Inkoppling solpanel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ballad_hasse
Trogen medlem

Inkoppling solpanel

Inlägg av ballad_hasse » lör 05 maj 2007, 17:38

Hej!

Skulle vilja ha lite råd om bästa sätt för inkoppling av solpanel och kylaggregat.

Jag har ett elsystem idag med två förbrukningsbatterier och ett startbatteri, i princip enligt DELABs skiss
http://www.delabmarine.se/Webboken/Automdiod.pdf. (Batteriseparator av diodtyp)

Nu skall jag installera ett kylaggregat samt en solpanel.
Tanken är att kylaggregatet alltid skall vara inkopplat och gå på (ett?) förbrukningsbatteri.
För att säkra laddning skall solpanelen ladda batteriet, även då huvudbrytarna är i läge FRÅN.

Om jag förstått rätt så medger solpanelens regulator normalt laddning av bara ett batteri.

Samtidigt är ju de två förbrukningsbatterierna parallella! D.v.s. en förbrukningskrets.

Så nu blir jag lite konfunderad.

Med två parallella förbrukningsbatterier, ser då solpanelen dessa två bara som ett batteri?
Om det är så kan ju kylaggregatet ligga mot förbrukningsbatterierna utan problem.
Annars måste det till någon form av separering.

Hur skulle en sådan separering se ut??

Några tips???

Hälsningar
ballad_hasse

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » lör 05 maj 2007, 19:18

Du behöver inte va så konfunderad.

Har tre parallellkopplade förbrukningsbatter på 75 Ah/st. Jag har en socellspanel som laddar de tre batterierna via en MaxPower-regulator. Har kopplat solcellen ( eg. regulatorn) direkt på batteriet via en säkring.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar