Liten värmare, är pan2000 bra?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SteX
Diamantmedlem

Liten värmare, är pan2000 bra?

Inlägg av SteX » lör 17 mar 2007, 15:11

Vår Wallas 1300 har aldrig fungerat och slangarna tar en massa plats i båten. Upptäckte att det finns en liten behändig värmare som man kan sätta på spisen, i vårt fall gasolspis. Avgaserna leds ut via slang som monteras \"tillfälligt\" på luckgaraget. Allt kan plockas ur om man inte vill släpa på värmaren.

se mer här: http://pan2000.se/svenska/index.html

jag kan tänka mig att det inte är så lämpligt att ha gasspisen igång under natten när man sover.

Finns det någon som har använt pan2000, erfarenheter?
Stefan

qwintus
Guldmedlem

Inlägg av qwintus » lör 17 mar 2007, 15:26

Jag skaffade en Pan2000 förra våren.
Under första turen med båten kämpade den hårt när det var minus grader under natten. Den är inte tänkt att användas när man sover, men det har blivit så ändå några gånger. Stannar fläkten så smälter den nog skulle jag kunna tänka mig, jag har också gasol så man borde väl ha ett gaslarm i fall att det skulle slockna någon gång.
Den funkar hyggligt tycker jag i min 21foots båt som är öppen i ruffen, normala sommar nätter klara den ut märkt ialla fall.

kåke
Rookie

Inlägg av kåke » lör 17 mar 2007, 18:55

Hej
Jag tittade på värmaren på mässan i stockholm och den såg fin ut.
Det fanns också en temperaturvakt som var kopplad till en summer
som larmade, om det skulle bil för hög temperatur pga elavbrott.
Larmet gick på ett inbyggt batteri.
Fläkten var vist variabel i hastighet också.

MVH L-Å

alander
Trogen medlem

Inlägg av alander » lör 17 mar 2007, 19:32

Fundera lite på gasolförbrukningen, maxeffekt på en låga motsvarar ungefär 200 g/h.
Jakob
OE36 Miranda

Skriv svar