Billigare värmare
Billigare värmare
Varför är värmare så dyra? Borde vara en jätteenkel konstruktion. Finns det billiga Värmare med skorsten? Vi använder värmare max fem dagar om året och då känns det onödigt att köpa något för över 5000.
Re: Billigare värmare
Den här tycker jag är vettig om man inte absolut vill ha en fast installation, men ändå med skorsten. Smidigt då man inte heller behöver ett extra bränsle. Lite ström med betoning på LITE behövs visserligen.jofred skrev:Varför är värmare så dyra? Borde vara en jätteenkel konstruktion. Finns det billiga Värmare med skorsten? Vi använder värmare max fem dagar om året och då känns det onödigt att köpa något för över 5000.
Se: www.pan2000.se Brukar vara med på mässan, kanske på höstmässan också om du vill kika på den.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Du har ju den där billiga värmaren som man ställer på spisen och som med en fläkt och en skorsten vispar ut den varma luften. Den ser ungefär som om du steker en likstel hammarhaj på spisen (typ ett "T") Minns jag inte fel är det en tillfällig skorsten i någon sort silvrig böjbar slang (borde iofs kunna dras till en takskorsten. )
Asdålig förklaring... Det är iaf ingen heatpal jag menar.
Jag har för mig att den kostade runt 2000 (men det kan vara fel det med) och fanns på båtmässan för några år sedan.
Inom några timmar har nog någon kompletterat. Vi får se om jag hade rätt i något
EDIT: Jag skall hålla tyst nästa gång det finns alltid folk med bättre koll
. Det var den ovan jag menade!
EDIT: Priset började på en två i alla fall!
Asdålig förklaring... Det är iaf ingen heatpal jag menar.
Jag har för mig att den kostade runt 2000 (men det kan vara fel det med) och fanns på båtmässan för några år sedan.
Inom några timmar har nog någon kompletterat. Vi får se om jag hade rätt i något
EDIT: Jag skall hålla tyst nästa gång det finns alltid folk med bättre koll
EDIT: Priset började på en två i alla fall!
pan2000 verkar bra och någorlunda billig. Kanske kan pruta ner den lite till på mässan.
De bilder jag hittade av heatpal visar inte någon skorsten och de som testat den verkar inte tycka den funkar så bra. Väldigt lokal värme och den har en förmåga att brinna lite väl häftigt...
Skorsten måste en värmare ha annars kvävs man i sömnen..
Den heatpal du beskriver verkar inte vara den jag hittade när jag sökte.
Kom gärna med fler alternativ.
De bilder jag hittade av heatpal visar inte någon skorsten och de som testat den verkar inte tycka den funkar så bra. Väldigt lokal värme och den har en förmåga att brinna lite väl häftigt...
Skorsten måste en värmare ha annars kvävs man i sömnen..
Den heatpal du beskriver verkar inte vara den jag hittade när jag sökte.
Kom gärna med fler alternativ.
JAg tar upp det jag brukar ta upp när det gäller värmare:
En värmare som tar tilluften inifrån ruffen kan lättare bilda kolos (kolmonoxid) och det är farliga grejor i små doser, dödligt i litet större. En båt är så tät om man stänger om sig att det snabbt kan bli farligt.
Man gör bäst och säkrast i att satsa på en riktig värmare, typ Wallas, med inlopp och utlopp för förbränningsluften. Det finns givetvis andra modeller, men det viktiga är att det finns ett inlopp och ett utlopp (skorsten) så att värmaren garanterat får tillräckligt med luft.
Använder man trots allt en sådan här anordning, en kraftig fotogenlampa, massor av värmerljus eller vad man nu kan komma på som brinner öppet nere i båten (det kan ju vara mysigt med fotogenlampa), så släck allt sådant innan man går till kojs, och vädra. Det finns fina sovsäckar, och ett billigt alternativ (om man har ström) är en elfläkt.
En värmare som tar tilluften inifrån ruffen kan lättare bilda kolos (kolmonoxid) och det är farliga grejor i små doser, dödligt i litet större. En båt är så tät om man stänger om sig att det snabbt kan bli farligt.
Man gör bäst och säkrast i att satsa på en riktig värmare, typ Wallas, med inlopp och utlopp för förbränningsluften. Det finns givetvis andra modeller, men det viktiga är att det finns ett inlopp och ett utlopp (skorsten) så att värmaren garanterat får tillräckligt med luft.
Använder man trots allt en sådan här anordning, en kraftig fotogenlampa, massor av värmerljus eller vad man nu kan komma på som brinner öppet nere i båten (det kan ju vara mysigt med fotogenlampa), så släck allt sådant innan man går till kojs, och vädra. Det finns fina sovsäckar, och ett billigt alternativ (om man har ström) är en elfläkt.
Anders S
-
KristofferM
- Silvermedlem