Rullgenua och självslående fock
Rullgenua och självslående fock
Har på mina tidigare båtar haft självslående fock som varit en mycket behändig lösning vid skärgårdkryssar och då man hanterat båten ensam. St-focken har blivit s a s standardseglet. Genua I eller II har halats upp bara vid lämplig vind om andan fallit på.
Nu har jag begåvats med en båt med rullgenua (Inferno 31, 7/8 partialrigg) och skulle behöva goda råd. Är det mödan (och pengarna!) värt att efterinstallera en skotskena för självslående fock och vid behov använda rullgenuan på den eller förenar man seglingsmässigt bara det sämsta av två världar på det sättet? Vad anser forumet?
Nu har jag begåvats med en båt med rullgenua (Inferno 31, 7/8 partialrigg) och skulle behöva goda råd. Är det mödan (och pengarna!) värt att efterinstallera en skotskena för självslående fock och vid behov använda rullgenuan på den eller förenar man seglingsmässigt bara det sämsta av två världar på det sättet? Vad anser forumet?
Tycker definitivt att det är värt att eftermontera en selftackerskena och sy upp en st-fock.
Gjorde den manövern på vår förra båt då barnen var små och jag behövde kunna hantera båten ensam.
Istället för att "komplettera" med genuan - varför inte satsa på endast selftackerfock och istället skaffa en gennaker för lite öppnare vindar.
Gjorde den manövern på vår förra båt då barnen var små och jag behövde kunna hantera båten ensam.
Istället för att "komplettera" med genuan - varför inte satsa på endast selftackerfock och istället skaffa en gennaker för lite öppnare vindar.
Vi gjorde så på vår Diva 399
Cruising: Självslående fock på rulle + gennaker
Kappsegling: Genua + spinnaker
Eftersom du redan har rulle skulle jag definitivt satsa på en bra fock!
Om den sen skall vara självslående eller ej får du själv avgöra
+ Enkelt
- Tappar lite driv (110% fock är bättre)
- Fult och tar plats på däck
Nu är jag i båtköpartag och funderar lite längre...
Skall man verkligen ha rulle?
Jag funderar på att köpa "vanligt" wire-förstag och sats på 110% fock med lattor för att få ut så mycket segling som möjligt.
Till detta har jag tänkt mig ett "nedhal" som på gamla skutor dvs du släpper fallet och focken ramlar ned, sen tajtar du hem nedhalet som är fäst 2/3 (helt uppe?) upp på focken så att seglet inte kan "blåsa upp" igen.
Sen får man gå upp på däck och surra focken.
Är detta bra?
Kommer man att sakna rullen?
En stor anledning att jag inte vill ha rulle är nog att jag tycker det är så fult när focken sitter en halvmeter upp på däck!
Drömmen skulle vara en nedsänkt rulle och en integrerad skena (nedsänkt som till storen) för den självslående focken allt för att få det enkelt snyggt och praktiskt...
Nu blev du kanske inte klokare efter detta men som sagt var hade vi just rulle med självslående fock på vår Diva och det funkade utmärkt!
Lycka till /
Cruising: Självslående fock på rulle + gennaker
Kappsegling: Genua + spinnaker
Eftersom du redan har rulle skulle jag definitivt satsa på en bra fock!
Om den sen skall vara självslående eller ej får du själv avgöra
+ Enkelt
- Tappar lite driv (110% fock är bättre)
- Fult och tar plats på däck
Nu är jag i båtköpartag och funderar lite längre...
Skall man verkligen ha rulle?
Jag funderar på att köpa "vanligt" wire-förstag och sats på 110% fock med lattor för att få ut så mycket segling som möjligt.
Till detta har jag tänkt mig ett "nedhal" som på gamla skutor dvs du släpper fallet och focken ramlar ned, sen tajtar du hem nedhalet som är fäst 2/3 (helt uppe?) upp på focken så att seglet inte kan "blåsa upp" igen.
Sen får man gå upp på däck och surra focken.
Är detta bra?
Kommer man att sakna rullen?
En stor anledning att jag inte vill ha rulle är nog att jag tycker det är så fult när focken sitter en halvmeter upp på däck!
Drömmen skulle vara en nedsänkt rulle och en integrerad skena (nedsänkt som till storen) för den självslående focken allt för att få det enkelt snyggt och praktiskt...
Nu blev du kanske inte klokare efter detta men som sagt var hade vi just rulle med självslående fock på vår Diva och det funkade utmärkt!
Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Erik,
Som du vet har jag ju en likadan båt med likadan rigg. Jag har också st-fock på skena som du funderar på. Jag tycker att detta fungerar utmärkt i allt från 3m/s och uppåt. Ifall du syr upp en så se dock till att den faktiskt blir maximal, den jag har från North är inte max, saknar åtminstone en halv meter i toppen och 20-30 cm i underliket så den är onödigt liten. Det jag ännu skall göra är att applicera block på lämpligt ställe i relingslisten för att få bättre fart på halvvindar och slör.
Kom och prova om du vill, båten är normalt i H:fors men just nu i Mariehamns västra.
Som du vet har jag ju en likadan båt med likadan rigg. Jag har också st-fock på skena som du funderar på. Jag tycker att detta fungerar utmärkt i allt från 3m/s och uppåt. Ifall du syr upp en så se dock till att den faktiskt blir maximal, den jag har från North är inte max, saknar åtminstone en halv meter i toppen och 20-30 cm i underliket så den är onödigt liten. Det jag ännu skall göra är att applicera block på lämpligt ställe i relingslisten för att få bättre fart på halvvindar och slör.
Kom och prova om du vill, båten är normalt i H:fors men just nu i Mariehamns västra.
Ja, jag ställde faktiskt min fråga, eftersom jag inte fick någon vägledning av att klicka igenom ett dussintal båtannonser för Inferno 31/Crown 31/Saint 313. Alla varianter tycks förekomma i nästan lika omfattning enligt detta sample: selftacking utan rullförsegel, rullförsegel utan selftacking, både selftacking och rullförsegel samt en enda klassiker (eller kappseglare) med none of the above. Nu är det så att jag redan skaffat hela köret av segel, stor, 140 % rullgenua och gennaker, så hela problematiken måste anstå till senare. Då jag såg formatet på den nya genuan, fick jag dock en allmän känsla av att jag kommer att sakna den behändiga st-focken mycket. Gennaker och inte spinnaker beställde jag f ö ganska långt utgående från den diskussion som i dessa spalter fördes om saken i vintras. Får se hur det skall utfalla.
Det låter ju som en bra lösning med självslående, det har jag valt oxå, tillsammans med en större stor. Fick ju tag på en rigg med segel, så det blev då en maxad självslående fock med 5vertikala lattor, varav 2 genomgående. Hoppas att det blir bra:)
Har även tänkt sätta på nedhal, så som vi har på skutorna, i fallet, inte i seglet:)
Håkan, måste bara fråga, märkte ni verkligen nån större fartskillnad mellan gennackern och spinnackern på Divan? Hur var deras storleksförhållande?
Det är ju enkelt att göra gennackern större om man vill, peke och masttoppshissad så har man många kvadrat, borde ju hjälpa en del mot att man inte kan gå lika lågt.
Men trots allt, Americas Cup båtarna har skippat symmetriska spinnackrar helt nu vad det verkar, de har långa spinnbommar, seglar rätt högt i vind och har gennackrar halsade på spinnbommen. Det är ju helt klart det effektivaste sättet, men klart jobbigast oxå, fruktansvärt jobbig hantering.
Men ja skulle gissa att ett 2-3meter långt vridbart peke kan börja närma sig effektiviteten rätt mycket, inte på plattläns såklart, men varför ligga där och dö? Men samtidigt så är det mycket lättare att hantera än en spinnbom, men klart krångligare än ett "fast" peke eller liknande.
Ska testa det på Wasan, så får vi se:)
//Robin
Har även tänkt sätta på nedhal, så som vi har på skutorna, i fallet, inte i seglet:)
Håkan, måste bara fråga, märkte ni verkligen nån större fartskillnad mellan gennackern och spinnackern på Divan? Hur var deras storleksförhållande?
Det är ju enkelt att göra gennackern större om man vill, peke och masttoppshissad så har man många kvadrat, borde ju hjälpa en del mot att man inte kan gå lika lågt.
Men trots allt, Americas Cup båtarna har skippat symmetriska spinnackrar helt nu vad det verkar, de har långa spinnbommar, seglar rätt högt i vind och har gennackrar halsade på spinnbommen. Det är ju helt klart det effektivaste sättet, men klart jobbigast oxå, fruktansvärt jobbig hantering.
Men ja skulle gissa att ett 2-3meter långt vridbart peke kan börja närma sig effektiviteten rätt mycket, inte på plattläns såklart, men varför ligga där och dö? Men samtidigt så är det mycket lättare att hantera än en spinnbom, men klart krångligare än ett "fast" peke eller liknande.
Ska testa det på Wasan, så får vi se:)
//Robin
Det beror nog mest på dom relativt låga vindregistren man seglar i.Robin skrev: ...
...
//Robin
Man seglar symetriska om det blåser lite mer...
Det är ju trots allt bara VMG som räknas.
Tror det är runt 14 knop man börjar med symetrisk, lite osäker..Robin skrev:Swe 54, menar du att Cup båtarna kör med symmestriska spinnare när det blåser lite mer? Okej, det hade ja inte sett. Varför skulle det vara fördel med symmetrisk då?
//Robin
Senast redigerad av 2 SWE54, redigerad totalt 0 gång.
Spinnaker 95m2, gennaker ca 110m2?Robin skrev:
//Robin
Vi tyckte att spinnaker lönade sig oftast och använde enbart den när vi kappseglar. Man måste välja iland och då valde vi alltid spinnaker.
(Spinnaker är lite roligare också...)
Jag tror det beror på att Diva ändå är rel tung (4,5-5ton) och ej hade peke, skall man tjäna på ha gennaker skall man nog ha en lätt båt + långt peke (>2m) typ First 34.7 som verkar segla väldigt bra.
Sen funkade vår spinnaker rätt bra även på brant slör så vi hade "hela" registret kan man säga. Visst, hårdvind och brant blir ju jobbigt men då funkar 38m2 genua rätt bra också
Deremot är jag nu sugen på en båt likande First 34.7 som jag tror är lättare att plana (läs surfa) och då tror jag man tjänar på gennaker.
Robin, informera oss hur det går i framtiden
Mvh / Håkan
Håkan

Jag skulle gärna testa assymetrisk spinnaker på bomRobin skrev:
//Robin
Problemet är att varken Lys eller IMS tillåter det om jag förstår det rätt så man får vänta på IRC...
Nu tänker jag mig en assymetrisk spinnaker som är sydd nästan som en spinnkaer dvs mycket buk men släpper lite bättre på läsidan.
Problemet med IRC och assymetrisk är väl att du vill man ha en nästan som spinnkaer, en nästan som gennaker, en mitt emellan, en symetrisk spinnaker och en gennaker såklart
MEN då blir det DYRT...
Jag kan tänka mig att AC-båtarna har detta men det har inte min familjebudget
Mvh /
Håkan