Svårstartad johnson 6 hk -74

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
mats s
Trogen medlem

Svårstartad johnson 6 hk -74

Inlägg av mats s » tor 07 jun 2007, 16:51

Min Johnson 6 hk från 74 startar efter 15-20 ryck vilket blir jobbigt i längden. Har kollat tändstiften samt att bensinen pumpas fram, det var OK. Är det nån därute som haft liknande problem och har tips ?

Hälsningar Mats
Ohlson 22

Nautihamstern
Diamantmedlem

Inlägg av Nautihamstern » fre 08 jun 2007, 07:06

Byt brytarspetsarna och kondensatorn (sitter i svänghjulet). Om en tvåtaktare inte vill starta sitter felet sgs alltid i tändsystemet. Om tändsystemet är ok, sitter felet lik förbannat i tändsystemet, fixa det igen... :?

Testa genom att dra ett antal gånger men sluta innan motorn startar. Skruva loss ena stiftet. Om det är vått av bensin, sitter felet i tändsystemet.
Ett annat möjligt ptoblem kunde vara skadade reed-ventiler på insuget, men jag kommer inte ihåg om denna motor ens har reed-ventiler.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 08 jun 2007, 08:49

En bensinare som alltid är trögstartad, varm eller kall kan också ha ha fel på förgasare/insprutning (förgasare i det här fallet)

Är den trögstartad endast kall: då tittar man först på kallstartsanordningen, ofta kalld choke? Används den rätt, dvs efter instruktionerna, med rätt läge på gasen och choken. Man måste göra "rätt". Start efter 20 ryck tyder på litet tunn "startblandning" lika väl som det (mycket väl) kan förklaras av en "svag gnista".

Är den lika trögstartad även varm (ibland kan det tom vara värre då) så skall man kolla brytare, tändspole och tändkabel (och stift, men det var ju gjort) - då är det nästan säkert något fel där. Korrosion i tändkabel, saltavlagringar (salt/smuts och kondensfukt kan dessutom skapa helt nya vägar för gnistan, speciellt vid kall motor...)
Anders S

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » sön 10 jun 2007, 21:08

Nautihamstern skrev: Ett annat möjligt ptoblem kunde vara skadade reed-ventiler på insuget, men jag kommer inte ihåg om denna motor ens har reed-ventiler.
Såvitt jag minns då jag en gång plockade isär en 4 hk OMC av samma årsmodell i molekyler så hade denna reed-ventiler.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 10 jun 2007, 22:09

Jag hade min 4-hästare en hel säsong innan jag fattade att jag inte fattade hur man skulle göra med choken. Hopplöst om man skulle starta sent på kvällen när det var lite kyligt. Jag VRED på chocken och röck som en idiot, 25 ggr, tills den startade lite halvdåligt. Sen berättade någon att när jag vred på ratten växlade jag bara bensinkranen mellan den inbyggda och trycktanken.
Man ska DRA UT samma knapp för att choka. Sen jag lärt mig det startar den alltid på första. Men det här visste väl ni? Jag har faktisk hört om en till som gjort samma pinsamma fel.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

mats s
Trogen medlem

Ursäkta jag har en 76:a såg jag när jag kollade upp den

Inlägg av mats s » ons 27 jun 2007, 16:33

Ursäkta jag har en 76:a såg jag när jag kollade upp den. Den har brytarlöst tändsystem. 6BAL76 heter den. Tog isär förgasaren igår och ska gå ner och montera ihop allt ikväll.
Ohlson 22

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » tor 28 jun 2007, 12:13

Hade en liknande Johnssonapparat. Sprutade på rejält med startgas och då startade den alltid. Utan startgas var det lönlöst. Jag opererade t.o.m in en liten slang så att jag kunde spruta startgas utan att lossa på kåpan. Höll på med detta ett par år ursprungsproblemet lyckades jag aldrig lösa, man är väl lite lat :lol:
/ Jojje

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » tor 28 jun 2007, 14:35

På den Evinrude 6 av ca samma årsmodell jag hade en gång vill jag minnas att det var det variabla munstycken, ett för start & tomgång och ett för "normal" fart. Det var lite kinkigt att de var rätt justerade särskilt vid start. Det fanns anvisningar i manualen hur de skulle vara inställda och som jag inte kommer ihåg. Rimligtvis borde ett serviceställe för OMC veta detta.

Ett annat tips: kolla att choke-reglaget fungerar som avsett, dvs att choke-spjället verkligen vrider sig som det ska.

Gert
Trogen medlem

Inlägg av Gert » fre 29 jun 2007, 12:42

Jag hade också en Evinrude 6 hk med variabla munstycken. Ofta startade den snällt på andra rycket, men lika ofta fick man jobba sig trött med startsnöret innan den behagade starta. Dessutom gillade inte tvåtaktaren att gå på lågvarv, stannade när den som bäst behövdes vid hamnmanövrar.

Nä, en gammal tvåtakts utombordare är en opålitlig tingest. Jag bytte till en ny 4 hk fyrtaktare. Den startar alltid direkt, går tyst och bränslesnålt utan lukt och rök och går hur länge som helst på lågvarv. Den var min bästa investering till båten, förutom det nya fullattade storseglet!

mats s
Trogen medlem

Jag har bara hittat ett munstycke som är variabelt

Inlägg av mats s » tis 17 jul 2007, 20:13

Jag har bara hittat ett munstycke som är variabelt och det är det till lågfart med ett vred bakpå. Nåt annat näms inte i manualen i alla fall.
Var satt det andra ?

Ha det bra
Ohlson 22

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » fre 20 jul 2007, 14:28

Mitt tips efter en hel del mekande med en 4hk omc som bara gick på choke. Ta bort flottörhuset, och huvudmunstycket som kan skruvas isär i två delar, kolla att det inte är nåt skit och blås ur förgasaren.
Skiten samlas i huvudmunstycket det är den trånga sektorn :)
Jag tycker att småmotorerna utan växel är optimala för sin lätthet och okomplicerade konstruktion, bra kraft är det idom också.

peter1904
Guldmedlem

Inlägg av peter1904 » fre 20 jul 2007, 20:54

Vill inte reta upp någon men har man ett 2-taktare från -74 som krånglar så skulle man ju kunna tänka sig att pensionera den och köpa en miljövänligare 4-taktare.

Freddan
Guldmedlem

Inlägg av Freddan » fre 20 jul 2007, 21:02

Ja det är ju en ädel tanke, men miljöpåverkan av en hälpmotor på en segelbåt är väl ganska liten...eller?

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » sön 22 jul 2007, 02:12

Forvisso, en 4-takt från 2007 eller senare är ett mästerverk i mekanik och teknik men underskatta aldrig en 2-taktsmotor som är 30 år gammal.
Dessa motorer har en enkel konstruktion, är, rätt skött, näst intill outslitliga och reservdelar finns fortfarande att uppbringa.
På ett sätt beklagligt att dessa motorer håller på att gå ur tiden.

Skriv svar