Trasig Coolmatic, panik...hjälp någon?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
stiffen
Trogen medlem

Trasig Coolmatic, panik...hjälp någon?

Inlägg av stiffen » sön 03 jun 2007, 22:48

Hejsan.
Min kylanläggning i Maxi77 slutade tvärt generera kyla idag. Har funkat som en klocka tills nu.

Är osäker på exakt vilken modell det är på grejerna (ej köpt eller monterat av mig) men tror det är en Coolmatic 55. Den består av en kompressordel monterad i ett stuvfack i sittbrunnen, samt "kylplattan" med termostat i egentillverkad (av förra ägaren) box.
Kolla gärna på bilderna på http://picasaweb.google.com/staffan72/Projekt

Jag har mätt ok spänning fram till kompressorn och fläkten som sitter där snurrar. Dessutom "fräser o pyser" det lite från rören inne i själva kylboxen och kylplattan blir lite kall/sval, men långt ifrån att den kan generera kyla (förut när man satte på kylen så har man fått is på plattan o man har kunnat frysa in saker i botten).

Hur kan jag felsöka? Vad kan problemet vara? All info tages tacksamt emot...

Mvh
//Staffan

barba
Platinamedlem

Inlägg av barba » mån 04 jun 2007, 07:17

Min första tanke är att kylmedlet läckt ut och den andra tanken är att kompressorn har kastat veven.
~~~~~_/)~~~

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 04 jun 2007, 09:57

Det som fräser är kylmediet som kommer i kontakt med luft.
Troligtvis har ditt kylmedie till största del läckt ut.
Täta och fyll på nytt.
Calle

Se gla ut

stiffen
Trogen medlem

Inlägg av stiffen » mån 04 jun 2007, 12:25

Tack för input.
Fräsandet jag hör är ju av karaktären "sånt ljud som alltid varit där". Det bubblar inne i kylplattan liksom, på samma sätt som ett vanligt kylskåp låter.
Kan hålla med om att det känns sannolikt att det gått hål någonstans så medlet läckt ut. Detta eftersom kompressorn verkar funka (annars hade det vl inte låtit ifårn kylplattan?) samt att kylan försvann väldigt snabbt och inte minskade gradvis.

Mvh
//Staffan

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » mån 04 jun 2007, 13:07

Kommer inte ihåg riktigt hur det ser ut men du måste väl ha någon typ av värmeväxlare och en fläkt. Mitt tips är att blåsa värmeväxlaren för där brukar ju sammlas en massa damm.

M.V.S.H.
Johan

stiffen
Trogen medlem

Inlägg av stiffen » mån 04 jun 2007, 14:47

Värmeväxlaren är väl de slingor som sitter i närheten av den stora klumpen...som är kompressorn? Mitt inne i slingorna sitter en fläkt (väldigt enkel modell PC-fläkt ser det ut som), som snurrar som den ska iaf.
Menar du att jag ska blåsa rent mellan slingorna? (kolla gärna bilden på http://picasaweb.google.com/staffan72/Projekt )

Vad skulle det ha för effekt, om det är för dammigt där? Hur skulle det göra så kyleffekten plötsligt försvann?
//Staffan

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » mån 04 jun 2007, 15:08

Troligast är nog att kylmediat läckt ut, låna en läcksökare eller köp lite läckspray , problemet är att du nog måste montera ut hela historien,finns oftast inga påfyllnings nipplar original på kompressorerna.
Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 04 jun 2007, 15:20

Har aggregatet några år på nacken, så kan det ha freon (R12) som kylmedium, och då är komplettering och/eller rep i praktiken helt omöjlig. Nu behöver det inte vara så, men det bör kollas.

En bekant i kylsvängen menar att man gör en rep i två steg - först trycksätter man med kvävgas för att se var det läcker, sedan lagar man, och först därefter laddar man med en ny sats kylmedium. Problemet kan vara allt från en en torr kompressorpackning eller en läcka i kondensorn till att byta till nya oringar i kopplingarna...

Rent och o-dammigt vill man ha därför att "luddet" isolerar, och det vill man ju inte i en värmeväxlare. Annars påverkar det mer verkningsgraden en del, det dödar inte kyleffekten.
Anders S

johan109
Platinamedlem

Inlägg av johan109 » ons 06 jun 2007, 09:40

Njaa som anders skriver bör en rep gå till men du behöver NOG inte fylla
med R12 det finns andra kylmedium som du kan använda.
Har själv provat det på acanlägningar på bilar under flera år med gott resultat. damm i värmeväxlaren hade jag själv i min båt förra somaren
och det fick till följd att den sluta kyla helt, med tanke på att det är den enklaste reparationen (läs billigaste) så är det där du ska börja tycker jag

M.V.S.H.
Johan

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 06 jun 2007, 22:38

Anders S skrev:En bekant i kylsvängen menar att man gör en rep i två steg - först trycksätter man med kvävgas för att se var det läcker, sedan lagar man, och först därefter laddar man med en ny sats kylmedium. Problemet kan vara allt från en en torr kompressorpackning eller en läcka i kondensorn till att byta till nya oringar i kopplingarna...
En bekant till mig i kylsvängen menar att man suger ut systemet och sätter hela systemet under vaccum, när du har nått ett visst vaccum stänger du av vaccumpumpen och väntar i 5 minuter. Om trycket inte har minskat under denna tid så fyller du bara på nytt köldmedie och allt fungerar, om så inte blir fallet, gör då som Anders bekant.
Calle

Se gla ut

Skriv svar