Oljefilterbyte på Md7B

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Oa
Trogen medlem

Oljefilterbyte på Md7B

Inlägg av Oa » sön 09 sep 2007, 19:39

Jag gjorde oljebytet på min VP motor i helgen, men det var stört omöjligt att få loss oljefiltret, två olika modeller av avdragare till trots.
Är det någon som har något knep jag kan ta till? Motorn har <10 gångtimmar sedan senaste bytet, måste jag ändå byta?
Gör det något att det fanns 0,3 dl olja kvar i filtret när 2,5 liter är bytt?

Tacksam för råd (motorerna är inte min starka sida).

Oa

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 09 sep 2007, 20:05

Liknande hände mig någon gång när jag hade en 7(a). Man kan ta en skruvmejsel och köra rakt igenom filtert och sedan dra runt. Lite drastiskt men det funkar. Jag trodde att filtert kanske skulle gå mer sönder, och då aldrig få loss det, men det hände aldrig mig.
Dock så blir det lite oljespill.

När man byter filter och olja brukar man varmköra motorn först. Då går det lättare att få av filter, och framför allt att få ut all oljan. Kan bli lite varmt dock.

Har du nu fyllt på med olja ... de rinner det ut olja när filtert är av.

Det enkla svaret på din fråga är att klart att man måste byta filter. Alltid.
Men om oljan som du tappade av såg fin ut så kanske det kan vara så.

Sedan kan man skänka en tanke åt filtert som sitter hårt. Kommer det att sitta lättare om ett år?

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 09 sep 2007, 20:14

Knepet: Ta fram en stor skruvmejsel. (Kolla att filtret du har köpt är av rätt sort - det gamla kommer att bli förstört och man kan inte ångra sig) :-)

Slå mejseln igenom filterburken, utan hänsyn. Det kommer att rinna olja - var med på det och ha något under att samla i. Nu vrider du lätt loss filtret med mejseln som hävarm, och när det släppt skruvar du av det för hand. Kolla så att gummipackningen följer med ut (det är det vanliga), annars får du ta loss den från motorblocket.

När du skruvar dit filtret, skruva med stadig hand, och använd bara verkyget om du är riktigt klen (eller det är svårt att få grepp). Man behöver inte dra oljefilter särskilt hårt. Lägg också ett tunt lager ny olja (några droppar ur dunken) på gummipackningen innan du skruvar dit det.

Ja, du behöver byta filtret. Det är där allt gojs har samlats (det som inte är "det svarta" i oljan) och utan filterbyte blir det inte samma effekt av att byta oljan. Filter renar rätt bra i början, men då de är täppta (efter 50-100 timmar i båten - den står ju mycket still och tar upp kondens) öppnar en överströmningsventil och allt som borde fastna får följa med runt. Det är för att det är bättre med bra oljetryck, flöde och smutsig olja än dåligt oljetryck, litet flöde och ren (mindre smutsig) olja.

Edit- jaja, pucktvå, som man säger. Men ta två mejslar, vetjag... ;-)
Anders S

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » mån 10 sep 2007, 08:31

Jag tror att du lungt kan vänta med att byta oljefilter till nästa oljebyte.
I GDS-handboken utgiven av Volvo Penta står det att oljan skall bytas efier 50 gångtimmar eller en gång per säsong, filter skall bytas viv varannat oljebyte. Jaj har själv en MD7B.

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » mån 10 sep 2007, 11:47

winga750 skrev:Jag tror att du lungt kan vänta med att byta oljefilter till nästa oljebyte.
Det är möjligt, men problemet kvarstår ju i alla fall -- att inte få bort oljefiltret...

Jag har lärt mig ett knep med oljefilter på bilar, och det är att det är belastning under lång tid som får filtret att lossa, inte hög belastning under kort tid (ryck). Ta ett av dina oljefilterverktyg och dra länge (typ 10 s). Det spelar ingen roll om filtret inte rör sig till en början. Håll ut! I de flesta fall släpper det efter ett tag.

Annars är det nog skruvmejseln som gäller.

Hälsar Fredrik (som mest byter oljefilter på en gammal saab 900, där det inte får plats verktyg eller skruvmejslar...)

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » mån 10 sep 2007, 20:01

Jo men men nu är ju oljan bytt och slår man en skruvmejsel genom fltret och sen måste böka ett tag kan det bli rätt oljigt i kölsvinet. Bättre att slåss med oljefiltret när oljetråget är tomt. Då kan man ta det lugnt och slippa stress. 10 timmar på ett oljefilter är ju inte mycket. Dra aldrig åt ett oljefilter med verktyg!!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 10 sep 2007, 21:44

Nej, oljefiltret innehåller samma mängd olja vare sig man tömt ut oljan i tråget eller inte.

Ett filter som suttit i båten två säsonger bör naturligtvis bytas - en gång per år är lämpligt både för olja och filter - gör man ett extra oljebyte mitt i säsongen kan man kanske hoppa filterbytet. Skall båten nu kanske stå över vintern så skall man absolut byta filter innan upptagningen. Egentligen skall man hälla på ny olja också - den gamla är ju utspädd av slatten som var kvar i gamla filtret.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 10 sep 2007, 22:12

Hej

Byt alltid olja och filter på hösten...., glöm inte det.
Gammal olja innehåller ämnen som skyndar på nerbrytningen av motorn.

Det finns bra verktyg med tillräckligt moment för att demontera ditt oljefilter, slå inte sönder det med skuvmejsel eller dylikt.

1. varmkör motorn
2. vänta 30 minuter
3. pumpa ur oljan.
4. byt filter, använd rätt verktyg.
5. häll i ny olja, och kolla mängden.
6. kör motorn ett par minuter.

Sedan kan du sova lugnt, och invänta tomten...
Calle

Se gla ut

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » ons 12 sep 2007, 09:23

Liten tankegroda från mig! Klart att det inte rinner ut mer olja om man lossar filtret vare sig man har eller inte har olja i tråget. Filtret sitter ju betydligt högre än oljenivån i motorn.
Det viktigaste skälet att man skall fylla på ny olja inför vintervilan är väl att ny olja med rätta specifikationer fungerar som konserveringsolja.
Jag kommer ihåg när man hällde i konserveringsolja på hösten, pumpade ur den på våren och hällde i ny motorolja. Sen kom Volvo-Penta med den konserverande motoroljan och nu har vad jag vet alla oljor specade för marindieslar konserveringsegenskaper.
Så viktigast är: Bort med den gamla oljan och dit med ny.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 12 sep 2007, 12:06

"Vanlig motorolja" funkar utmärkt som konserveringsolja över vintern, bara den inte använts (dvs, samlat vatten, sot, snafs etc). Man brukar se tips om att köra max en timme innan avställningen - då är det inga problem.

Däremot skall man inte underskatta hur mycket gojs det kan samlas i en motor med tiden, speciellt om det varit si och så med olje- och filterbytenna. Alla "vanliga" oljefilter har en bypassventil (antingen i filtret eller i tillförselkanalen) och de är också sk "fullflödesfilter". Det innebär att de filtrerar bara bort litet större partiklar - resten skall flyta med oljan, förhoppningsvis oskadliggjorda genom att de hålls i sk "suspension" av bindemedel och tillsatser. KAn inte oljan hålla dessa partiklar, så sedimenteras de på "lugna ställen" i motorn...

Om man är petnoga kan man göra två oljebyten på hösten: Det första gör man när man räknar med att det sbnart är dags för upptag. Då byter man till någon ekonomiolja (typ "Biltema mineral") och så kör man någon timme eller två på någon liten trevlig tur. Sedan byter man till en bättre och dyrare longlifeolja strax innan upptag/konservering, och så kör man på denna goda olja under säsongen. Då ger man den dyra oljan fina förutsättningar och drar nytta av den maximalt.

HAr man köpt en ny (gammal) båt (eller bil) med okänd servicehistoria kan man göra detta även om man annars är normalnoga med oljebytena :-)
Anders S

Skriv svar