Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » lör 14 apr 2007, 18:40
Här i båtelitismens förlovade (Fin)land har ingen hört talas om förtenta kablar. Åtminstone är de väldigt svåra att få tag på. Lyckas man, kostar de skjortan (som allt annat båtrelaterat här).
Jag tänkte bl.a. kasta ut Volvo Pentas undermåligt konstruerade instrumentpanel och bygga ett nytt system för motorövervakningen och
-styrningen.
Lönar det sej för mej att köpa ett par hundra meter förtent kabel från Sverige eller ska jag köra på med vanliga fordonskablar...?
-
Perra
- Platinamedlem
Använd vanlig kabel och förtenna änden där du pressar på anslutningen, så får du perfekt kontakt. Det är nämligen enda anledningen till att använda förtennt kabel

Segla vackert.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Helt fel, på flera sätt.
Mångtrådig förtent marinkabel har individuellt förtent kardeler. Detta innebär att de är flexibla, viktigt för vibrationståligheten. Förtenningen skyddar mot oxidation på kopparen. Man kan ofta se att en "vanlig kopparkabel" är svårt oxiderad, och det hjälper inte att skala av en bit till. Den svarta korrosionen fortsätter långt upp på kabeln. En sådan kabel måste bytas om den skall kontakteras om, det går varken att löda eller klämma en sådan.
När det gäller att löda spetsen på kabeln uppstår två problem. Dels "flyter" tennet, så klämda eller skruvade kopplingar tappar taget. Den andra nackdelen är att det uppstår en "hård kant" så kabeln kommer att vibrera av med tiden.
En utmärkt bra ide att käöpa förtent kabel. Den lär hålla i många år, och framförallt vid uppdateringar och reparationer kommer den att fungera lika bra. Däremot avråder jag från lödning, om inte kabel kan förankras (avlastas). Bättre är klämkabelskor (crimpning) med en riktig tång (ett par hundra). Dessa tänger har rätt form, klämmer i ett moment och har rätt presstryck - rekommenderas.
Den osannolika båttillbehörskällan "Biltema" har såväl lämplig presstång som anständiga kabelskor till rimlig kostnad.
Anders S
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » sön 15 apr 2007, 18:23
Jag hörde från säker källa om ett föredrag som hölls på oceanseglarklubben. Det var en jordenruntseglare typ eller någon som jobbade på sjöräddningen kanske som ansåg att man skulle löda alla anslutningar. Han menade tom på att pressade kablar typ Skyllermarks inte var bra. Han visade även exempel på fel som uppstått tack vare pressade kabelskor.
Jag vet även att Åkerströms varv i Söderhamn brukar löda kablarna.
Att lite grövre kablar skulle vibrera av tycker jag låter lite osannolikt.
Själv har jag just inga åsikter alls som pastor Jansson. Så den 16-kvadratare jag ska sätta extra från generatorn till batterierna har jag både lött, pressat och satt krympslang på.
Tror nog att det kan vara lite grann som med kablar till stereohögtalare. Det finns sådana för rena fantasibelopp, sen när de värsta ljudfreaken som är 100 % säkra på kablarnas förträfflighet får blindlyssna på olika kablar så tycker de att en lampsladd från Claes O låter bäst.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Mja, det är kinkigt det här, precis som med så mycket annat.
Tyvärr, M Gitarr, lödning är egentligen inget bra. Lödning är som man förenar metaller med hjälp av lite olika metallblandningar. Populärt lödtenn består ofta av tenn och bly och lite annat, ofta lite mjuka metaller (vad jag nu kan mena med det). Tyvärr trivs ofta dessa metaller inte tillsammans under längre tid, och då blir det kalops av det hela.
I all korthet har lödning följande nackdelar:
- korrusion på medellång sikt
- gör kabeln sprödare
- kontaktproblem kan uppstå i ytan
- kan vara svårt att se sk kall-lödningar (särskrivning av tydlighetsskäl!)
Om man verkligen löder samman två ledningar så är fördelen att man får en bra kontakt (e-ström) så länge som de sitter samman.
Väljer man att använda lödtenn som en typ av förtenning (vilket det oftast onekligen är) så är fördelen att de förtenta ytorna är skyddade (så länge som allt håller).
Numera väljer man så ofta som möjligt att undvika lödning, av ovannämna skäl; nackdelarna är större än fördelarna.
Den nämnde långseglarn/ sjöräddarn / xx hade nog sett problem av ett slag och drog slutsatser från det. Men som så ofta här i livet så får man balansera olika egenskaper, och ta en form av kompromiss. Svaret på dåliga kontakter heter inte lödning, det heter underhåll.
/J
-
Anders S
- Diamantmedlem
Det bör nämnas att prisskillnaden mellan kabel med förtenta kardeler och motsvarande mångtrådiga kopparkabel är någon krona metern eller så,
Kopparkabel finns av litet olika slag och i fordon skall man bara använda mångtrådig. I båtar gäller som regel tvåpolig kabel, och det är vanligt att man kan använt 2X2,5 kvmm.
Sådan kostar 10-11 kronor från Odelco, medan Clas-i-Sjön tar 9 spänn metern för motsvarande kabel, men oförtent. Notera den avgörande skillnaden mellan att varje enskild tråd i kabeln är förtent och att själv förtenna i änden.
På kretskort och med skyddslack är inte lödda förbindelser besvärande (annars skulle vi knappast kunna ha elektronik ombord) och det är väl (numera) väl känt att lödtenn för plåt- och kopparlödning inte skall användas, utan speciellt elektroniklödtenn, med "snällt" flussmedel. De aggresiva syrorna som gör rent så bra på oxid är helt förödande om de kommer in i elektriska apparater.
Min nuvarande båt har nått den ålder då man måste göra litet av Jaramaz "underhåll" även på elsystemet och det är mycket praktiskt att då kunna klippa av en sliten kabelsko och bara skala en centimeter och klämma en ny - kabeln är som ny, även kabel som varit förlagd i litet "utsatta" lägen.
Anders S
-
HenrikGbg
- Silvermedlem
Jag är inne på linjen att löda och pressa, MEN I OMVÄND ORDNING! DVS Pressa först o löd därefter, och sen krympslang av den limmande typen!
Vad säger ni om den filosofin? Jag gör så i alla fall!
-
Perra
- Platinamedlem
Just så. Henrik. det blir ju bäst.

Segla vackert.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » tis 17 apr 2007, 18:42
Så gjorde jag med min 16 kvadratare också. Jag sågade itu en mutter så jag fick två "pressverktyg" sen klämde jag dit kabelskon med i ett skruvstycke. Sen lödde jag också. Sist men inte minst en söt röd socka av krympslang.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.