Brand - hur ska man agera?
Brand - hur ska man agera?
Det blir fler och fler båtar i hamnarna. Risken för stora konsekvenser av en båtbrand ökar också. Jag vill starta en diskussion hur man bäst agerar när det börjat brinna. Att man ska larma och rädda liv är ju självklart, men hur kan man göra för att begränsa skadorna?
Jag utgår från två olika fall, bägge i gästhamnar:
1. förtöjning med stäv mot bryggan
2. förtöjning längs med bryggan
Övriga förutsättningar:
- trång hamnbassäng
- ett fåtal brandsläckare på bryggan, vattenslangar (med dåligt tryck) och brandsläckare på grannbåtarna
- båten som brinner är övertänd
- inga människor är i omedelbar fara
- brandkåren är minst 20 minuter bort
- hamnen är full med båtar (3-4 rader med båtar i fall 2)
Är det skillnad hur man ska agera i fall 1 och fall 2?
Jag utgår från två olika fall, bägge i gästhamnar:
1. förtöjning med stäv mot bryggan
2. förtöjning längs med bryggan
Övriga förutsättningar:
- trång hamnbassäng
- ett fåtal brandsläckare på bryggan, vattenslangar (med dåligt tryck) och brandsläckare på grannbåtarna
- båten som brinner är övertänd
- inga människor är i omedelbar fara
- brandkåren är minst 20 minuter bort
- hamnen är full med båtar (3-4 rader med båtar i fall 2)
Är det skillnad hur man ska agera i fall 1 och fall 2?
En sak som slår mig, hur blir det egentligen i sådan situation med det här att man aldrig får lägga av en annan båts förtöjningar? Men det kanske inte är såpass riktig lag iof. Men trist om man skulle hamna i problem för att man lossar förtöjningarna på båten som brinner så att man kan rädda övriga båtar omkring... Inte omöjligt i den här rättshavererade staten...
Nej, det är ingen lätt fråga det här med brand, vi övar mycket på skutorna på det. Gick även en kurs i det när jag jobbade som hamnvärd i Skärhamn, men det var inte så mycket ur släckperspektiv som ur förebyggande.
Tex så fick vi inte lägga mer än 3 eller om det var 4 båtar i bredd när de låg långsides, men vi fick inte heller vägra nödhamn, och det är många som inte vågar ligga i naturhamn när det blåser kuling, då blev det 8-10 båtar i bredd iaf. Mitt rekord var 157 båtar på 70platser..
Men vad ska man göra, jo, man får väl försöka släcka så gott man kan, men man måste ju alltid tänka på att man aldrig ska riskera sitt eget liv för att rädda någon/något annat.
Det säkraste i läget där man ligger stäven in borde ju vara att få ut båten/båtarna som brinner på fritt vatten, och sedan släcka.
//Robin
Nej, det är ingen lätt fråga det här med brand, vi övar mycket på skutorna på det. Gick även en kurs i det när jag jobbade som hamnvärd i Skärhamn, men det var inte så mycket ur släckperspektiv som ur förebyggande.
Tex så fick vi inte lägga mer än 3 eller om det var 4 båtar i bredd när de låg långsides, men vi fick inte heller vägra nödhamn, och det är många som inte vågar ligga i naturhamn när det blåser kuling, då blev det 8-10 båtar i bredd iaf. Mitt rekord var 157 båtar på 70platser..
Men vad ska man göra, jo, man får väl försöka släcka så gott man kan, men man måste ju alltid tänka på att man aldrig ska riskera sitt eget liv för att rädda någon/något annat.
Det säkraste i läget där man ligger stäven in borde ju vara att få ut båten/båtarna som brinner på fritt vatten, och sedan släcka.
//Robin
Att flytta på omkring liggande båtar är den teoretiskt bästa lösningen, att lossa en brinnande båt är inte så lyckat då den kan driva iväg mot nästa brygga. Natruligtvis bekämpa branden med alla medel som finns att till gå under tiden, där kan man köpa sig mycket tid att flytta omring liggande båtar.
Detta har redan uppmärksammats av mydigheter runt om i landet.
Det får tex i vissa hamnar bara ligga tre båtar i bredd längs med bryggan.
Samt att det skall finnas utrustning för brandsläckning på alla bryggor.
Att lossa på förtöjningarna till den brinnande båten är ju föga begåvat.
Det bästa är att flytta de andra båtarna samt att försöka släcka.
Larma - Rädda - Släcka...
Kom ihåg. 112 - lätt att slå!
Det får tex i vissa hamnar bara ligga tre båtar i bredd längs med bryggan.
Samt att det skall finnas utrustning för brandsläckning på alla bryggor.
Att lossa på förtöjningarna till den brinnande båten är ju föga begåvat.
Det bästa är att flytta de andra båtarna samt att försöka släcka.
Larma - Rädda - Släcka...
Kom ihåg. 112 - lätt att slå!
10 000 flugor kan inte ha fel - BAJS är gott!
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det är väl inte säkert, viktigaste är att larma, så att man kan få hjälp och så andra kan undvika branden. Men det är ju lite en fråga vad man ska prioritera... Kommer inte ihåg nu vad vi fått lära oss, längesen jag gick kurs i brand nu..
Men angående att lossa båten som brinner, eller för den delen båtarna runt omkring, vilket som är bäst beror ju på situationen vill jag påstå. Ibland är det ena bättre ibland det andra. Men många gånger är det ju nog bättre att flytta kringliggande båtar. Men säg att man ligger fyra i bredd, långsida, båten längst ut brinner,då flyttar man den om man inte kan släcka den i tid, och tillse att den inte driver in i andra båtar.
Brinner den längst in är det ju lättare att flytta de yttre båtarna såklart...
Jag sa väl inte att man bara skulle kapa förtöjningarna och låta den brinnande driva eller hur? Nej, så kalla det inte obegåvat utan att tänka efter lite först.
//Robin
Men angående att lossa båten som brinner, eller för den delen båtarna runt omkring, vilket som är bäst beror ju på situationen vill jag påstå. Ibland är det ena bättre ibland det andra. Men många gånger är det ju nog bättre att flytta kringliggande båtar. Men säg att man ligger fyra i bredd, långsida, båten längst ut brinner,då flyttar man den om man inte kan släcka den i tid, och tillse att den inte driver in i andra båtar.
Brinner den längst in är det ju lättare att flytta de yttre båtarna såklart...
Jag sa väl inte att man bara skulle kapa förtöjningarna och låta den brinnande driva eller hur? Nej, så kalla det inte obegåvat utan att tänka efter lite först.
//Robin