Konservera motorn för vintern

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Tage
Trogen medlem
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 19 aug 2006, 10:28

Varmköra motorn innan oljebytet?

Inlägg av Tage » lör 06 okt 2007, 15:04

Jag brukar pumpa upp oljan utan att varmköra motorn innan. Har fått för mig att varmkörningen bara drar runt den gamla skitiga oljan i systemet och att man då inte får med allt vid tömningen, även om man väntar 10-15 minuter.

På min motor sitter mässingspumpen fast monterad med sugslangen kopplad till oljesumpens dräneringsplugg. Pumpar ur rubbet hur enkelt som helst även fast oljan är kall.

En sådan slangkoppling bör man kunna svetsa ihop till de flesta motorer som har en dräneringsplugg i oljesumpen.

/Tage
Najad 360
Nr. 129

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 06 okt 2007, 15:41

Nu står skutan på land, med masten på, ny syntetolja i motorn, och en ganska fnuttig skvätt av samma olja i dieseln.
Vi tog upp 23 båtar med mobilkran på drygt tre timmar. Det går alltid imponerande fort och säkert, typ alla hjälper till hela tiden. Vi har dubbla par stroppar så det är klart att lyfta så gott som hela tiden. Min och typ 5, 6 båtar till lunnas med mobilkranen direkt till vaggan, de andra har båtvagnar och skjul,
Och vrålbakis var jag oppi allt elände, satt i båten och skålade och svamlade med en annan segelgubbe. Fast det går det med när man måste. Känns nästan kul att vinterns pulande kan ta vid. Jag har inga större ombyggnationer nu mer, det blir mest puts.
Tjohej.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem
Inlägg: 1867
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 17:49

Inlägg av Tommy » lör 06 okt 2007, 17:21

Låter som ett skönt seglarliv, Guitarr! Ja det kan vara riktigt trevligt även med uppdragningar, särskilt om vädret bjuder på brittsommar.
Men det smäller ännu högre med iläggningen på våren!

Angående oljebyte så fick jag idag åter anledning att prisa Nanni Dieseln som har en inbyggd pump för att pumpa ut oljan. Hur enkelt som helst, bara öppna en plugg och pumpa. Man får ut varje droppe av de 3.3 liter som ryms, rakt ner i en dunk utan kladd. Filterbyte och pyts i med ny färsk olja så var det bytet klart.

Hälsningar
Tommy

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » lör 06 okt 2007, 22:10

Joo, det här har att göra med herr Nilssons tvåtaksolja. Jag har en Yanmar 2GM20F och i instruboken står det att man för vinterkonserveringen bör köra in c. en liter av en blanding bestående av 2/3 del diesel och 1/3 del BP Protective Oil eller liknande. Blandningen skall hällas i den tömda tanken respektive skall bränsleslangen stoppas i en dunk med denna blandning. När vinterkonserveringen är färdig skall resten av blandningen tömmas ur tanken.
Nu är det så att jag har redan seglat båten till (i närheten av) vinterhamnen och råkar ha en nästan full tank. Om jag nu tömmer tanken respektive lösgör bränsleslangen orsakar det inte att det kommer luft i bränslesystemet? Luftning av systemet är någonting jag aldrig gjort och något som enligt instruboken verkar ganska krånligt. Kanske är det bäst att suga ut den mesta brännoljan (Finland) ur tanken och hälla i litet Protevtive Oil (eller tvåtaktsolja?). Problemet är bara att det är väldigt svårt att veta när tanken är nästan tom; den är en konstig liten (c. 20 liter) tank utan någon mätare och väldigt svårt att "titta in". Å andra sidan blir ju frestelsen stor att tömma hela tanken för att se vad "där nere" finns - för att rengöra den alltså. Men i så fall förstör man säkert den lilla elektriska oljepumpen (Biltema) som jag köpte i fjol och som funkade väldigt bra då.
Synpunkter?

MVH
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 07 okt 2007, 07:02

Ojoj, här var det mycket på en gång:

- värdet av oljeblandningsmetoden kan diskuteras, sas. Personligen ägnar jag mig inte alls åt sådant, men de troende får gärna pytsa runt med oljorna och så. (Jag uppfattade det hela som att Guitarr har två tankar, och då ganska lätt kan laborera).

- en billig Biltemapump? I närheten av en riktig motor? Kanske något jag missförstår här, men .... varför? Biltemagrunks skall man inte förakta, de är ofta väldigt billiga. Men inget att ha i system som man är beroende av.

- har inte luftat? svårt? Inte är det kul, den saken är klar. Men nog borde du ha luftat motorn några gånger i lugn och ro, tex i hamnen, så att om du får riktiga problem någon gång så kan du göra det under gång och lite tidspress. Du vet ... i en kuling med en läkust bara en liten bit bort ...

- på tal om sådana operationer, likadant med impellern. Har hänt mig några gånger att jag fått byta impeller i sjögång (det har varit varierande kvalitet under vissa perioder). Vet man hur man skall göra går det relativt fort, är det första gången tar det tid.

20 liters tank är inte alls fel. Den ger dig väl ca 10 timmars gång? Kompletterat med en plastdunk om 15 liter kommer du riktigt långt. Kolla förresten hur mycket motorn drar beroende på varvtalet. Yanmar har uppgifterna på nätet, det är bara att surfa runt.
Att inte ha en bränslemätare är förstås tråkigt, men med en enkel varvräknare (enkelt att installera) så kan man ha god koll på både fart och bränsleförbrukning.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » sön 07 okt 2007, 08:26

Varför olja i dieseln: Det är helt enkelt för att minska risken att man låter motorn stå med vatten i insprutningspump och spridare. Har man ordning på tanken och "torrt" bränsle skall det ändå inte vara någon fara - ren diesel (även MK1, sk miljösdiesel/fordonsdiesel) är fet nog.

Till saken hör också att Yanmar säljer sina motorer i världens alla hörn. Då måste man ta höjd för att diesel (brännolja) kan vara mer eller mindre smutsig redan vid leverans, ha högt vatteninnehåll, ha olika kvalitetsegenskaper, svavelinnehåll och varierande sk "fethet" beroende på framställningssätt och klimat. I Sverige skiljer vi numera inte på vinter- respektive sommarbränsle eftersom MK1-bränslet är fullt dugligt även på vintern, men förr fick man blanda fotogen med brännoljan för att slippa vaxutfällning (paraffinering) vid låga temperaturer.

***

Om bränslemängd: Man bestämmer naturligtvis själv hur litet gångreserv man vill ha till motorn, men man kan gärna betänka att Sjöräddningen har överväldigande statistik på att den helt dominerande anledningen till insatser är bränslebrist. Att spara vikt via en ovanligt liten bränsletank till en stor och tung dieselinombordare låter litet bakfram, åtminstone i mina ögon. Mycket små och mycket stora tankar är ett otyg, det vet jag som nu snart skall dränera och rensa en 450-literstank.

***

Nippel på oljepluggen är ingen dum ide, men man måste tänka på att ett haveri på den uppfinningen gör motorn oanvändbar (och ger en god anledning att hyra en ångtvätt till saneringen) tills man bytt ut pluggen till en "vanlig". Det finns en kommersiell anordning här: http://www.quickoildrainvalve.com/ . Gör man något själv bör man tänka på att göra lösningen robust så man inte onödigtvis skapar en svaghet i systemet. Ett sugrör till lägsta delen av sumpen är annars en säker och effektiv väg att få ut det mesta av oljan. En bra båtmotor har en liten extrasump för oljepickupen, och tar man oljan där får man mad vad som går.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 07 okt 2007, 08:50

Det är enkelt att lufta Yanmarn det lär du dig fort, och som sagt mycket bra att kunna. Nog borde det gå att ta lös koppen på CAV-filtret och den vägen få in lite olja. Jag har en lite tilltäljd GB-glassbytta som jag sätter under för att samla upp spilldieseln, använder byttan för att då och då öppna filtrets bottenkran och tappa ur lite av det eventuella vatten som ligger där. Titta om det finns nåt grums i botten på koppen, torka ur där och fyll i diesel blandat med konserveringsolja eller tvåtaktsolja. Då behöver du inte köra motorn lång stund innan blandningen kommer in i motorn.
På Yanmar som har ventillyftare kan man ju lyfta spakarna och köra på startmotorn sen man lossat på luftskruvarna. Tror det är två luftskruvar bara, en på finfiltret och en som sitter längre fram på motorn, kan vara 12ans ringnyckel man tar dem bäst med. Stäng först kranen till ingående kylvatten så inte avgassystemet blir fullt om du får köra länge. Sen kör du tills det inte kommer nån luft, först vid finfiltrets skruv som du drar igen, sen kör du lite till för att få ur luften till den främre skruven. Har man en assistent som kan köra startmotorn mens man själv öppnar o stänger skruvarna går det ännu lättare.
Det kan nog kännas gruvligt att ge sig på och skruva med motorn om man inte är typ bilmek, men de här smådieslarna är egentligen völdigt enkla apparater. Och att lufta motorn hör lite grann till allmänbildningen i seglarlivet. När man gjort en lyckad luftning en gång tänker nog de flesta att -"var det så jäkla enkelt!"
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Göran A
Platinamedlem
Inlägg: 133
Blev medlem: sön 30 sep 2007, 08:48

Inlägg av Göran A » sön 07 okt 2007, 11:24

Den viktigaste delen är ju att få ut vattnet ur motorn och ersätta det med en glykolblandning.
Problemet tycker jag är att veta om termostaten har öppnat ordentligt och man får lika bra blanding i motorn som det man blandat ihop i spannen.
För egen del känns det säkrast att tappa ut vattnet i motorn och köra utan termostat, men det blir ett extra arbeta samt lite mer söl i motorrummet.

Funderar på att sätta i en sötvattenkylning för då underlättas denna del av konserveringen.
Är bara en anings osäker på att sätta in en sötvattenkylning i en 25 år gammal MD5:a pga igensättning av kylkanaler.

Hälsningar

Göran A

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 07 okt 2007, 11:46

Det brukar väl gå bra om man sätter dit ett skräpfilter och håller koll på det.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » sön 07 okt 2007, 21:15

Till Guitar: Vad är ett CAV-filter (har länge studerat manualen och inte hittat den)? Enklast vore säkert att sätta litet konserveringsolja in den vägen. Men hur mycket? Luftning lär man sig säkert men man skulle nog helst slippa att behöva göra det i onödan.

Annars undrar jag om jag här rätt i att de flesta struntar i denna procedur (alltså konserveringsolja in i motorn)?

Till Jaramaz: Jag menade att jag har en oljebytarpump från Biltema (20 euro) som jag kanske kunde använda mig av för att suga ut brännoljan från tanken. Men jag antar att den far lätt illa i detta speciellt om det finns gegga i tanken. Å andra sidan kostar pumpen inte mera än en messingpump.

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » sön 07 okt 2007, 21:37

OK.

Både jag och Anders har framhållit att det inte är nödvändigt med oljeblandandet. Det är få som jag känner till som verkligen ägnar sig åt sådant.

Förslaget om att kolla hur det ser ut längst ner i tanken är utomordentligt bra. Tag av manluckan en månad efter du har lyft båten (så att oljan verkligen stillat sig), och pumpa ut det som finns längst ner i botten. Pumpa till du får helt ren diesel. Där kan en liten elektrisk (eller vad) pump vara bra för att få ett jämnt drag; kolvpumparna är ojämna.

Det leder nog till att du får lufta motorn. Kan ske på land, tänk bara på att om du vill köra motorn (på land) så skall du kolla hur avgaserna leds ut. (Jag har en 3GM30F, när jag demonterat impellern så kommer avgaserna ut i båten via vattenslangarna. Överraskande!).

/J

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 07 okt 2007, 21:52

CAV-filtret är en grå burk som brukar höra ihop med Yanmar, sitter på soppaledningen strax före motorn. Vattenavskiljare är kanske en rättare benämning, det sitter inget filter i dem som ska bytas, vitsen är att vattnet lägger sig på bottnen av burken och dieseln passerar ovanför. En viss mängd vatten gör alltså inget.
Man måste då och då tappa ur lite ur burken genom en plastkran/ratt i botten. Håll en glassbytta under och tappa ur lite grann, kolla om det är vatten i dieseln. fuskar man med det här länge är det risk för motorstopp pga vatten i dieseln.
Har man otur att tanka från en pump som kanske inte varit igång på länge är risken för vatten ganska stor.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Inlägg: 2193
Blev medlem: mån 04 okt 2004, 22:39
Ort: Myrbacka Ljusne
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 07 okt 2007, 22:04

PS När jag tappat ur lite ur CAV-filtret (i hamn) kör jag alltid motorn en bra stund innan jag åker ut så det inte blir nåt stopp pga luft.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

kajlahtinen
Platinamedlem
Inlägg: 170
Blev medlem: tis 08 jun 2004, 23:20
Ort: Åbo

Inlägg av kajlahtinen » mån 08 okt 2007, 09:43

Man skall alltså tappa vatten både ur vattenavskiljaren och värmeväxlaren om jag förstått rätt?

MVH
Kaj

Jaramaz
Diamantmedlem
Inlägg: 1679
Blev medlem: tis 22 aug 2006, 20:08

Inlägg av Jaramaz » mån 08 okt 2007, 10:34

Vattenavskiljaren, vattenfiltert ... skall man ha kontinuerlig koll på. Kanske får man ut några droppar vatten där. Det är alltså ett bränslefilter, och det som Hr Nilsson skrev om sitter nära / på motorn. Inte ovanligt att det finns fler filter på bränsleledningen, kolla bakåt mot bränsletanken.
Alla (bränsle)filter kollar man.

Värmeväxlaren är en annan historia: där har du två slags vatten, (1) sjövatten och (2) en mix av sötvatten och glykol.
(1) skall definitivt tappas ur, annars är det stor risk att systemet fryser. Många vill köra igenomn en glykolblandning först, för att få i glykol i diverse fickor och för att rostskydda.
(2) skall man kolla så att fryspunkten är betryggande. Man tager en densitetsmätare (stor pipett med grunka i). Läs och följ instruxen ...

För att det skall bli i rätt ordning brukar man göra så att man byter olja medan båten ligger i vattnet. När båten kommit upp kör man glykolblandningen genom motorn. När glykolen tagit slut kör man ett gott tag till så att all glykol (??) gått igenom och lämnat systemet.
Efter det demonterar man impellern, och ser till så att allt "sjövatten" kan rinna ut. Kärl och trasor är bra att ha!
OBS att vanlig glykol är giftig, och skall samlas upp (hur nu det skall gå till) och definitivt inte bara lämnas på hamnplanen.

Om din impeller / pump sitter som min, så är den kopplad till fläktremmen, då kan det enklaste vara att montera av hela pumpenheten. Då kommer man lätt åt att ta av impellern och besiktiga den osv.

När man kommit så långt kan det vara läge att angripa bränslefilterna. Det kan leda till att man måste lufta bränslesystemet, som tidigare framkommit. Å andra sidan har man gott om tid på sig, och båten ligger stilla. Det kan vara en bra ide att ta bränslefilterna några dagar efter båten kommit upp på land, precis som gäller för bränsletanken. Vatten i bränslet är ett otyg, kan orsaka stora skador. Väl värt att jobba lite med motorn för att slippa bekymmer, framför allt slippa bekyummer under sommaren!

/J

Skriv svar