Bästa kombinerade segel- motor- och roddbåten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
RogerS
Rookie

Bästa kombinerade segel- motor- och roddbåten?

Inlägg av RogerS » ons 02 maj 2007, 15:52

Planerar att skaffa mig en kombinerad båt av typ Askeladdens segelkombi. Vad jag förstått har den tillverkats i två modeller - 14 och 16 fot, och beroende på ålder är aktern smalare på den äldre varianten.
Men det måste (väl) finnas fler fabrikat med samma koncept? Kanske också bättre? Kanske någon som är mindre ostabil än Askeladdens 14-fotare, vilket många verkar se som negativt när man läser om den modellen på nätet.
Ni som kan det här: Vilken båt ska man välja som är byggd efter ovanstående koncept?
// Roger

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » ons 02 maj 2007, 17:07

Lite off topic men ändå något jag måste berätta :D ; för ett bara dagar sedan var jag nere i hamnen för att jobba med båten. Då kommer fyra personer helt utan fysiska hinder och sjösätter en Crescent rodd/segel/motor-jolle. Det roliga inträffar när de ska sätta på masten. De åker då in till mastkranen och lyfter upp masten med hjälp av kranen :o . Detta är en mast som nästan vem som helst kan resa för hand ensam, så det såg ganska roligt ut när fyra pers höll på att jobba vid mastkranen. :lol:

Papz
Trogen medlem

Inlägg av Papz » ons 02 maj 2007, 19:39

Också off-topic, men jag kan inte motstå att dela med mig av ett tips:

Jag såg en karl i Västervik som rodde omkring i hamnen i en Laser! Han hade gjort en enkel konstruktion i trä som satt fast i sittbrunnen på något sätt. Den gav honom en sittplats och med två utliggare även fästen för årtullar. Perfekt dubbelanvändning för jollen!

Särskilt stabil är den ju dock inte...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 02 maj 2007, 20:42

Trissjollen är inte så dum för ditt ändamål
Calle

Se gla ut

GoranA
Platinamedlem

Trissjolle

Inlägg av GoranA » tor 03 maj 2007, 18:48

håller med föregående, tycker du att Askeladden är för ostadig så borde Trissjollen passa. Den är stadig men rolig att segla. Inte så bra att ro, lite för bred för att vara bekväm men man tar sej fram ganska bra ändå om det inte är för långt.

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tor 03 maj 2007, 19:52

Fabola Pokus tillhör kombigänget. Den har en 65-70 kg sänkköl vilket gör den stadig på kryssen. Den är också så utformad att den rymmer väldigt lite vatten efter en kapsejsning. Har du den liggande på svaj så behövs ingen pumpvakt.

Mot fördelarna: det blir av naturliga skäl en tyngre båt, som kanske kräver en vinsj om du vill ha upp den i vagn på en stenig strand.

Jag tror att de brukar gå för ca 9 -12. 000.

Rudi

Skriv svar