stora batterier

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Freja 006

stora batterier

Inlägg av Freja 006 » fre 24 sep 2004, 13:26

Jag har fått tag i 2 rejäla batterier på 185 amph/st. i båten finns redan 3*75 amp. Min fråga är: Klarar min generator alla dessa batterier (Orginal VP Md5)
Vad skall jag tänka på när jag installerar dom (kabelareor, frånskiljare, osv )

Fribbe

Inlägg av Fribbe » fre 24 sep 2004, 20:42

Ett batteri klarar bara att ta emot en viss ström. Det är därför en liten batteribank klarar sig bra med en liten generator. En större generator är helt enkelt onödig.
Har man en större batteribank där man gör av med mycket ström så kommer en större generator till sin rätt men den lilla generatorn fungerar naturligtvis lika bra som tidigare.

Även fast generatorn bara är på 35A (MD5a och MD5c) så kommer den ladda batterierna ända tills laddningsspänningen uppgår till 14,4V.
En kraftigare generator kommer trycka in mer ström i batteribanken och spänningen kommer snabbare upp till 14,4V dvs. det går fortare att ladda.

Om du inte ökar förbrukningen bara för att du ökar kapaciteten så borde den gamla generatorn räcka.

Jag monterade en 60A generator på min MD5c i somras och mellan generator och batterier är det i min båt 2,5m vilket ger 5m kabel. Till det sas det att jag skulle använda 50mm2 till laddningskretsen. Jag köpte Skyllermarks 50mm2 kabel och fick kabelskorna ordentligt pressade i butiken.
Till startkretsen och förbrukningskretsen kan du köra med de gamla kablarna eftersom belastningen på dessa inte förändras i och med ett generatorbyte.

Kolla hur stor generator du kan montera på din MD5. A och b modellerna är ju svagare än c.

När jag bytte generator så hade VP ett inbyteserbjudande; lämna in din gamla och köp en 60A för 3.000 och få laddningsfördelare på köpet. Ordinarie pris var 5.000kr. Vet ej om de har kvar erbjudandet.

I övrigt så Har Skyllermarks kopplingscheman.

Ibbe

Inlägg av Ibbe » fre 24 sep 2004, 22:15

Vad händer om batteribanken är nästan urladdat? Vill inte laddningsmotagligheten då vara så hög att det är risk för att en liten generatorn \"steks\" ?

Fribbe

Inlägg av Fribbe » lör 25 sep 2004, 13:38

Där har du en poäng som jag inte tänkt på. Typiskt bra sak att höra med en yrkeskunnig om!

Freja 006

tack

Inlägg av Freja 006 » mån 27 sep 2004, 10:16

Tack för det utförliga svaret och kommentaren . Man vill ju inte \"steka\"generatorn :roll:

Tobbe
Guldmedlem
Inlägg: 50
Blev medlem: mån 05 apr 2004, 17:14

Inlägg av Tobbe » mån 27 sep 2004, 10:30

En annan viktig sak att tänka på är att man skall aldrig koppla ihop batterier av olika storlek/modell/kvalitet/ålder i samma batteribank. Detta pga att om de olika batteriernas inre motstånd skiljer sig så kan de sämsta batterierna förstöra de bästa i förtid.

Skriv svar