Val av fernissa
Val av fernissa
Behöver råd ang vilken fernissa jag skall välja för till ruffluckor, rorskult, grabbräcken och ett \"luckgarage\", alla i teak (jag vet att jag kommer att få kommentaren att man inte skall lacka teak, men vill göra det ändå ). Vad säger expertisen? Sikkens Cetol, tvåkomponent, en komponent med kinesisk trä olja eller...
Tacksam för svar!
Tacksam för svar!
Jag lackade min rorkult i tvåkomp, Hempel Diamond Varnish förra året. Fortfarande blankt o fint...
Få se hur länge det dröjer innan man får ett litet jack = funkt tränger in och lacken riskerar att släppa.
Annars föredrar jag att Owatrolbehandla feta träslag (teak). Mätta trät med D1 olja och sedan ett par lager D2 - ser ut som om det är lackat, men mycket tåligare mot skador och därigenom fuktangrepp.
Få se hur länge det dröjer innan man får ett litet jack = funkt tränger in och lacken riskerar att släppa.
Annars föredrar jag att Owatrolbehandla feta träslag (teak). Mätta trät med D1 olja och sedan ett par lager D2 - ser ut som om det är lackat, men mycket tåligare mot skador och därigenom fuktangrepp.
- marede
- Diamantmedlem
Re:
Jag googlade Le Tonkinois och hamnade här.
Står i begrepp att bättra på ”utomhusteak” (eller snarare teakdelar i sittbrunnen som täcks med sittbrunnskapell när det inte seglas) med antingen D2 (sitter troligen på nu) eller Le Tonkinois (som jag haft goda erfarenheter kring på annat).
Mycket nyfiken på hur det har hållit för dig, det är ju några år sen nu…

//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77
Re: Val av fernissa
Det var inte dåligt... Kanske rekord i trådbump!
Le Tonkinois fungerar bättre inomhus. Bordet fick jag lacka om efter säsongen. Vanlig polyuretanfernissa verkar bättre utomhus. Skälet att lacka (den enda teaken utomhus som är lackad är bordet) är förstås att det går att tvätta en blank bordsyta litet enklare. Numera har vi ett kapell över styrpediestalen som skyddar även bordet mot UV, som förstör mer än fukt.
Som så många ligger ju vår båt still mer än den seglas, så kapellet skyddar mycket mer än halva "soltiden"
Le Tonkinois fungerar bättre inomhus. Bordet fick jag lacka om efter säsongen. Vanlig polyuretanfernissa verkar bättre utomhus. Skälet att lacka (den enda teaken utomhus som är lackad är bordet) är förstås att det går att tvätta en blank bordsyta litet enklare. Numera har vi ett kapell över styrpediestalen som skyddar även bordet mot UV, som förstör mer än fukt.
Som så många ligger ju vår båt still mer än den seglas, så kapellet skyddar mycket mer än halva "soltiden"

Anders S
- marede
- Diamantmedlem
Re: Val av fernissa
Ja, 17 år bump, inte att förakta...
Tack för input. Då får jag fundera vidare. Kanske det får bli Owatrol D2 detta år som bättring så får jag eventuellt göra det mer ordentligt från grunden med polyuretanfernissa till ett annat år. Jag kanske bumpar om 17 år igen
Tack för input. Då får jag fundera vidare. Kanske det får bli Owatrol D2 detta år som bättring så får jag eventuellt göra det mer ordentligt från grunden med polyuretanfernissa till ett annat år. Jag kanske bumpar om 17 år igen

//Martin
Najad 34 HR -77
Najad 34 HR -77