Val av fernissa

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tjoho
Rookie
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 25 jan 2007, 15:36

Val av fernissa

Inlägg av Tjoho » fre 26 jan 2007, 08:35

Behöver råd ang vilken fernissa jag skall välja för till ruffluckor, rorskult, grabbräcken och ett \"luckgarage\", alla i teak (jag vet att jag kommer att få kommentaren att man inte skall lacka teak, men vill göra det ändå ). Vad säger expertisen? Sikkens Cetol, tvåkomponent, en komponent med kinesisk trä olja eller...
Tacksam för svar!

HansH
Diamantmedlem
Inlägg: 1137
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 14:29
Ort: Göteborg

Inlägg av HansH » fre 26 jan 2007, 08:56

Jag lackade min rorkult i tvåkomp, Hempel Diamond Varnish förra året. Fortfarande blankt o fint...
Få se hur länge det dröjer innan man får ett litet jack = funkt tränger in och lacken riskerar att släppa.
Annars föredrar jag att Owatrolbehandla feta träslag (teak). Mätta trät med D1 olja och sedan ett par lager D2 - ser ut som om det är lackat, men mycket tåligare mot skador och därigenom fuktangrepp.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » fre 26 jan 2007, 09:28

Jag har provat att lacka utomhusteak (sittbrunsbordet) med Le Tonkinois-fernissa. Det verkade bra i efter en säsong i höstas men nu får vi se - täckelset blåste sönder i stormen, så lacken testas litet extra just nu.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem
Inlägg: 2379
Blev medlem: tor 07 jul 2005, 07:12

Inlägg av Peter_K » fre 26 jan 2007, 09:39

På kompisens båt är all teak behandlad med Benarolja = härdande olja som får blank lackliknande yta. Verkar hålla bra och är lätt att lägga på.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 26 jan 2007, 16:28

Jag fernissade min teakrorkult med Epifanes teakfinish.
Den är bra att jobba med och efter fyra säsonger utan någon extra åtgärd har den inte släppt någonstans.
Denna fernissa härdar doch väldigt långsamt. Räkna med ett par månader innan den är så hård att den tål nageltestet.

Rudi
Diamantmedlem
Inlägg: 770
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 01:33

Inlägg av Rudi » fre 26 jan 2007, 17:20

Jag har succesivt börjat gå över från Jotuns Benarolja till Epifanes teaklack. Det blir blankare och vackrare. Benaroljan flagnar eller spricker inte, men är ganska nötkänslig. Teaklackens varaktighet kan jag ännu inte svara för, men Fribbes fyra säsonger verkar ju lovande.

Rudi

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Inlägg: 310
Blev medlem: lör 26 aug 2006, 16:07
Kontakt:

Inlägg av fribbe » fre 26 jan 2007, 17:53

Precis, men nu är den såpass matt på ovansidan (där den jämt utsätts för solen) att jag plockat hem den för att slipa lite lätt och lägga på ett par nya lager i år.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem
Inlägg: 2525
Blev medlem: mån 24 okt 2005, 15:56
Ort: Gbg

Inlägg av Calle C » fre 26 jan 2007, 18:41

Sannolikt har Fribbe rätt.
Har provat de flesta lacker(ej för teak), för närvarande kommer det ingen annan lack på min båt än Epifane, har provar måååånga.
Calle

Se gla ut

smoegen
Silvermedlem
Inlägg: 25
Blev medlem: lör 07 okt 2006, 18:36
Ort: Smögen

Inlägg av smoegen » fre 26 jan 2007, 19:50

Benareolja är en mycket bra produkt

LF
Silvermedlem
Inlägg: 44
Blev medlem: mån 04 sep 2006, 07:49
Ort: Gävle

Inlägg av LF » mån 29 jan 2007, 13:40

Jag gjorde det du tänker göra med Le Tonkinois-fernissa för några år sen, gör inte det. Det höll ett år sen vara det bara att göra om, tålde inte UV. Missfärgade och blev matt och flagade. Sedan dess använt Jotun Benar med bra resultat.
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re:

Inlägg av marede » lör 23 mar 2024, 17:40

Anders S skrev:
fre 26 jan 2007, 09:28
Jag har provat att lacka utomhusteak (sittbrunsbordet) med Le Tonkinois-fernissa. Det verkade bra i efter en säsong i höstas men nu får vi se - täckelset blåste sönder i stormen, så lacken testas litet extra just nu.
Jag googlade Le Tonkinois och hamnade här.

Står i begrepp att bättra på ”utomhusteak” (eller snarare teakdelar i sittbrunnen som täcks med sittbrunnskapell när det inte seglas) med antingen D2 (sitter troligen på nu) eller Le Tonkinois (som jag haft goda erfarenheter kring på annat).

Mycket nyfiken på hur det har hållit för dig, det är ju några år sen nu… :D
//Martin
Najad 34 HR -77

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Re: Val av fernissa

Inlägg av Anders S » sön 24 mar 2024, 11:34

Det var inte dåligt... Kanske rekord i trådbump!

Le Tonkinois fungerar bättre inomhus. Bordet fick jag lacka om efter säsongen. Vanlig polyuretanfernissa verkar bättre utomhus. Skälet att lacka (den enda teaken utomhus som är lackad är bordet) är förstås att det går att tvätta en blank bordsyta litet enklare. Numera har vi ett kapell över styrpediestalen som skyddar även bordet mot UV, som förstör mer än fukt.

Som så många ligger ju vår båt still mer än den seglas, så kapellet skyddar mycket mer än halva "soltiden" :-)
Anders S

Användarvisningsbild
marede
Diamantmedlem
Inlägg: 420
Blev medlem: tis 20 maj 2014, 10:55
Ort: Ostkusten, Linköping/Västervik

Re: Val av fernissa

Inlägg av marede » mån 25 mar 2024, 16:14

Ja, 17 år bump, inte att förakta...

Tack för input. Då får jag fundera vidare. Kanske det får bli Owatrol D2 detta år som bättring så får jag eventuellt göra det mer ordentligt från grunden med polyuretanfernissa till ett annat år. Jag kanske bumpar om 17 år igen :lol:
//Martin
Najad 34 HR -77

Skriv svar