precis så. Min stormast har visserlugen bara ett spridarpar, men med slingen under spridarna blir masten övertung.
Så jag gör precis som du ritat, fast med "öglan" ca 1 meter ovanför spridaren och med andra ändan fäst i en fallknap.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Jag gör likadant - ibland. Tidvis blir jag inspirerad till diverse nya försök: Ett år fäste jag slingan under nedre spridarna och fäste storfallet löpande i lyftlinan, med en tamp från fallet och ner till mastrroten (bomfästet). Därmed kunde jag styra hur högt som mastkranens lyft skulle gripa in i masten, "lyfta". Sätter man detta för högt får man kanske slacka på fallet när masten är nästan nere, om mastkranens lina inte är lång nog.
Det hela gick bra - inge problem alls.
En ytterligare fördel är att då kan man få lyft nära toppen (eller reglera det dit), sätter man mastroten på en liten kärra så blir inget moment i lyftet direkt tungt, och man får in masten långt på land.
Det finns ju såna där speciella lyftanordningar som man fäster i mastskenan - har jag inte riktigt vågat, inte så kul om skenan / rännan böjer sig.
En annan variant är att använda storfall som en hanfot, och så en annan tamp vid bomfästet som andra hanfoten ... inte provad, föredrar nog någon av de andra.
/J
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Jaramaz skrev:En annan variant är att använda storfall som en hanfot, och så en annan tamp vid bomfästet som andra hanfoten ... inte provad, föredrar nog någon av de andra.
Hur då? En förklarande bild kanske?
/j
-
barba
- Platinamedlem
Lärde mig att lyfta masten i spinnakerfallet här i höstas, otroligt smidigt.
Knopa ihop lyftlinan i spinnakerfallet, dra härligheten i topp. Gör fast nedre delen av fallet ordentligt runt mast och spinnakerfäste. Lyft.
Masten går rakt upp och man behöver inte lyfta den mer än 5 cm.
Förutsättningen är förstås att spinnakerfallets fäste är lägre än mastkranen och att masten står på däck. Genomgående mast kräver mer lyftutrymme.
~~~~~_/)~~~
-
Peter_K
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Det har bara med tyngdpunkten att göra, det nedre spridarparet sitter för lågt och masten blir topptung.
Ja, jo - men kan du förklara hur det blir skillnad på mastens tyngdpunkt på detta sätt? Jag fattar inte hur det kan skilja sig bara för att man använder en annan lite längre lina än slinget om du lyfter på samma ställe på masten?!!
Alla borde ha skägg
-
Göran A
- Platinamedlem
Hej!
Jag har en Fenix med baktung mast. Tillverkade ett beslag som jag sätter i mastrännan och hissar till lämplig höjd ( i mitt fall c:a 1,5 meter över spridarna). En lina är fäst i beslaget och förankras i någon knape vid mastfoten.
Pefekt balans i masten och mindre risk att lägga stag, vant på fel sida stroppen.
Nu finns det färdiga beslag att köpa, se
www.mastomobil.se.
Hälsningar
Göran
-
SWE54
- Diamantmedlem
Misil no87 skrev:SWE54 skrev:Det har bara med tyngdpunkten att göra, det nedre spridarparet sitter för lågt och masten blir topptung.
Ja, jo - men kan du förklara hur det blir skillnad på mastens tyngdpunkt på detta sätt? Jag fattar inte hur det kan skilja sig bara för att man använder en annan lite längre lina än slinget om du lyfter på samma ställe på masten?!!
Nej tyngdpunkten är ju där den är..

Men det kan vara lättare att placera lyftpunkten där man vill ha den.
Svårt att få till det med en "traditionell" sling, särskilt mellan 2 spridarpar.
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
barba skrev:Lärde mig att lyfta masten i spinnakerfallet här i höstas, otroligt smidigt.
Men om man nu inte har något spinnakerfall

Duger det att lyfta i fock-/genua-fallet? Det har ju en annan typ av "utgång" ur masten.
/j
-
Peter_K
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Nej tyngdpunkten är ju där den är..

Svårt att få till det med en "traditionell" sling, särskilt mellan 2 spridarpar.
OK, men det jag inte fattar...
Om du lägger ett sling under undre spridarparet så är lyftpunkten där.
Men - om du lägger en lina under understa spridarparet och drar slingen alt kroken genom densamma, då är väl lyftpunkten fortfarande under samma spridarpar?!! Eller menar du att den skulle på något sätt flyttas uppåt då?
Det är det jag inte fattar.
Alla borde ha skägg
-
SWE54
- Diamantmedlem
Misil no87 skrev:SWE54 skrev:Nej tyngdpunkten är ju där den är..

OK, men det jag inte fattar...
Om du lägger ett sling under undre spridarparet så är lyftpunkten där.
Men - om du lägger en lina under understa spridarparet och drar slingen alt kroken genom densamma, då är väl lyftpunkten fortfarande under samma spridarpar?!! Eller menar du att den skulle på något sätt flyttas uppåt då?
Det är det jag inte fattar.
Nu vet jag inte om jag förstår hur du menar...
Gör man som på bilden Jason visar så blir ju lyftpunkten i halvslaget.
Under det övre spridarparet i det här fallet.
Det kan vara svårt att placera en vanlig lyftstropp på samma sätt.
Särskilt när man mastar på är det en fördel eftersom tampen är lätt att få bort från masten igen. Den kniper inte utan glider lätt av när man släpper ner kroken.