Dirken - vad är den bra för?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Svante
Diamantmedlem

Dirken - vad är den bra för?

Inlägg av Svante » mån 03 sep 2007, 18:31

Dirken ja...

Vi glömde att lossa den vid ett tillfälle, tänkte inte mer på det men har nu börjat klura. Seglet stod nog ganska bra vid det tillfället... hmmmm.

I lättvind, är det väldigt oproffsigt att använda den för att lyfta bommen något. Den borde kunna få samma effekt som en rodkick - eller?

Har ett ganska tungt storsegel med rätt kraftiga genomgående lattor.

Svante

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 03 sep 2007, 18:41

Vi har också ett lite tungt storsegel och har nyttjat dirken för att få till formen i lätt vind. Funkar det så borde det väl inte vara något problem.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 sep 2007, 19:15

Hm.

Det är väl ett av dirkens användningsområden?
Anders S

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » mån 03 sep 2007, 19:42

Jo det trodde jag med men en på klubben sa till oss att lossa den då dirken bara användes för att hålla upp bommen i hamn.

Då kan jag med gott samvete låta dirken sitta i lättvind utan att verka korkad.

Svante

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 03 sep 2007, 20:01

Dirken används till att lyfta bommen då det behövs:
i lättvind
vid revning
i hamn
....

faktum är att det ofta inte är så bra att använda dirken som bomlyft i hamn, det är lätt att masten kommer i svängning. Bättre med en bomsax (eller gaffel).

/J

Användarvisningsbild
MaxB
Silvermedlem

Inlägg av MaxB » tis 04 sep 2007, 08:40

Jaramaz skrev:Dirken används till att lyfta bommen då det behövs:
i lättvind
vid revning
i hamn
Det där hade jag missat helt - att använda dirken vid revning!

Jag har en rullstor på min lilla Monark 540 och har inte förstått hur jag, då jag är själv, ska kunna reva medelst rullning. Då jag står med den lilla veven, där bommen och masten möts och vevar för att rulla upp seglet på bommen, lägger sig bommen ner och seglet korvar sig...

Det är alltså meningen att man ska använda dirken!
Helt suveränt - låt det bli sommar igen.
Tack för informationen!
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~
~ MaxB
~ Max Backström
~ http://monark.shivas.se
~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » tis 04 sep 2007, 10:07

Jag har också rullbom på min båt, men jag använder faktiskt inte rullrevet, istället har jag vanliga öglor för revning i seglet. Problemet med den typen av rullrev är att ändan på bommen alltid kommer neråt när man revar, det beror på seglets form.
Du kan säkert använda dirken för att göra det lättare att rulla, men då kommer akterliket på seglet att sitta helt fel. Du måste sedan lossa på dirken och då kommer bommen att hänga ner igen. Har du vanliga revöglor också kan du kanske använda den aktre för att spänna ut akterliket igen. Det har jag inte provat (jag har inte heller någon dirk). Men jag tycker ändå det är lättare att köra vanligt bindrev istället (förutsatt att du har öglorna för det). Om inte annat så går det mycket lättare att släppa ut revet igen när vinden avtar.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tis 04 sep 2007, 12:39

flera skäl till att rullrev inte är så vanligt numera. Rent generellt så trasslar det ofta, i segel, i mekaniken osv (det är omtalat att en del mekaniker slirar, så att seglet rullar ut sig, och att det är svårt att få bra sträck på mastliket).
Seglen är svåra att få rätt form på - det kräver antingen en överfenomenal segelmakare (eller risiga segel) eller en specialbom - om ens det räcker.

Och det är många som gjort som Jens: fixat snör/bind rev istället.

/J

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Utveckla dirkanvändningen

Inlägg av Seawolf » tis 04 sep 2007, 16:28

För att få lite bekvämare att använda dirken till att lyfta bommen i lättvind, kan man sätta en gummikord som förkortare vid bommen eller vid mastens utång. Då hålls bommen upp av korden, men om man skotar ner lite så fjädrar korden så man inte behöver justera diskansättningen.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 04 sep 2007, 19:58

Ang gummikord och lättvind

Sätt ett block innanför förstaget och trä en kraftig gummikord igenom.
Fäst ändarna på varsin sida om bommen ca 1/3av bommens längd från masten.

Finessen är då att bommen går ut ordentligt vid lättvind utan att fladdra in igen på undanvindarna.
Calle

Se gla ut

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 04 sep 2007, 20:19

Vi använde dirken idag (inte glömde den alltså) för att "lätta på trycket".

efter lite justerande så tycker jag att vi fick till det riktigt bra. Storen stod absolut bäst hittills :D till följd att vi kryssade riktigt bra och samverkan mellan genua och stor blev riktigt bra. Nån på klubben antydde att seglet eventuellt var slut eller felsytt om man behövde dirken som hjälp. Vet inte riktigt, skall snacka med UK i morgon och se vad dom säger.

Lite klabb med att dirken ibland fastnade i akterliket så jag får väl se om jag inte investerar i en rodkick i stället.

Placeringsmässigt skall vi inte prata då vi gjorde en del taktiska misstag (klantade till det) tillsammans med lite oflyt men jag är en "happy puppy" ändå för nu känns det som om vi börjat få hyfs på båten.

Svante

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 05 sep 2007, 19:10

Svante, du ska inte lyssna på den där killen på klubben, håll dig till oss på nätet istället! Han verkar vara ganska negativ, den där klubb-typen.
Alla borde ha skägg

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » ons 05 sep 2007, 21:40

De flesta gubbarna som kappseglar på klubben är riktigt duktiga seglare och då jag ibland har svårt med seglarslangen och kanske uttryckt mig korkat kan jag ha blivit lite missuppfattad, dom kan sin sak...

Men det är klart, Sailguide med dess medlemmar är en enorm kunskapsskatt som jag haft stor nytta av - en eloge gubbar :D Calle C, Anders S, Misil no87, jaramaz och givetvis alla andra

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 08 sep 2007, 16:09

Jag seglade i somras ett skapligt stycke i runt 13 m/sek halvvind/pålandsvind med grov sjö. Båten gick som tåget med två rev i storen och hela genuan utrullad. När jag revar storen med mitt egenhändigt konstruerade singellinesystem blir ju storen ganska platt. Skulle man en sån gång med hård halv-vind kunna lyfta bommen lite med dirken för att få mer sväng på storen? Genuan ska ju ut i en lång böj för att länka av så effektivt som möjligt?
Jag kan ju även (har aldrig provat) slacka lite på singelrevlinan för att få ett bukigare segel. Ett plant storsegel kan väl inte vara optimalt på halvvind när det är kuling?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 08 sep 2007, 16:50

Rent allmänt: Blåser det såpass att man vill reva så vill man sannolikt hålla seglen så plana som möjligt. Släpper man på uthalet påverkar man seglet ganska litet i de två övre tredjedelarna - det blir djupare buk (korda) nertill. För att få den effekten krävs dessutom att seglet går i en likränna, eller att hornet sitter fast i en travare. Så brukar det inte se ut när man revat, utan revbroken (revöljetten i akterliket) hålls både ut och ner mot bommen med revlinan. Det man bör göra är att fintrimma läget på revlinans block/fäste så man får den buk som är behövlig (det är där ditt "trimreglage" sitter i det här läget), och så får man ha seglet fast där. Behovet att trimma "för mera kraft" har man ju inte, utan då släpper man hellre ut ett rev istället.

Däremot kan man tänka sig att man vill ha kontroll på torderingen (twisten) via kicken och då vill man inte alls släppa på revlinan - det innebär bara att man sänker bommen och får en "lös koppling" mellan bomnock och segel. När det blåser 13 och sjön går hög så det märks är vinden i öron- och bomhöjd med största sannolikhet mer turbulent och litet annorlunda riktad än den vind som blåser på fem meters höjd, och det är för den "bättre" vinden man skall skota. Trimma twisten med kicken så får du utbyte av hela seglet - det ser du på telltales i akterliket. Du har väl flera stycken, så du kan jämföra nere och uppe?
Anders S

Skriv svar