Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
jepps
- Silvermedlem
Hej!
Är det ngn som bor i trakterna kring Arkösund och vill lära oss hur man hanterar spinnakern? Vi vill jättegärna

lära oss segla spinnaker.
// Fredrik & Lotta
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Fråga någon i klubben så får ni säkert hjälp. Annars är det inte så svårt att får till det för vanlig fritidssegling i lugnt väder. Här några tips:
-gajerna/skot ska går utanför allt.
-hissningen är enklast ur säken knyten på pullpit. drar först lovartsgajen och läskot ut något innan du drar upp den. blir det timmglas drar i mitten av underliket tills den snörrar ut sig igen.
-spibom i rätt vinkel till vinden
-när båten lutar för mycket släp aldrig lovartsgajen utom alltid läskot.
-bomhöjd kan anpassas beroende på vindstyrka, båttyp, spinnackerskärning och båtens kurs men det kommer ni lära er.
-nertagningen ske bäst bakom storen, ta in läskot mellan block och halshorn och drar in den i sittbrunnen. släpp lovartsgajen men alldrig innan innan du har fått stadigt grepp om läskotet. sammla in underliket och släpp fallet och sammla spinnaker in i sittbrunn.
Det kommer säkerligen nu några andra tips här i forum och kanske även några andra uppfattningar...
-
jepps
- Silvermedlem
HEJ.
Hur svårt är det att få upp spinnakerbommen rätt?
-
jepps
- Silvermedlem
Tack SWE54, jag skall läsa igenom detta. Jag tror inte det skall vara så svårt, men jag och min sambo har lite "spinnakerskräck" kanske onödigt.
// Fredrik
-
Calle C
- Diamantmedlem
Spinnakersegling förutsätter en enda sak och det är plannering, gör ni det så är det inga problem.
Var metodiska och plannera.

Calle
Se gla ut
-
Ollesjohan
- Trogen medlem
Jag är inte på något sätt en seglingsexpert, men gillar att segla och seglar mycket!
Efter sexton år med egen båt är det fortfarande höger och vänster, staket ich snören som gäller i snacket som gäller med i de flesta fallen ointresserade gastarna!
Det är bara att prova att sätta upp seglet och exprimentera sig fram, blir det fel så är det inte hela världen, men se till att öva när vinden är måttlig! Att dundra upp spinnackern i hårdare vindar kan vara lite onödigt!
Lycka till!
-
matsa
- Diamantmedlem
det löser vi

/m
-
jepps
- Silvermedlem
Tack alla för bra tips! Nu har jag införskaffat hjälp iform av Matsa som skall visa mig hur det skall gå till.
Men tack ändå för värdefulla tips och bra länkar!
/Fredrik
-
speed295
- Platinamedlem
Vilka bra sidor det finns här för blåbär som mig
finns det möjligen någon kompetent seglare som vill göra en tur med en hydra i västerås........ så man får lite kött på benen....
-
MiniMe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
speed295 skrev:Vilka bra sidor det finns här för blåbär som mig
finns det möjligen någon kompetent seglare som vill göra en tur med en hydra i västerås........ så man får lite kött på benen....
Det går kanske att ordna men det finns en del kappseglare i Västerås som är ständigt i behov av gastar.
Jag tycker att kappsegling är ett bra sätt att lära sig segling. Under en kappsegling försätter sig besättningarna oftare i något mer knepiga situationer under mer kontrollerade former som man i vanligt segling knappt utsätts för. Åt andra sidan lär man sig på så sätt också att hantera situationerna. Mycket är en träningssak och då gäller att ge sig ut och prova mycket och ofta.