Kranen i Björlanda Kile
Kranen i Björlanda Kile
Hej
Någon som vet när första sjösättningen kan göras i Björlanda?
Någon som vet när första sjösättningen kan göras i Björlanda?
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Har jag inte hört något om, men ska man stoltsera med den "Blå flaggan" så är det nog på sin plats att det blir så.Lasse L skrev:Skall det bli en "tvättgrop oxå?J@nne skrev:Nej, inte nerplockad. Den är skrotad till förmån för en ny kran. Nu sticker det endast upp gamla armeringsjärn ur betongen.
Som samlar upp avspolad bottenfärg?
Skall det bli en \"tvättgrop oxå?
Som samlar upp avspolad bottenfärg?[/quote]
Har jag inte hört något om, men ska man stoltsera med den \"Blå flaggan\" så är det nog på sin plats att det blir så.[/quote]
Enl Grefabs \"nya\" avtal med oss, måste vi samla upp slipdam, och färgflagor från våra båtar.
Marken måste täckas för att \"fånga\" upp färgspill.
Tvätt bara på spolplattan.
Endast \"godkända\" färger får användas.
http://www.grefab.se/files/gre_foreskrifter_1-12.pdf se sid 4.
Som samlar upp avspolad bottenfärg?[/quote]
Har jag inte hört något om, men ska man stoltsera med den \"Blå flaggan\" så är det nog på sin plats att det blir så.[/quote]
Enl Grefabs \"nya\" avtal med oss, måste vi samla upp slipdam, och färgflagor från våra båtar.
Marken måste täckas för att \"fånga\" upp färgspill.
Tvätt bara på spolplattan.
Endast \"godkända\" färger får användas.
http://www.grefab.se/files/gre_foreskrifter_1-12.pdf se sid 4.
Helt OK att de skärper reglerna - men man tycker att de borde se till att det finns en spolplatta innan de kräver att man använder den. Åtminstone i Fiskebäck finns det ingen spolplatta. Har inte varit i Björlanda de senaste månaderna, men jag tvivlar på att det finns nån där eller i övriga Grefabhamnar...
Regler som förbättrar miljön är bra - dvs, om det går att efterleva dem!
Björlanda Kile
Upptagningskranen har skrotats och ska bytas mot en ny. Det ska pålas för den nya kranen i gropen som grävts. För att vara säker på att det inte fanns några kombarrisar som kunde hindra pålningen, har man grävt upp och kollat underlaget och sedan fyllt igen.
Spolvatten från bottentvättningen kommer i fortsättningen att samlas upp och renas.
En ramp för trailerbåtar håller på att färdigställas en bit ifrån kranen norrut. Några båtplatser försvinner därmed.
Senast den 1 april kommer arbetena att vara klara.
Spolvatten från bottentvättningen kommer i fortsättningen att samlas upp och renas.
En ramp för trailerbåtar håller på att färdigställas en bit ifrån kranen norrut. Några båtplatser försvinner därmed.
Senast den 1 april kommer arbetena att vara klara.
Saltholmen har en, Hinsholmen har ingen.Hans skrev:Helt OK att de skärper reglerna - men man tycker att de borde se till att det finns en spolplatta innan de kräver att man använder den. Åtminstone i Fiskebäck finns det ingen spolplatta. Har inte varit i Björlanda de senaste månaderna, men jag tvivlar på att det finns nån där eller i övriga Grefabhamnar...
Det känns ju som om vi är på väg att göra som Grekerna och nya EU-lagar: Dvs vi säger ja till alla nya regler men vi skiter i att efterleva dem.Lasse L skrev:[
Saltholmen har en, Hinsholmen har ingen.
Det kan ju diskuteras vad "spolning" är.
Om jag tvättar "överdelen" på båten, är det då spolning när tvättvattnet sköljs av.
Eller skall jag vänta tills det regnar av istället.
Det kan ju uppstå kö på våren när alla båtägare vill ha sin båt flyttad till och från spolplattan för tvätt.
En lag/regel måste vara tydlig och möjlig att följa - håller med Lasse om att begreppet spolning är lite luddigt. Gäller det avspolning av botten vid upptagning eller även tvätt av överbyggnad/fribord när båten står på uppställningsplatsen?
Jaha, det här har ju mycket att göra med den nya kranen,
Min oro är att Grefab har lovat en ny större kran i många många år.
Nu först är den gammla borttagen och halva kajytan uppriven.
Jag brukar helst sjösätta i slutet mars, hur kommer det att gå?
Saktfärdigheten hos Grefab är enorm, kommer någon att få sjösatt i år.
Jag tvivlar med befog, har varit med för länge antagligen....
Min oro är att Grefab har lovat en ny större kran i många många år.
Nu först är den gammla borttagen och halva kajytan uppriven.
Jag brukar helst sjösätta i slutet mars, hur kommer det att gå?
Saktfärdigheten hos Grefab är enorm, kommer någon att få sjösatt i år.
Jag tvivlar med befog, har varit med för länge antagligen....
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Låter oroväckande..
Då får dom väl köra ut en kranbil så länge...
Dom har väl ett åtagande gentemot kunderna..?
För det är väl inte så att det är kunderna som är till för GREFAB...?
Då får dom väl köra ut en kranbil så länge...
Dom har väl ett åtagande gentemot kunderna..?
För det är väl inte så att det är kunderna som är till för GREFAB...?