Vilken plotter?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Vilken plotter?

Inlägg av Jenni » sön 21 jan 2007, 21:05

Hej

Jag startar en ny tråd eftersom den förra söm berör ämnet är redan så lång. Vilken hand-held plotter rekommenderar ni? Seglar främst i Finska viken och skärgårdshavet och möjligen Ålands hav.

Behöver en hand-held, för på Maxi 77an ryms ingen fastmonterad.

Så, om jag kunde så rekommendationer vore det bra. Behöver inte vara den superfinaste o bästa med alla världens extra jippon, basic är bra. Och nämn gärna vad den i såfall kostar (ca pris, skriv ut vilken valuta det är) och vad sjökorten till dem kostar...

Tack tack tack!

h Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 22 jan 2007, 01:22

Jag har en Garmin 76c somjag är jättenöjd med. Jag använder den även som bilnavigator.

Jag är just nu i USA och noterade att den kostar 299 USD här numera.

Annars så har jag ett par kompisar som är jättenöjda med sina Garmin Quest I resp II.

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » ons 24 jan 2007, 12:38

Annars finns ju Magellan Explorist XL som har en lite större display än Garmins handhållna. Har tyvärr inte testat någon handhållen i båten (förutom en Garmin GPS60, som tyvärr var utan kartmöjligheter och därför returnerades).

Annars har jag en Lowrance GM3600c iGPS som fungerar suveränt i min Viggen - som jag har monterad inne i båten och som kan svängas ut ur ruffen med hjälp av en svängarm (RAM) - men den är å andra sidan inte någon handburen GPS.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » tor 25 jan 2007, 01:34

Jag har en Garmin 276c monterad i min Maxi 77. Sitter på skottet på styrbords sida i sittbrunnen. Självklart kan den snabbt tas lös och användas var som helst i båten då den ju går länge på batterierna. En alldeles lysande och ganska liten navigator.
Plottern köpte jag ny i kartong på Ebay i USA. 4000 kr = halva svenska priset, dock inte tre års garanti men väl 4000 kr över att köpa både sjökort och bilkartor för hela Europa (c:a 2000 kr respektive), plottern fungerar ju både på land och till sjöss.

qwintus
Guldmedlem

Inlägg av qwintus » tor 25 jan 2007, 07:55

Jag har en Garmin 60CS som jag köpte från www.gpsdiscount.com för något år sedan. Idag har dom 60CSx som kostar 540dollar med frakt, 3900kr om den smiter igenom tullen annars ca 5200kr med moms och tull. Sjökotet köpte jag här hemma för ca 2000sek.

Skriv svar