Billigt AIS!?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Billigt AIS!?

Inlägg av Seglaren » ons 28 feb 2007, 20:58

Genom samarbete med vår partner True Heading AB erbjuds alla deltagare i Eurocard Gotland Runt att köpa ett paket innehållande AIS Transponder av Klass B typ avseed för fritidsbåtar, VHF- antenn och GPS- antenn för endast 3000:- (ordinarie pris 7995:-).

Det förmånliga erbjudandet gäller endast för tävlande i Eurocard Gotland Runt och efter att anmälningsavgiften för EGR är inbetald.


Vad säger ni, är det ett bra pris? Har ingen koll alls på sådan utrustning. En anledning att delta på GR kanske?
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » ons 28 feb 2007, 21:11

Otroligt bra pris.
Jag fick ge mycket mer för min AIStransponder.

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 28 feb 2007, 21:30

Seriöst, det är ett riktigt bra pris även i ordinarie pris:) Kollade på den på gbgmässan, verkar asbra, tror ja ska köpa ett sådant. Men man borde ju klart segla GR egentligen då:) Hmm, undrar om ja får båten klar? När går anmälningstiden ut tro?
Eller kanske man ska dra en rövare, anmäla sig, köpa AISen, sen när det närmar sig så avanmäler man sig, om båten inte blir klar i tid:)
Eller om man svärfar ska segla med egen båt iår, men det tror ja iof inte..

//Robin

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 28 feb 2007, 21:35

Förresten, hörde en idiotgrej av min \"kollega\", som kör färja, om just fritidsbåts AIS, att det inte är helt samma system som handelsfartygen använder, så att man därför inte skulle se varandra med de olika systemen. Verkar helt hjärndött om det skulle vara så, eller hur? Men han var övertygad..

Måste man ju faktikst kolla upp, skulle det vara så är det ju helt meningslöst att skaffa..

Nån skillnad måste det ju vara mellan proffs och leksaksgrejerna, de riktiga börjar ju på en 25-100 papp. Men jag vet att det är lite mindre funktionalitet på mindre för fritidsbåtar, men att de skulle sända på olika frekvenser eller kan ju bara inte stämma, eller hur`?

//Robin

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem
Inlägg: 232
Blev medlem: sön 03 okt 2004, 22:39
Ort: Västerås

Inlägg av sotarn » ons 28 feb 2007, 23:03

Inte är dom okompatibla med varandra. Däremot så sänder transpondrarna för yrkesmässigt bruk (klass A?) ut mer information, möjligtvis också mer frekventivt än klass B.
//Daniel

Lars J
Platinamedlem
Inlägg: 115
Blev medlem: fre 22 sep 2006, 09:47
Ort: Onsala

Inlägg av Lars J » tor 01 mar 2007, 13:50

Robin skrev:Förresten, hörde en idiotgrej av min "kollega", som kör färja, om just fritidsbåts AIS, att det inte är helt samma system som handelsfartygen använder, så att man därför inte skulle se varandra med de olika systemen. Verkar helt hjärndött om det skulle vara så, eller hur? Men han var övertygad..

Måste man ju faktikst kolla upp, skulle det vara så är det ju helt meningslöst att skaffa..

Nån skillnad måste det ju vara mellan proffs och leksaksgrejerna, de riktiga börjar ju på en 25-100 papp. Men jag vet att det är lite mindre funktionalitet på mindre för fritidsbåtar, men att de skulle sända på olika frekvenser eller kan ju bara inte stämma, eller hur`?

//Robin
Det är kanske så att din kollega blandar ihop trasnponder och receiver?
Det första AIS som kom för frididbåtar har ju "bara" mottagare.

/Lars J

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tor 01 mar 2007, 14:09

Nej, det tror jag faktiskt inte, jag frågade, och han var säker på att det var just den transpondern från true heading. Det var iof så att en av hans kompisar säljer system, om jag minns rätt.

Men om man läser på True Headings sida om transpondern så står det inte utryckligen att Class A och Class B faktiskt ser varandra.. Tror ja ska ringa och fråga..

//Robin

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 01 mar 2007, 15:06

Jag har en AIS CTRX transponder klass B, från True Heading
och syns på \"alla\" AIS mottagare som är på nätet exv.
http://www.vagspel.se/ais.html
http://www.ockero.nu/ais/google.html
Samt på min egna AIS RX YACHT mottagare.
Det har varit tal om att kunna filtrera bort klass B i mottagaren eller PC-programmet, om det blir för \"många\".

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Bra pris till vilken nytta?

Inlägg av T » tor 01 mar 2007, 15:53

Priset låter jättebra men vad ska du ha den till?

Det kan inte vara många som är intresserade av just din kurs, fart, girhastighet, destination mm

Däremot är det för dig intressant att se vad andra, men mycket större fartyg, har för sig. Men då räcker det bra med en AIS-mottagare och den är avsevärt mycket billigare än en transponder.

Jag pratar ju lite i egen sak nu; jag vill inte dränkas av ointressant fritidsbåts-AIS-information utan vill bara se sånt som är viktigt för mig, dvs stora fartyg som jag av olika anledningar måste, eller bara vill, hålla undan för.. Det är bara hoppas att det kommer fram någon filterfunktion... annars är risken stor att jag stänger av min AIS.

En annan aspekt kan vara att AIS-transponder, om den blir tillräckligt vanlig, av Storebror upphöjs till krav, tex för båtar som seglar utomskärs....

/T

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tor 01 mar 2007, 17:40

Lasse L, du känner inte Mats Plan här ute på Hönö? Det var han som pratade om någon han kände som sålde AIS, har för mig att han pratade om Vågspel, men jag minns kanske fel.

Det var två bra sidor.

Men man ser ju tydligt hur ofta det är fel på infon man får vi AIS, en del båtar är 6m breda och 25m djupa;) Men det viktigaste är ju att man ser dom.

Varför skulle inte handelsfartygen vara intresserade av att veta vart man är och så T? Kanske inte inne i skärgården, men definitivt ute på havet. De är väjningskyldiga ute på öppet vatten. Så det är en klar fördel att ha AIS, för mig finns det inget alternativ till att ha det. Inte nu när det är såpass billigt, finns inget argument till att inte ha det.

Om man dessutom kan filtrera bort klass B transpondrar, ja då blir det ju lite trevligare för yrkessjöfarten om de tröttnar på att se alla fritidsbåtar de ändå inte kommer väja för i skärgården:)

//Robin

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Inlägg av T » tor 01 mar 2007, 17:57

Robin skrev:....
Varför skulle inte handelsfartygen vara intresserade av att veta vart man är och så T? Kanske inte inne i skärgården, men definitivt ute på havet. De är väjningskyldiga ute på öppet vatten. Så det är en klar fördel att ha AIS, för mig finns det inget alternativ till att ha det. Inte nu när det är såpass billigt, finns inget argument till att inte ha det.

Om man dessutom kan filtrera bort klass B transpondrar, ja då blir det ju lite trevligare för yrkessjöfarten om de tröttnar på att se alla fritidsbåtar de ändå inte kommer väja för i skärgården:)

//Robin
Min erfarenhet är att dom inte gärna väjer på öppet vatten heller. Dessutom tror jag dom ändå har all informaton dom behöver via radar och annan elektronik. Dom inte är intresserade av att veta om det är Filifjonkan på väg till Skagen eller Snorkfröken på väg till Visby som dom inte väjer för.
Så ett 'B-filter' skulle säkert vara till lika stor nytta för dom som för mig....

/T

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Inlägg: 1496
Blev medlem: fre 15 okt 2004, 21:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 01 mar 2007, 19:08

Robin skrev:Lasse L, du känner inte Mats Plan här ute på Hönö? Det var han som pratade om någon han kände som sålde AIS, har för mig att han pratade om Vågspel, men jag minns kanske fel.
Men man ser ju tydligt hur ofta det är fel på infon man får vi AIS, en del båtar är 6m breda och 25m djupa;) Men det viktigaste är ju att man ser dom.
//Robin
Nej jag känner inte MatsPlan.
Det är ofta fel på infot. en av Styrsöbolagets färja, Bedriver fiske!
Jag har provat TIKI Navigator AIS beta (släpps inom kort) den blev bra.
En mycket praktisk funktion är att jag kan simmulera farten på fartygen och min egen båt, i 2-10 minuter, då ser jag direkt om kollisionskurs föreligger, förutsatt att inte kurs och fart ändras.
Bra funktion då farleden till Göteborg och skärgårdstrafikens leder skall korsas.
AIS transponder klass2 sänder med 2 watt, varför räckvidden inte blir så lång.
Att synas på "öppet" vatten är bra och känns tryggare.
Med AIS mottagare underlättar, det när man tar VHF kontakt att veta vad fartyget heter, och med transponder ser "fartyget" direkt var jag ligger.
Det går att stänga av sändaren och bara använda mottagaren, om jag inte vill "synas".

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tor 01 mar 2007, 19:37

AIS kan vara till nytta är om man är en liten båt och vill synas, t ex i dålig sikt, mörker och/eller tjocka.

Annars tror jag som T, det blir tjockt fort om \"alla\" skaffar transponder.
Anders S

Kjelle
Diamantmedlem
Inlägg: 522
Blev medlem: ons 21 feb 2007, 22:40

Dimma

Inlägg av Kjelle » tor 01 mar 2007, 19:39

Var ute i tät dimma med stora bölande Finlandfärjor runt omkring. Jag verkligen längtade efter en AIS. Tänk att kunna använda VHF och bara fråga - Viking XXX, har ni sett mig?

AIS står på min inköpslista!

Effekten 2 W räcker till radiohorisonten. AIS är ju främst avsedd för fartyg i närheten av varandra där man behöver ta hänsyn till varandras manövrar.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem
Inlägg: 1073
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 20:01

Re: Dimma

Inlägg av T » tor 01 mar 2007, 19:54

Kjelle skrev:Var ute i tät dimma med stora bölande Finlandfärjor runt omkring. Jag verkligen längtade efter en AIS. Tänk att kunna använda VHF och bara fråga - Viking XXX, har ni sett mig?

AIS står på min inköpslista!

Effekten 2 W räcker till radiohorisonten. AIS är ju främst avsedd för fartyg i närheten av varandra där man behöver ta hänsyn till varandras manövrar.
För att fråga Viking XXX om dom har sett dig behöver du bara en AIS-mottagare (för att veta att det är just Viking XXX). Ser dig, det gör dom på radarn. Det viktiga är att du själv ser Viking, deras kurs och fart osv på din plotter.

/T

Skriv svar