avlastare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
omega
Diamantmedlem

avlastare

Inlägg av omega » tor 23 aug 2007, 19:18

hur skall man göra för att slippa att fallet till storseglet inte skall slacka , mitt ger sig nån decimeter när det blåser mycket , avlastarna är en bra modell och ganska nya ( Rutgersson)tror jag, är det nytt fall som behövs ??
//Johan

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » tor 23 aug 2007, 21:44

Är du säker på att det inte är mastböjen som gör att fallet slackar lite. Glider fallet i avlastaren kan det hjälpa att "biffa upp" det genom att sy på ett extra hölje. Ett annat trick är att ha 2-skuret storfall. Vanligt på lite större båtar men vi använder det med framgång¨på en 606:a också.

Sen är väl rutgerssons avlastare inte dom bästa som finns....

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 23 aug 2007, 21:57

Vad har du för fall? En riktigt bra dyneema är det väl som gäller för att minimera slacket. Det genuafall som satt på min båt när jag köpte den sträckte sig ett par decimeter när det blåste i, man fick hålla på att hissa hela tiden...

Jag har monterat en avlastare i masttoppen för storseglet, det är melodin om man inte vill ha något slack alls. Men det är inte den säkra lösningen, hakar avlastaren upp sig har man ganska stora problem... Såvitt jag förstår är det många båtar i 8-metersklasserna som använder sådana (ex. H-båt, Express, IF). Väldigt smidigt, eftersom det inte behövs någon avlastare alls nere i båten, bara att dra upp seglet så sitter det på rätt höjd direkt.
X-342 SWE 18 "Kexet"

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » fre 24 aug 2007, 11:37

Det låter som att du har fel diameter på fallet för den avlastare du har, alternativt att avlastaren inte är så bra som du hoppas.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 24 aug 2007, 12:27

Ett enkelt sätt att kolla om det är avlastaren som ger sig eller fallet som töjer sig är att rita en markering på fallet nära avlastaren efter att seglet är hissat.

Flyttar sig markeringen när seglet dras ned är det avlastaren som är dålig, sitter markeringen kvar är det fallet som töjer sig.
X-342 SWE 18 "Kexet"

swe34
Guldmedlem

Inlägg av swe34 » fre 24 aug 2007, 14:47

Spinnlock och dyneema så är problemet ur världen! :D
Spetsiga båtar gör djupare hål.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 24 aug 2007, 15:30

Jepp, jag byter nu från gamla Spinlock till nya XAS då de från -89 börjar vara för slitna för att hålla 8mm relativt hala(ännu) dyneemafall... Jag återkommer sedan med resultatet.

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » fre 24 aug 2007, 21:50

Kör själv med en toppavlastare med vajer och kula från Anderssen. Ursprungligen från Börresen och gjord för tre mm vajer. Har böjt isär den litet så att den fungerar med 4 mm vajer. Storseglet hasar inte ner en enda mm oavsett vind. Bergsäkert. Avlastaren finns hos Benns.

För er som gillar "långsmalt"

http://tiger-22.blogspot.com/

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » fre 24 aug 2007, 21:51

Kör själv med en toppavlastare med vajer och kula från Anderssen. Ursprungligen från Börresen och gjord för tre mm vajer. Har böjt isär den litet så att den fungerar med 4 mm vajer. Storseglet hasar inte ner en enda mm oavsett vind. Bergsäkert. Avlastaren finns hos Benns.

För er som gillar "långsmalt"

http://tiger-22.blogspot.com/

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 25 aug 2007, 02:17

Jag köpte en ny dynamee (som jag fattade i alla fall) 8 mm lina på Hjertmans julrea till fallet på focken. Den jävelen töjer sig lite när det blåser hårt, känns lite svampig också när jag hissar och drar åt som fan.
Till storen köpte jag en 10 mm lina hos segelmakarna för 1250 kr, den är stum som ett spett.
Ska en 8 mm lina töja sig?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » lör 25 aug 2007, 07:33

Det beror väl på vilka krafter du utsätter den för, men även dyneema töjer ja.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 25 aug 2007, 08:41

Töjningen av en tamp beror väl inte så mycket på dimensionen utan snarare av kvaliteten. En bra dyneema töjer sig inte nämnvärt, man dimensionerar väl istället för hållfastheten.

Själv har jag ett genuafall av något som hette "Dynex", 3 mm. Det fallet är totalt stumt, jag upplever ingen märkbar töjning av fallet. Något jag verkligen kan rekommendera, dessutom inte särskilt dyrt.

Mitt tips är att köpa "dynex", som är en tamp av flätad dyneema (tror jag). 3mm kostade 20kr/m. Dessutom köpte jag en billig 6 mm tamp som var skön att hålla i, ca 8kr/m. Höljet från 6mm tampen flyttades över till den stumma kärnan, och vips hade jag fått ett riktigt racingfall billigt. Höljet behöver bara monteras på på ställen där slitage kan uppstå, t.ex. vid trissorna och avlastaren.

För att spara pengar, behöver man dessutom bara köpa halva längden av den stumma tampen, den behöver ju bara räcka från masttoppen till avlastaren vid däck. Resterande del kan skarvas på med något billigt som är skönt att hålla när man hissar seglet.
X-342 SWE 18 "Kexet"

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 25 aug 2007, 10:56

Guitar Nilsson skrev:Jag köpte en ny dynamee (som jag fattade i alla fall) 8 mm lina på Hjertmans julrea till fallet på focken. Den jävelen töjer sig lite när det blåser hårt, känns lite svampig också när jag hissar och drar åt som fan.
Till storen köpte jag en 10 mm lina hos segelmakarna för 1250 kr, den är stum som ett spett.
Ska en 8 mm lina töja sig?
Drar som f-n i fallet? Finns ju risk att man kan dra sönder seglen med och man bör ju ha märkt fallen så man inte överhissar..

Det troliga är att det är fallet som töjer lite men det kan vara fler faktorer inblandade..
Seglet i sig kan töja lite beroende på material.
Är det helt stumt i brytblocken vid mastfoten?
Det här är särskilt viktigt för genomgående master, att man har sk tierods som håller ner däcksringen för att förhindra att den lyfter och då orsakar att segel och annat "ramlar" ner.
Som man varit inne på tidigare så kan ju mastrim påverka fall sträckningen.
Så det är inte alltid fallets "fel" att man upplever att det slackar i prylarna.
Jag har själv Dyneema i mina fall och måste efterjustera lite, någon cm, en stund efter man satt seglen. Men sedan sitter det där det ska. Lite kryp får man nog räkna med.

Användarvisningsbild
blur
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av blur » mån 27 aug 2007, 06:28

Billigaste fixen (om det nu glider) är att sy på ett extra hölje där fallet går genom avlastaren.

En positiv bieffekt är att man kan byta det om det skulle bli slitet.

8 mm räcker bra upp till 35 fot om det är bra kvalitet på tamp/avlastare.

friseglarn
Diamantmedlem

Bekvämt bomnedhal

Inlägg av friseglarn » tor 30 aug 2007, 14:35

När storfallet slackar tycker jag det är enklast att dra i bomnedhalet lite. Sen sitter storseglet visserligen lite lägre men det är så enkelt att göra det jämfört med att reglera exakt med storfallet. Dessutom brukar det behövas just i samband med hård vind och då gör det ju inget om segelytan kryper ned lite.

Har du inget bomnedhal tycker jag att det är det bättre att lägga tid och energi på att skaffa det än att fixa till dyneema, nya avlastare och allt det där andra som diskuteras i tråden.

Skriv svar