Sy om segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
dennis
Erfaren medlem

Sy om segel

Inlägg av dennis » fre 29 jun 2007, 19:07

Funkar det att sy ner tex ett försegel som egentligen ska vara till en högre rigg.

Blir resultatet bra?

Någon som vet ungefär vad kostnaden kan bli om man lämnar in det till en segelmakare?

Anledningen till att jag frågar är att jag blivit bestulen på mina försegel och vill komma billigt undan med nya begagnade.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 29 jun 2007, 19:36

Om seglet är bra i grunden och det inte är stor avkortning så kan det gå bra.
korta den då högst upp och sätt i en eller två lattor som tar ut akterliket till sin normala linje
Calle

Se gla ut

LinusA
Platinamedlem

Re: Sy om segel

Inlägg av LinusA » lör 30 jun 2007, 17:55

dennis skrev:Funkar det att sy ner tex ett försegel som egentligen ska vara till en högre rigg.

Blir resultatet bra?

Någon som vet ungefär vad kostnaden kan bli om man lämnar in det till en segelmakare?

Anledningen till att jag frågar är att jag blivit bestulen på mina försegel och vill komma billigt undan med nya begagnade.
Jag lät fixa två segel till min förra båt förra sommaren. Ett försegel och storseglet. Storen kapades i toppen 45 cm och den blev kanon. Förseglet kapades underifrån och blev lika bra det. Det gick på 1500kr hos en skräddare som i huvudsak pysslade med flaggsömnad, men även gjorde segel.

Skriv svar