Sjökort till seaclear

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Calvados
Platinamedlem

Sjökort till seaclear

Inlägg av Calvados » mån 30 apr 2007, 15:05

Hej!
Har sen tidigare en bärbar dator med garmin atlantic någonting installerat.
Köpte en gps-puck på clas ohlson häromdan men den vill inte kommunicera med programmet.

Funderar på att testa seaclear i sommar... men då måste man ju scanna in alla sina sjökort mm.

Min tanke är att kanske en vänlig själ vill dela med sig av sina? Kanske kan jag i retur scanna in områden som inte du/ni har? Funderar på att åka till de södra öarna i danmark innanför fyn samt ev till polens kust.

Jag har hemma hamn i göteborg kanske bör tilläggas.

/ Olle

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 30 apr 2007, 15:59

Det går bra att använda BSB-kort i SeaClear som finns att köpa.

Jag har seglat hela svenska kusten med SeaClear tycker det fungerar utmärkt för mina behov.

Om jag förstår det du skriver rätt rör du dig liksom jag över relativt stora områden. Tänkte själv scanna in Limfjorden från nya papperssjökort nån gång före midsommar. Om jag förstod manualen rätt är det bäst att scanna in i PNG-format?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Ollesjohan
Trogen medlem

Inlägg av Ollesjohan » tor 03 maj 2007, 08:16

Jag tror inte att det är helt lagligt att dela med sig av sina sjökort om jag ska gå på min magkänsla, jag har alla svenska sjökort som jag vårdar ömt.

Vill du vara olydig kanske du kan söka på sjökort på piratebay eller liknande... men som sagt, akta för smuts på skärmen!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 03 maj 2007, 08:44

Det är dessvärre extra olagligt att dela med sig av digitala sjökort. Magkänslan är (som min gamle propkurslärare Lennart Jacobson brukade säga) att lita på. Känns det olagligt är det (förmodligen) olagligt. Säljer du eller lägger ut på nätet för hämtning kan man till och med åka dit - den risken "finns inte" om man sköter det hela mer diskret i vänkretsen.

Rent allmänt och i praktiken kan man naturligtvis hävda att om man har pappersoriginalet, så är det omöjligt att veta om man själv gjort en digital kopia eller fått den från någon annan. Jag tror också att Sjöfartsverket struntar i om man kopierar deras papperskort till en EGEN digital fil om man sas "lagligt" köpt ett pappersoriginal. Man får nämnligen kopiera tryckta original friare än digitala original.

Men... det är inte enda problemet. Jag började tidigt att scanna sjökort (snart tio år sedan) och när man scannar själv gäller två, tre saker: det ena är att man har en duglig scanner, som inte trixar med skalan, att man scannar RAKT samt noggrannhet vid kalibreringen. Sedan kan det naturligtvis bli relativt tjatigt att scanna och kalibrera mängder av kort.

Mitt råd är att bara dela med sig av okalibrerade kort om man delar med sig (eller "när", :twisted: ) och använda ett så generellt format som möjligt vid scanningen. Det finns fina konverteringsprogram för att byta format (Irfanview, t ex). Vid kalibreringen har man stor nytta av om det finns inlagda (synliga) lat- och long-skalor - man tar enklast in alla fyra hörnen med ytterkanter för redundans och felkontroll. Mitt i kan det bli svårare!

Är kortet felkalibrerat går det nämnligen käpprätt åt helskotta om man (mot all förmodan och förstånd) navigerar i blindo (mörker, tjocka) efter navigatorn/plottern/PC:n.
Anders S

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » tor 03 maj 2007, 09:03

Min tanke var inte att pirat-kopiera bsb kort, utan däremot få hjälp med delar av inscanningen då detta tar lång tid. Ok?

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » tor 03 maj 2007, 09:03

Min tanke var inte att pirat-kopiera bsb kort, utan däremot få hjälp med delar av inscanningen då detta tar lång tid. Ok?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 03 maj 2007, 09:28

Jag inser hur du tänker, Calvados, men att byta digitala sjökortsfiler är inte lagligt, även om man "gjort själv". Att scanna egna kort för eget bruk bör vara OK.

Att uppmana till eller eftersöka kopierade kort på ett öppet forum är inte bara osmart, det är heller inte heller hyggligt mot forumägaren och hans ISP.
Anders S

Calvados
Platinamedlem

puhh...

Inlägg av Calvados » fre 04 maj 2007, 20:29

Tja, nu har jag ju inte gjort någon olovlig handling direkt... och att dessutom bli kallad osmart och ohygglig gentemot forumägaren tycker jag är direkt fräckt!
Möjligen rör jag mig i en "gråzoon" men om jag innehar korten själv så har jag svårt att tro att mina eller dina likadana "själv-inscannade kort" skulle kunna bli ett ämne för vårt rättsamhälle, i så fall är jag beredd att ge upp, puhh.....!

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » fre 04 maj 2007, 20:43

Om inte det har framkommit så förutser min idé att både jag och ev du, Anders innehar samma sjökort., men det förstod du nog, eller?
Jag ber en kompis att scanna in mitt sjökort= olagligt????

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 04 maj 2007, 21:40

Detta känns som en klassisk diskussion om "frihet" på Internet att dela med sig, att jämföra med musik/film-nerladdning på piratebay.

I denna diskussion stödjer jag Anders S linje. Innehar man kortet i fysisk form är det OK att scanna in själv för eget bruk i ett navigationsprogram.

All annan form av delande av egenscannade kort är i princip att likställa med piratkopiering.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 04 maj 2007, 21:55

Att göra kopior av upphovsrättskyddat materiel/media som man själv äger är alltid helt ok.
Upphovsrättskyddat materiel kan vara CD, video, böcker, tidningar, sjökort, etc.

Om du däremot lånar ut CD-skivan för kopiering till båtgrannen samtidigt som du själv nyttjar en kopia av denna, då är du inne på olagligt område.

Om du har en CD-skiva av Windows som du använt för att installera på en dator i ditt hem så kan du inte använda denna för att installera på ytterligare en dator, trots att båda står i ditt hem i samma rum.
Samma sak kan därför sägas om ett sjökort, om du och alla i din familj har varsin båt som de åker med samtidigt vid olika tillfällen, då kan man inte göra kopior av ett sjökort till var och en av dessa båtar.
Däremot har exempelvis en del digitala sjökort licsensbestämmelser som säger att man får installera kartorna på två enheter men inte fler än så. Då är det förstås helt ok.

Säkerhetskopior av upphovsrättskyddat materiel är dock alltid tillåtet för enskilt bruk.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » fre 04 maj 2007, 21:55

Att göra kopior av upphovsrättskyddat materiel/media som man själv äger är alltid helt ok.
Upphovsrättskyddat materiel kan vara CD, video, böcker, tidningar, sjökort, etc.

Om du däremot lånar ut CD-skivan för kopiering till båtgrannen samtidigt som du själv nyttjar en kopia av denna, då är du inne på olagligt område.

Om du har en CD-skiva av Windows som du använt för att installera på en dator i ditt hem så kan du inte använda denna för att installera på ytterligare en dator, trots att båda står i ditt hem i samma rum.
Samma sak kan därför sägas om ett sjökort, om du och alla i din familj har varsin båt som de åker med samtidigt vid olika tillfällen, då kan man inte göra kopior av ett sjökort till var och en av dessa båtar.
Däremot har exempelvis en del digitala sjökort licsensbestämmelser som säger att man får installera kartorna på två enheter men inte fler än så. Då är det förstås helt ok.

Säkerhetskopior av upphovsrättskyddat materiel är dock alltid tillåtet för enskilt bruk.

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » lör 05 maj 2007, 12:15

Ok.
Hittade ett bsb kort som garmin säljer för 1990:- som täcker västkusten samt södra danmark + lite till. Om jag köper det och använder det i pc i år men nästa år ev köper en plotter, kan jag använda samma kort då?

Calvados
Platinamedlem

Inlägg av Calvados » lör 05 maj 2007, 12:16

Ok.
Hittade ett bsb kort som garmin säljer för 1990:- som täcker västkusten samt södra danmark + lite till. Om jag köper det och använder det i pc i år men nästa år ev köper en plotter, kan jag använda samma kort då?

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » lör 05 maj 2007, 19:11

Garmins sjökort körs på datorn i programmet BlueChart. Från detta program laddar man sedan över sjökorten till plottern/GPS:en. Det är tillåtet enligt licensavtalet att göra detta till två enheter. Därutöver kan du också ha sjökorten på din dator för att antingen navigera med (då gps:en är kopplad till comporten eller USB-porten) eller bara att planera med "hemmavid".
Så svaret på din fråga är att det fungerar utmärkt.

Skriv svar