Robins projekt - Wasa 55 GTI

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Inlägg: 2558
Blev medlem: ons 30 nov 2005, 23:10
Ort: Stockholm
Kontakt:

Robins projekt - Wasa 55 GTI

Inlägg av Eilean » ons 20 dec 2006, 09:11

Hur långt kommen är du egentligen? Minns att du talade om att ta den färdiga båten och ge dig iväg på långresa, vad är tidsplanen på ett ungefär?

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 20 dec 2006, 11:31

Ja du:)
Hur långt har ja kommit egentligen, det undrar jag med ibland:)

Båten står ju tyvärr fortfarande på Rönnäng Tjörn, och jag bor och jobbar på Hönö, så de sista månaderna har det inte blivit mycket gjort.. Men båten skall flyttas, helst innan nyår, iaf innan snö:) Ställer den på jobbet, då kan ja jobba en massa!

Men som det ser ut nu, jag har massor av delar till inredningen, skall passas in och monteras plus att en hel del skall fortfarande byggas.
Riggen är nästan helt komplett, fattas lite skotskenor, några block och några meter tamp, men det mesta finns, mast bom segel winchar:)
Motor är inhandlat en bättre begagnad MD 11C, under renovering, börjar arta sig. Den står hos familjen på Tjörn.

De stora problemen jag klurar över nu är köl, roder och röstjärnen! Jo, och ett indragbart peke:)

Så nån som har ett jättebra tips på köl lösning, allt är välkommet:) Har hört lite negativt om Wasa och hur \"bra\" kölarna har varit... Plus att de sega som fan... Kanske kan hyra kölformen. Annars kan det bli nån lösning ala AIE 35, eller helt svetsat.

Röstjärnen skrev jag ju om i ett annat inlägg, kolla gärna på det och kommentera:)

GTi, ja det kanske man skulle kalla den:)

//Robin

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 20 jan 2006, 10:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av Håkan » mån 25 dec 2006, 22:45

Robin skrev:Ja du:)


Så nån som har ett jättebra tips på köl lösning, allt är välkommet:) Har hört lite negativt om Wasa och hur "bra" kölarna har varit... Plus att de sega som fan... Kanske kan hyra kölformen. Annars kan det bli nån lösning ala AIE 35, eller helt svetsat.


//Robin
Hej Robin, har följt dina spår och hoppas du kommer imål...
Själv har jag ingen tid att bygga utan kommer köpa en färdig båt.
Ny (man kan ju drömma iaf) eller bättre begagnad.
Ett intressant båtalternativ är Wasa 370 och då blir jag nyfiken vad du menar med att de inte skulle vara bra?
Har du konkret info eller bara lösa rykten?
Vet du nåt mer om Wasa 370 så är det också intressant.

Tacksam för info

God Jul
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tis 26 dec 2006, 21:20

Hej Håkan:)

Trevligt att ni håller koll på mig:) Nån dag ska ja lägga upp en hemsida så ni kan få se lite bilder och läsa mer när ni har lust:)

Nån gång ska vi nog komma i hamn, frågan är vilket år:) Men kanske 2007? Vem vet:) Får ja bara flyttat båten nu de närmaste veckorna så ska det nog kunna gå:) Nån som kan tipsa om en bra åkare som kan köra båten från Tjörn till Hönö?

Håkan, nej tyvärr vet ja inget specifikt om Wasa 370. Men jag har hört från ett par håll att Wasayachts är långsamma att få saker gjorda, ja har väntat på ett pris på köl och roder rätt länge nu... Det jag hörde om kvaliteten på kölarna var som sagt att det var lite väl buckliga och inte höll profilen bra, men att det skulle vara dåligt gjutna vet ja inte. Vad jag vet så är Wasas båtar minst sagt bra. Även om jag tycker att de flesta Wasa 55or jag sett inte levt upp till mina krav, men ja tror att de har varit hemmabyggen, den ja kikade på förra veckan var riktigt fin, men fortfarande inte som jag vill ha det:) Delvis därför ja vill bygga själv:)

Hoppas du får tag på en fin båt Håkan! Du måste sakna Divan, det är en fin båt!

Förresten, nån som har nån bra åsikt om hur ja ska göra med peke på båten? Indragbart får det nog bli, men ser det för konstigt ut med sidplacerat? Mycket bökigare att montera det i mitten, måste ju gå igenom röstjärnet till förstaget då...

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 26 dec 2006, 21:31

Ett sidplacerat spröt som är litet sidoförskjutet kan väl se OK ut. Så löste man det på äldre, mindre båtar med bogspröt. Hur det ser ut när man seglar kan ju kvitta (sådär...). Drar du in det i skrovet kan du väl ha en lucka att sätta för om du vill dölja det?
Anders S

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tis 26 dec 2006, 22:10

Jo, det är ju sant att man hade sidplacerat förr:) Även på lite större skutor ibland.

Men jag tänkte ju så som på moderna sportbåtar och så, alltså ett ett rör som sticker ut en liten bit. Vill ju inte det på däck: Men kanske att man kan göra det helt dolt även sätter det en bit på sidan. Men anledningen till att ha ett fast rör i skrovet är väl delvis för att få en bra kraftfördelning, men det kanske funkar ändå:)

Det kanske inte skulle störa nämnvärt att ha den fasta rörbiten där heller? Men centrum känns som det är lättare att dölja helt. Fast det är klart, går ju kanske att göra det sidplacerat, med ett fast rör som slutar innanför skrovet, göra hålet utanför det så att säga lite större, så att peket kan böja sig utan ta i, och en lucka som stänger till det:)

Förresten, Wasa 55 GTi, blir inte det fräckt:)

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » tis 26 dec 2006, 23:34

Wasa II ? Eller blir det för mycket \"Titanic II\" över det...

Jo, jag hade gärna gjort ett rör stabilt infäst i skrovet, och så stuckit ut ett stiligt, självbärande och indragbart bogspröt genom det (kolfiber?). I hamnar sparar du plats och pengar på det sättet.
Anders S

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » tis 26 dec 2006, 23:55

Jo, som du säger Anders, det vore bäst. frågan är bara om det fast röret ska sticka ut genom skrovet?:) Vore nog bäst. Enklast iaf. Men det ändrar ju utseendet lite. Men blir krångligt att dölja det helt...
Tror inte det skulle se så illa ut med ett \"vanligt\" sidmonterat va?

Jo, helst ska det ju vara självbärande, helst kol:) Men det går att göra det mycket längre med vaterstag... och kolfiber är dyrt, vi får se om ja kan få tag på ett till hyfsat pris.

Tja, hur menar du, Wasa 55 II? ja gillar GTI, eller Strictly Limited Millenium Edition:) Eller Strictly Limited Fuck the Millenium Edition;) från ett Scooter album, tysk techno grupp för er som inte lyssnar på sånt:)

Men ett peke kan väl knappast vara en nackdel va? Hon kanske blir fallgirig på halvvind med gennacker?..

//Robin

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Inlägg: 1251
Blev medlem: tis 16 maj 2006, 21:41
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » ons 27 dec 2006, 10:28

Robin skrev: Men ett peke kan väl knappast vara en nackdel va? Hon kanske blir fallgirig på halvvind med gennacker?..

//Robin
Klart att du ska ha ett peke. Vi är lite sugna på ett sånt här:
http://www.minitransat650.com/articles/ ... sprit.html

Borde funka som spinnakerbom också!? Fina trimmöjligheter och så viker man bara bak det när det inte används.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 27 dec 2006, 14:44

Seglaren, way ahead of you;) Tänkte på ett sådant peke för flera år sedan, det har flera fördelar. Gennackern drar bättre då man dra upp det i lovart, inga stora ingrepp på båten, tar man loss peket så ser det bara ut som en kort spinnbom:) Den enda egentliga nackdelen är det är bökigare, mer att hantera vid sättning och bärging, visst, vid gippen kan man ju släppa ner peket i lä redan innan, så det är ju ingen fara.
Och att man måste ha en massa mer snören;) Båten är så jäkla smal, så ja måste ha jockeypoles till sidostagen, kanske en stampdävert till vaterstaget, plus en lift, men trimbart blir det ju:)

På sätt och vis vore det den enklaste lösningen, bygger ja ett sånt så kan man alltid bygga ett i skrovet sen om man tröttnar på det:) Så på sätt och vis är det bäst:) Men den gennackern ja har är bara 96 kvadrat och behöver inte så långt peke, så ska man ha ett 2-3meter långt får man skaffa en till större, men det hade ja ändå tänkt:) Den vi har är rätt plan.

Så, ja kanske ett svängbart peke:) Ett sånt borde bli bra på 707an med ju! Men ja gillar ändå de indragbara typ som J80, men passar kanske bäst på den sortens båtar. Det svängbara blir ju rätt \"dolt\" om man vill:)

Tack för att du påminde mig om den lösningen:)

//Robin

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem
Inlägg: 11665
Blev medlem: fre 20 maj 2005, 07:23
Ort: Sandö hamn (Onsala)

Inlägg av Anders S » ons 27 dec 2006, 16:34

Robin skrev:Tja, hur menar du, Wasa 55 II
Wasa (den första kom ju i sjön, men inte så länge, om man säger så. Den här Wasan tar ju mer tid på sig (verkar det som) men förhoppningsvis med mer långvarigt resultat.

Annars brukar man inte döpa båtar efter olyckliga föregångare, utan hellre efter sådana med ett lyckligt eller ärorikt förflutet. Därav min skepsis till WASA som namn. Jag förstår dock hur du tänker.

Wasa 55 S kanske - "S" som i "sen" eller "sport"... ;-)=
Eller Wasa 55 SRE... ? Special Robin Edition ?

Här finns alla möjligheter.
Anders S

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Robin » ons 27 dec 2006, 21:52

Båten heter ju Aurora, ja vet lite tråkigt namn, inte helt nöjd med det, men det var det bästa vi kunde enas om, funderade i nästan fyra år:) Men det är bra svårt att komma på ett bättre. Tyvärr har ju inte Aurora fastnat riktigt än, utom på den vattenskurna loggan i rorkulten då:) Vi säger så gott som alltid bara Wasan:)

Som du säger Anders, finns ju alla möjligheter:) Men att skriva Wasa 55 GTI känns rätt på nåt sätt, om ja inte missuppfattat det så kallar man sportiga herrgårdsvagnar för GTI, och det är ju så rätt:) Men ja gillade helt klart din variant med SRE:) Vi får se, den som kommer med det vinnande förslaget får följa med och segla en dag:)

Tänkte skriva så här på skrovsidorna:
Aurora------------------------Sweden-----------------------------Wasa 55 GTI

Den streckade linjen skall ju dock vara heldragen, och Aurora på bogarna:)
Hur segelloggan skall se ut sen får vi se, men ja gillar inte Wasas gamla..

Mer pekefunderingar, ett sådant som Seglaren föreslog ligger bra till, vad säger ni? Skulle ju inte störa utseendet så mycket:)

Köl: Nån som har en bra lösning åt mig? Vad tror ni om en svetsad rostfri fena med blybulb. Rostfritt(316) är ju lite utsatt under vatten bara. Kanske som på AIE 35, ett stålskelett med komposit fena runt?

//Robin

Leino
Trogen medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 15:22

ställbart peke

Inlägg av Leino » fre 29 dec 2006, 01:15

Vill du ha maxprestanda så är ett ställbart peke det enda rätta, tyvärr straffas det extra hårt enligt LYSregeln. Likaså behöver det vara ganska mycket längre än vad LYSregeln tillåter utan extrastraff.
Enligt min mening är spinnaker att föredra på båtar som inte planar, iallafall om man ska segla på LYS.
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

Robertdybeck
Rookie
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 16 mar 2018, 05:37

Re: Robins projekt - Wasa 55 GTI

Inlägg av Robertdybeck » lör 17 mar 2018, 04:59

Hur gick det med detta spännande projekt?
Undrar Wasa 55 nr 14 Fideli

Robin
Diamantmedlem
Inlägg: 500
Blev medlem: tor 29 dec 2005, 23:02
Ort: Göteborg

Re: Robins projekt - Wasa 55 GTI

Inlägg av Robin » mån 19 sep 2022, 12:13

Robertdybeck skrev:
lör 17 mar 2018, 04:59
Hur gick det med detta spännande projekt?
Undrar Wasa 55 nr 14 Fideli
Hej Robert och alla andra :)

Som några av er säkert har märkt så har jag tyvärr inte varit aktiv här på Sailguide på många år, jag såg inte det här inlägget förrän nu idag, 4år efter det postades, ledsen för det!
Livet kom ivägen, jag har både jobbat heltid och drivit företag vid sidan av, ett företag som jag nu iår har sålt, och min gamla arbetsgivare Ö-Metall gick ju som några troligen vet i konkurs under hösten 2020.

Tyvärr har Wasa 55 projektet stått still i många år, tror vi senast gjorde något större med båten var hösten 2010 eller så, minns inte exakt tyvärr.
Min vän som var delägare skaffade familj och flyttade utomlands så nu är jag ensam om projektet.

Men, nu i sommar så har jag faktiskt dragit igång bygget igen, och kommer lägga stort fokus på att få båten i sjön och kunna segla med den, kanske redan i slutet av nästa sommar :)

Häromdagen lyckades jag få tag på i princip allt det sista bly jag behöver till kölen för en spottstyver, jag har fått tag på de (förhoppningsvis) sista wincharna jag behöver och har nu i helgen fått byggt ett hyfsat tak över båten där den nu står. Fick flyttat den till en ny plats där den står nu, vilket är en mycket bättre plats än tidigare, nu står den hos min mor och jag har en liten verkstad och alla mina verktyg några meter från båten :)

Robert, har du fortfarande kvar Fideli? Jag skulle behöva komma ombord på en Wasa 55 och mäta några grejer och se hur vissa saker var gjorda orginal, så hade varit perfekt att komma i kontakt med en ägare. gärna på västkusten såklart, men reser gärna :)

Jag var faktiskt och besökte Wasa Yachts i Södertälje och fick pratat en stund med Hasse som var med och byggde Wasa 55orna en gång i tiden :) Tyvärr fanns det inget ritningsunderlag eller så kvar på båten :( Men jag fick veta att min båt bör få skruvnummer 70, han la in Aurora i sin lista över Wasa båtar och det fanns 69st Wasa 55 i listan innan.

Jag ska försöka vara aktiv här på forumet igen framöver, och kommer säkert göra några poster med uppdateringar om projektet om nån är intresserad.

Mvh Robin
Wasa 55 Aurora

Skriv svar