porta-potti, fungerar hur?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

porta-potti, fungerar hur?

Inlägg av LindaJoh » tis 19 jun 2007, 10:08

Jag har bara en fråga om hur porta-potti toaletterna fungerar.
Har sett att det nu finns att få tag i Porta-pottis med tank och spolning och sånt.
Är det olika i olika båttyper?
Hur funkar det egentligen? Upplys mig!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 19 jun 2007, 10:29

Porta Potti är en underbar pryl när man seglar en liten båt!

Den vanligaste typen av toalett är delbar på mitten. Den undre delen är en tank och den övre delen består av sittring och spolningsmekanism.

När man skall göra sitt, sätter man sig ned och drar ut en spak som öppnar en lucka mellan sittringen och tanken. En pumpblåsa trycks några gånger för att spola rent i stolen och sedan skjuter man in spaken för att stänga.

När toan skall tömmas, plockar man bort ovandelen och kan då bära tanken som en dunk, vilken kan tömmas i en toalett, i latrintömning eller överbord om man är en bit ut från kusten.

Min erfarenhet är att toaletten är lukttät och hygienisk åtminstone de första 10 åren, sedan kanske man bör byta packningar eller kanske hela toan. Läckande bajs är inte roligt.

Fördelen med Porta Potti är att man slipper göra genomföringar i båten, det är bara att ställa in toan på lämplig plats. När man skall rengöra toan är det lätt att bara lyfta ut den ur båten och spola med vattenslangen. Nackdelen är att det inte alltid är så kul att tömma den. Rekommenderas inte att tömma i lovart.

Vi seglar för det mesta inte så många timmar i sträck, de flesta behoven görs trots allt när man är i land. Porta Pottin används lite sporadiskt när nöden är som störst, då skulle jag inte vilja vara utan den. Alternativet är en potta eller en hink med sittring, men jag upplever Porta Pottin som säkrare, det är ingen risk att man skvalpar ut något och den behöver inte tömmas i omedelbar anslutning till att man gjorde behoven.

En grundregel ombord är att den som gör nummer 2 får sköta tömningen av Porta Pottin!
X-342 SWE 18 "Kexet"

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 19 jun 2007, 10:58

Fredrik skrev:Porta Potti är en underbar pryl när man seglar en liten båt!

Den vanligaste typen av toalett är delbar på mitten. Den undre delen är en tank och den övre delen består av sittring och spolningsmekanism.

När man skall göra sitt, sätter man sig ned och drar ut en spak som öppnar en lucka mellan sittringen och tanken. En pumpblåsa trycks några gånger för att spola rent i stolen och sedan skjuter man in spaken för att stänga.

När toan skall tömmas, plockar man bort ovandelen och kan då bära tanken som en dunk, vilken kan tömmas i en toalett, i latrintömning eller överbord om man är en bit ut från kusten.

Min erfarenhet är att toaletten är lukttät och hygienisk åtminstone de första 10 åren, sedan kanske man bör byta packningar eller kanske hela toan. Läckande bajs är inte roligt.

Fördelen med Porta Potti är att man slipper göra genomföringar i båten, det är bara att ställa in toan på lämplig plats. När man skall rengöra toan är det lätt att bara lyfta ut den ur båten och spola med vattenslangen. Nackdelen är att det inte alltid är så kul att tömma den. Rekommenderas inte att tömma i lovart.

Vi seglar för det mesta inte så många timmar i sträck, de flesta behoven görs trots allt när man är i land. Porta Pottin används lite sporadiskt när nöden är som störst, då skulle jag inte vilja vara utan den. Alternativet är en potta eller en hink med sittring, men jag upplever Porta Pottin som säkrare, det är ingen risk att man skvalpar ut något och den behöver inte tömmas i omedelbar anslutning till att man gjorde behoven.

En grundregel ombord är att den som gör nummer 2 får sköta tömningen av Porta Pottin!
Hur många "spolningar" brukar tanken räcka till?

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tis 19 jun 2007, 11:37

Det beror på vilken modell man har, det är olika storlekar på tanken. Jag tycker inte spolningen fungerar så bra på min och dessutom blir toan tung om man fyller spoltanken full, så jag brukar ha en pet-flaska med vatten stående bredvid toan istället att spola med. Jag såg på Watskis hemsida att det är en ny pump numera som ska fungera bättre än på de gamla modellerna.

En ny Porta potti kostar ca 1200:-, jag tycker att det är ett bra alternativ till en fast installation, särskilt i båttyper där det inte finns någon bra naturlig plats för toalett.

Lite tips/kuriosa: Att under en fridfull spinnakergång en fin sommardag är det mycket trevligt att ta med sig sin porta potti på fördäck att göra sina behov i det fria. Se bara upp för skärgårdsbåtar fulla med turister som oväntat kan dyka upp bakom nästa udde.
X-342 SWE 18 "Kexet"

LindaJoh
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av LindaJoh » tis 19 jun 2007, 11:44

Fredrik skrev:Det beror på vilken modell man har, det är olika storlekar på tanken. Jag tycker inte spolningen fungerar så bra på min och dessutom blir toan tung om man fyller spoltanken full, så jag brukar ha en pet-flaska med vatten stående bredvid toan istället att spola med. Jag såg på Watskis hemsida att det är en ny pump numera som ska fungera bättre än på de gamla modellerna.

En ny Porta potti kostar ca 1200:-, jag tycker att det är ett bra alternativ till en fast installation, särskilt i båttyper där det inte finns någon bra naturlig plats för toalett.

Lite tips/kuriosa: Att under en fridfull spinnakergång en fin sommardag är det mycket trevligt att ta med sig sin porta potti på fördäck att göra sina behov i det fria. Se bara upp för skärgårdsbåtar fulla med turister som oväntat kan dyka upp bakom nästa udde.
okej, får kolla helt enkelt. Vi är lite inne på en Amigo nu istället (trots allt Maxipladder) och vi ska titta på en imorgon som har Portapotti , en annan vi sett har toa med septiktank och undrade väl mest hur en porta fungerar eftersom jag själv bara använt med tank.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 19 jun 2007, 12:38

Vi rev ut den gamla äckliga, läckande spoltoan i vår förra båt - en Vindö 30 - och satte in en porta-potti istället. Fungerade mycket bra. Helt bekymmers- och luktfritt. Kan rekommenderas.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 19 jun 2007, 12:58

Jag har haft båda sorterna. Har man plats för en tank och håller vattentoan i skick är det en trevligare lösning (tycker jag), men båda fungerar fint och ingen är bekymmersfri. 20 liter räcker till 3-4 besök av modell 2, något fler av modell 1. Sedam blir det en liten promenad - förtöj strategiskt i hamnarna om det är töm-läge. Den stora skillnaden är mellan att ha toa ombord (oavsett sort) och att sakna den då den behövs som bäst. Alla friska "naturalternativ" i all ära, men i vissa lägen går det liksom inte att sitta på akterpulpiten eller stå käckt i lävanten.

Eftersom man har hålltanken (det läbbiga) inomhus i båten kan man använda litet anti-luktmedel i spolvattnet (eller hälla i direkt i septikdelen). Sådana medel finns som fungerar "biologiskt rätt" - ta ett sådant, även om det inte släcker ut doften helt. Funkar i fasta septiktankar också.
Anders S

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 19 jun 2007, 13:13

Vi körde med Green Viking-vätska i vår porta-potti. Den luktade ingenting och höll andra obehagliga dofter borta också. (Visserligen undvek vi att göra "nr 2" ombord, men gammal urin luktar ju inte direkt nyponros det heller...)
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tis 19 jun 2007, 13:14

Dessutom vidhåller jag nog att en porta-potti som sköts på rätt sätt är bekymmersfri. Åtminstone blev inte jag särskilt bekymrad av att den behövde tömmas då och då.
---
Bosse
Monsun 31, #116

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » tis 19 jun 2007, 13:30

Och töm nu för guds skull inte ut innehållet i havet!!!! Fast ni skulle vara hur långt ute som helst! I Finland har lagen stramats åt hårt, men tyvärr så är lagen inte den samma i Sverige. Samma vatten har vi ju här.

Jo visst, industrin, fisk-odlingarna och jordbruk står ännu för 99% av fosfaterna i havet, men nog kan vi lite själva skarpa taget.

Så ofta är väl ni i någon form av hamn att ni kan tömma portaporttin dit iställt.

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » tis 19 jun 2007, 13:40

Fredrik skrev: Lite tips/kuriosa: Att under en fridfull spinnakergång en fin sommardag är det mycket trevligt att ta med sig sin porta potti på fördäck att göra sina behov i det fria. Se bara upp för skärgårdsbåtar fulla med turister som oväntat kan dyka upp bakom nästa udde.
:lol: Den var veckans bästa!

Själv brukar jag knäcka en pilsner eller lyssna på en trevlig låt på stereon för å njuta lite extra, men var och en blir ju salig på sitt sätt! :lol:

Ollesjohan
Trogen medlem

Inlägg av Ollesjohan » tis 19 jun 2007, 14:15

Nautihamstern skrev:
Fredrik skrev: Lite tips/kuriosa: Att under en fridfull spinnakergång en fin sommardag är det mycket trevligt att ta med sig sin porta potti på fördäck att göra sina behov i det fria. Se bara upp för skärgårdsbåtar fulla med turister som oväntat kan dyka upp bakom nästa udde.
:lol: Den var veckans bästa!

Själv brukar jag knäcka en pilsner eller lyssna på en trevlig låt på stereon för å njuta lite extra, men var och en blir ju salig på sitt sätt! :lol:
Själv har jag bara en hink och potta på båten, har under 16 år aldrig behövt göra tvån :D på båten alltså :o men någondag ska nog det komma också!

Men hemma är en pilsner och en ölkorv inte helt fel när locket är uppfällt :D

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 19 jun 2007, 19:50

Jenni skrev:Och töm nu för guds skull inte ut innehållet i havet!!!! Fast ni skulle vara hur långt ute som helst! I Finland har lagen stramats åt hårt, men tyvärr så är lagen inte den samma i Sverige. Samma vatten har vi ju här.

Jo visst, industrin, fisk-odlingarna och jordbruk står ännu för 99% av fosfaterna i havet, men nog kan vi lite själva skarpa taget.

Så ofta är väl ni i någon form av hamn att ni kan tömma portaporttin dit iställt.

h Jenni
Vi tömmer bara i Östersjön då det blåser västlig vind: så får ni ta tjiiten! :lol:

Rudi

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » ons 20 jun 2007, 08:41

Vi tömmer bara i Östersjön då det blåser västlig vind: så får ni ta tjiiten!

Rudi
:roll: :roll: :roll:

Jag hoppas du skämtar... :o

Att överhuvudtaget slänga skit i havet är äckligt - inte skulle ni säkert heller uppskatta om jag kom och kissade i era barns sandlådor??

Det var en hellt på allvar ställd kommentar...

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » ons 20 jun 2007, 11:24

Jenni skrev:Att överhuvudtaget slänga skit i havet är äckligt - inte skulle ni säkert heller uppskatta om jag kom och kissade i era barns sandlådor??
Öh, det låter som du anser att Havet är en klorerad, bakteriefri swimmingpool som används för människans förströelse (sandlåda...)?

Jag skulle inte uppskatta om du kissar i barnens sandlåda, men å andra sidan uppskattar jag inte katterna som gör det heller. Däremot har jag nog inte mycket emot ifall du sket i min eventuella skog.

Och jo, jag samlar bajs på båten och häller ut det i land - och jag gör det för att döva mitt samvete för Östersjöns dåliga skick och dagens samhällsåsikter. Däremot är jag nog ganska kluven för vad ungarna lär sig - människans latrin är problemavfall av enorma mått, men hönsskit köper vi för att strö under rosenbuskarna...
~~~~~_/)~~~

Skriv svar