Impeller problem 1 GM

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Ariel
Rookie

Impeller problem 1 GM

Inlägg av Ariel » tor 31 maj 2007, 07:32

Vet nån om nåt tips hura man får loss impeller på Yanmar 1 GM ? Slitit och dragit ... allt gummi är borta men "hylsan" sitter kvar på axeln.....
Har aldrig drabbat mig förut på andra båtar. Brukar gå lätt att få bort.

Användarvisningsbild
Schvidja
Diamantmedlem

Inlägg av Schvidja » tor 31 maj 2007, 09:54

Det finns en mycket bra hemsida som även har ett forum
http://www.yanmarhelp.com/
Kolla in den, hittar du inget svar på sajten så testa forumet.
http://www.freeboards.net/index.php?mfo ... howforum=2

cub
Guldmedlem

Kolla här

Inlägg av cub » tor 31 maj 2007, 10:25

Kolla här det finns en WS manual för GM motorer

http://motoren.ath.cx/

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 maj 2007, 17:57

Har du tagit lös hela sjövattenpumpen? Det är lättare att komma åt då.
På min 3-cyl har det aldrig suttit hårt. De är väl lika. Ta lös alltihop och pys i 5-56 kanske det släpper.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 maj 2007, 18:15

Om impellern har splines skall du vara försiktig när du tar loss centrumdelen. Klämmer du med en tång kniper centrumet bara värre. Försök i stället haka en krok bakom hylsan (navet) och dra elle knacka på det. Om den inte lossnar mer eller mindre godvilligt, bruka våld med omdöme. Skadar du axelns splines blir nästa impeller också omöjlig att få ut.

I värsta fall får du klyva impellernavet försiktigt med en mejsel. Men då får du antagligen snygga till bommarna och räfflorna med en liten nålfil efteråt. Jag tror inte att man får ut impelleraxeln ur huset om navet är kvar, men det bör du kolla i boken - det är förstås mycket enklare att få bort navet om axeln är fri från båda sidor.

Trist att det hände, men bättre att fixa i hamn än på sjön.
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 31 maj 2007, 18:29

Om du, som föreslagits, fått av hela pumpen, då kanske du skulle prova med generösa mängder olja, och sedan värme. Behöver nog inte vara så mycket värme, upp till 100 gr C borde du kunna värma utan att andra delar skadas. Du kan ju prova dig upp, börja med 60-70 grader.
Sedan försöka få av den med de vanliga manikerna, iaktagandes alla andra fina råd & dåd.

/J

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 31 maj 2007, 18:41

I tillägg till Jaramaz heta tips:

Om man vill värma "lagom" (det finns packningar att tänka på!) kan man börja med att lägga pumpen i frysen ett par timmar. Sedan tar man en tändare och värmer litet BARA på den kvarsittande hylsan. Och så försöker man dra av den. Det kan gå... :-)

Pumpen lossnar sedan från handen så småningom :twisted:
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 31 maj 2007, 18:45

12ans hylsa på spärrskaftet har jag för mig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar