Hunden med till Danmark?
Hunden med till Danmark?
Min sambos syster funderar på att mönstra på ett par dagar när vi skall till Anholt. Hon har en hund som skall med, men hur funkar det, kan man ta med sin hund när man seglar till Danmark eller vad är det som gäller??
Mvh
Olle
Mvh
Olle
Glöm hunden
Du gör alla en otjänst om du tar med den utan vaccin.
Först skall hunden vaccineras, efter en tid skall man kolla att vaccinet har tagit, därefter skall det anmälas till Dansk vetrinär vid ankomst, denne ska ta nödvändiga prover därefter kan ni resa hem.
Eller så gör ni som alla andra, skit i det, och dra hit rabbies och annat elände.
Jag blir så trött på alla dessa som inte inser varför....
Du gör alla en otjänst om du tar med den utan vaccin.
Först skall hunden vaccineras, efter en tid skall man kolla att vaccinet har tagit, därefter skall det anmälas till Dansk vetrinär vid ankomst, denne ska ta nödvändiga prover därefter kan ni resa hem.
Eller så gör ni som alla andra, skit i det, och dra hit rabbies och annat elände.
Jag blir så trött på alla dessa som inte inser varför....
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Det är ett himla besvär med hunden till utlandet. Jag fixade hela rabies-kittet till min hund och när hunden hade fått pass ( ja, hunden ska ha ett pass ) varnade min veterinär att ta hunden till Danmark iallafall, p g a ett helt annat problem, nån mask eller vad det nu var som vi inte har fått hit än.
///Benke
///Benke
Hunden till Danmark.... Glöm det!!!
Hunden måste vara rabiesvaccinerad ( tar ca: 5 mån totalt)
kostnad ca: 1 500.
1:a sprutan vänta 30 dagar, 2:a sprutan vänta 120 dagar, sedan ska hunden blodtestas och det skickas iväg för analys, sen kommer svaret (brukar ta ca 1v) som talar om ifall djuret är resident mot rabies eller ej! Förr gavs dessutom Leptospiros vaccin 30 dagar innan avfärd!
Till Danmark ska dessutom djuret vara avmaskad för Dvärgbandmask (hjärmask) det går att ta första tabletten hemma, sen innan man åker hem från Danmark nästa piller.. man måste man ha ett friskintyg utfärdat av dansk vetrinär före avfärd till Sverge! ( obs. så var det för några år sedan iaf) Gör inte avkall på hundens säkerhet..
Dessa sjukdommar finns inte i Sverige ÄN! Ett gott råd Lämna hunden på ett bra hundpensionat istället!!
Hälsn.
Matte till 2 fyrbeningar
Hunden måste vara rabiesvaccinerad ( tar ca: 5 mån totalt)
kostnad ca: 1 500.
1:a sprutan vänta 30 dagar, 2:a sprutan vänta 120 dagar, sedan ska hunden blodtestas och det skickas iväg för analys, sen kommer svaret (brukar ta ca 1v) som talar om ifall djuret är resident mot rabies eller ej! Förr gavs dessutom Leptospiros vaccin 30 dagar innan avfärd!
Till Danmark ska dessutom djuret vara avmaskad för Dvärgbandmask (hjärmask) det går att ta första tabletten hemma, sen innan man åker hem från Danmark nästa piller.. man måste man ha ett friskintyg utfärdat av dansk vetrinär före avfärd till Sverge! ( obs. så var det för några år sedan iaf) Gör inte avkall på hundens säkerhet..
Dessa sjukdommar finns inte i Sverige ÄN! Ett gott råd Lämna hunden på ett bra hundpensionat istället!!
Hälsn.
Matte till 2 fyrbeningar
GS