Ny översättarfråga
-
ikjern
Ny översättarfråga
Hej!
Jag heter Ingela och jag håller på att översätta en roman från engelska som delvis berör ämnena båtar, båtvarv och segling. En del av er minns nog mina översättarfrågor för någon månad sedan. Eftersom jag är novis när det gäller segling är jag mycket tacksam för den hjälp som jag fick då.
Nu har jag kommit till ett stycke i boken där huvudpersonen berättar om första gången hans farfar tog med honom ut på en segelbåt. Jag har översatt med hjälp av Jan Svartviks "Engelska ord ombord", men vore jättetacksam om någon segelkunnig person kunde läsa igenom nedstående och påpeka eventuella misstag eller fel.
"Pull the sheet. Quick now!" Gramp sat behind me working the tiller, guiding the boat.
I was too slow. My line tangled. The boat jibed, tipped, and Gramp and I fell into the water."
”Dra i skotet. Fort!” Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde båten.
Jag var för långsam. Min lina trasslade in sig. Båten gippade, kantrade och Farfar och jag föll i vattnet."
Hälsningar
Ingela
Jag heter Ingela och jag håller på att översätta en roman från engelska som delvis berör ämnena båtar, båtvarv och segling. En del av er minns nog mina översättarfrågor för någon månad sedan. Eftersom jag är novis när det gäller segling är jag mycket tacksam för den hjälp som jag fick då.
Nu har jag kommit till ett stycke i boken där huvudpersonen berättar om första gången hans farfar tog med honom ut på en segelbåt. Jag har översatt med hjälp av Jan Svartviks "Engelska ord ombord", men vore jättetacksam om någon segelkunnig person kunde läsa igenom nedstående och påpeka eventuella misstag eller fel.
"Pull the sheet. Quick now!" Gramp sat behind me working the tiller, guiding the boat.
I was too slow. My line tangled. The boat jibed, tipped, and Gramp and I fell into the water."
”Dra i skotet. Fort!” Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde båten.
Jag var för långsam. Min lina trasslade in sig. Båten gippade, kantrade och Farfar och jag föll i vattnet."
Hälsningar
Ingela
Svårt att översätta då man inte vet hur erfarna personerna i boken är eller vilken stil de har då de talar. Jag kan inte engelska så bra att jag på rak arm kan säga man säger i sånahär fall. Jag skulle eventuellt översätta "pull the sheet" till bara "skota" eller "ta hem på skotet". Kanske "My line tangled." till "Min lina trasslade sig."
Menmen säkert finns det andra bättre förslag.
Menmen säkert finns det andra bättre förslag.
~~~~~_/)~~~
Re: Ny översättarfråga
Hej!ikjern skrev: "Pull the sheet. Quick now!" Gramp sat behind me working the tiller, guiding the boat.
Hälsningar
Ingela
Språket är ju som det är och det finns "tusen" sätt att säga det på. Men jag skulle nog säga: Skotet trasslade sig - inte min lina....
skötte rorkulten låter svengelskt eller som att han satt och slipade på den och samtidigt styrde
Det är lurigt tycker jag. För working the tiller, guiding the boat är inte samma som stearing the boat. Alltså, det är lite mer målande som att farfar mer ledsagade båten med lite känsla. Det kan vara jag som misstolkar det men så fattar jag det.
Och sen är det ju underförstått att om farfar sitter bakom och håller i rorkulten att han styr... så det tycker jag man behöver skriva om för att det inte ska låta för övertydligt.
Ok, inte så mycket konkret, men en del åsikter
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Förstås, men det är en översättning det är fråga om och så står det i orginaltexten.[Och sen är det ju underförstått att om farfar sitter bakom och håller i rorkulten att han styr... så det tycker jag man behöver skriva om för att det inte ska låta för övertydligt.
Detdär 'skötte' tycker jag är riktigt ok, nog säger man ju t.ex. att "Jag styr så sköter du focken.".
~~~~~_/)~~~
Jag tycker bisatsen ",guiding the boat" är en förklaring av "...working the tiller," inte del av en uppräkning som jag tycker det blir i den svenska översättningen.ikjern skrev: ...
Gramp sat behind me working the tiller, guiding the boat.
...
Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde båten.
...
Om man tillåter sig lite friare översättning kanske det kan bli:
"Farfar satt bakom mig vid rorkulten och styrde båten."
Men det är inte så mycket fråga om båttermer som språkkänsla. Och då är det ju översättaren som är experten!
/Lars J
Översättning
Det är frestande att inte nöja sig med att göra en så noggrann översättning som möjligt utan att också bättra på (båt)språket. Själv skulle jag ha skrivit:
”Skota hem, snabba på”. Farfar satt bakom (akter om) mig vid rorkulten och styrde. Men jag var för långsam och skotet trasslade till sig för mig. Vi fick en gipp, båten kantrade och farfar och jag trillade i vattnet.
”Skota hem, snabba på”. Farfar satt bakom (akter om) mig vid rorkulten och styrde. Men jag var för långsam och skotet trasslade till sig för mig. Vi fick en gipp, båten kantrade och farfar och jag trillade i vattnet.
ikjern skrev: Pull the sheet.
Den översättningen funkar bra. En seglingskunnig person säger hellre "skota hem" och på engelska "sheet in".ikjern skrev: Dra i skotet
ikjern skrev: Gramp sat behind me working the tiller, guiding the boat.
Inga konstigheter egentligen, men jag skulle nog skrivit: "Farfar satt bakom mig och styrde båten med rorkulten". Lite många "och" annars...ikjern skrev: Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde båten.
ikjern skrev: My line tangled
Lina kan man ju byta ut mot tamp kanske. Vet man vad en rorkult är så bör man också använda ordet tamp.ikjern skrev: Min lina trasslade in sig
ikjern skrev: tipped
Skulle vara bra att veta vad det är för båttyp och om den bara lutar ikull utan att välta eller om den välter omkull. Det verkar dock som den välter och då fungerar översättningen.ikjern skrev: kantrade
-
ikjern
Hej!
Tack för era inlägg och synpunkter. Efter att ha övervägt alla svar har jag kommit fram till följande översättning:
"Skota hem. Fort!" Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde. Men jag var för långsam. Linan trasslade till sig. Vi fick en gipp, båten kantrade och Farfar och jag föll i vattnet."
Kan det va' nåt?
Än en gång: Tack!
Ingela
Tack för era inlägg och synpunkter. Efter att ha övervägt alla svar har jag kommit fram till följande översättning:
"Skota hem. Fort!" Farfar satt bakom mig och skötte rorkulten och styrde. Men jag var för långsam. Linan trasslade till sig. Vi fick en gipp, båten kantrade och Farfar och jag föll i vattnet."
Kan det va' nåt?
Än en gång: Tack!
Ingela
-
Mikael Westerberg
- Silvermedlem
Vet inte hur strikt översättningen skall vara, men som föregående skribenter skriver, sköter man inte kultingen.
"Farfar satt vid rodret bakom mig" eller "farfar satt bakom mig vid rodret".
Vi säger "tar du rodret en stund?" och då menar vi inte bara att personen som tillfrågas skall hålla i det, utan även ansvara för farkostens framfart.
"Farfar satt vid rodret bakom mig" eller "farfar satt bakom mig vid rodret".
Vi säger "tar du rodret en stund?" och då menar vi inte bara att personen som tillfrågas skall hålla i det, utan även ansvara för farkostens framfart.
-
ikjern