Håller på att försöka förstå sambanden mellan landström och galvanisk korrosion på drev etc. Jag har läst en del tillgänglig litteratur i området och tycker mig vara hyfsat allmänbegåvad men har fortfarande inte riktigt kunnat överföra kunskaperna på min båt.
Min båt är en segelbåt med VP motor och varmvattenberedare ansluten till landströmmen och motorn. Drevet är enligt VP isolerat från motorn. Jag har förstått att ström kan uppstå mellan motor och varmvattenberedare på grund av vattenledningen mellan dessa om där är potentialskillnader i jorden. Men om motorn är isolerad från drevet, borde ju ingen ström kunna uppstå.
Kan jag få hjälp att reda ut detta och också gärna ett tips på hur jag praktiskt enklast mäter upp den ström som uppstår.
Galvaniska strömmar och landström igen....
Tror att det är kylvattnet som spökar i sammanhanget. Vår VP D1-30 med S130-drev tar in kylvatten i drevet och surplar runt detsamma via värmeväxlare (metalldito rimligen) och sedan går det ju ut med avgaserna. Och det är saltvatten och leder ström ok. Och är i kontakt med både drev och motor. Så motorn torde vara rejält jordad hur mycket drevet och motorn än är isolerade från varandra. Min femtioöresgissning.
/Thomas
/Thomas