Begagnad båt - värd sitt pris?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Begagnad båt - värd sitt pris?

Inlägg av Nubben » ons 06 dec 2006, 19:33

Jag vet att detta tagits upp förr här, men då det är så lugnt på forumet så skadar det knappast.
Jag håller på tillfället på med att köpa båt och då jag tidigare haft en Finn 26 är det klart att nästa båt skall vara större samt ha en dubbelkoj i aktern med dörr. Seglingsegenskaperna bör givetvis vara goda.
Då budgeten ligger på max 60.000€ så har jag kommit fram till att det inte finns så många möjliga alternativ. Då båten söks i Finland har Inferno 31(Crown 31 med förkortad bom och lite förbättrad layout) blivit ett starkt kort. Comfortina 32 har även beaktats men innermodulen i plast avskräcker lite. Likaså skrovets \"bullighet\" som åstadkommer stort motstånd i motvind för motor. Båten är ju annars ett under av rymlighet för sin tidsperiod.
Infernon tilltalar mig p.g.a. att den är ytterst välbyggd och då hela inredningen är i teak. Att det mesta av inredningen dessutom är laminerat till skrovet bidrar till en mycket vridstyv båt.

Men är det alltså vettigt att betala närmare 60.000€ för en segelbåt från ca -90(vi pratar alltså om båtar i ytterst gott skick) i 31-32 fots klassen? Man vill ju gärna hoppas att dessa båtar även i framtiden kommer att tilltala oss i skandinavien och att de kommer att hålla sitt höga andrahandsvärde.
Andra alternativ är ju t.ex. en begagnad First 31.7 från ca 1998-2000 från nånstans i mellaneuropa till samma pris eller en dehler 29 från motsvarande årgång och till liknande pris. En ny First 31.7 kostar ju också endast ca 95.000€ med hygglig utrustning.
Jag vill bara få bekräftat att man inte gör totalt bort sig ifall man betalar ca 55.000 för en finskbyggd inferno 31 från -90 eller motsvarande comfortina för den delen. Det är mest värdet efter säg 5-10 år som oroar.
Och för er som undrar så kommer båten att användas till cruising och kappsegling, dock inte på absolut högsta nationella nivå.
Idéer eller eventuella förslag på andra båtar? Förkasta gärna helt mina båtidéer med andra bättre förslag!

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 06 dec 2006, 20:34

Tiden när vi tjänade pengar på att sälja vår gammla trotjänare tror jag är förbi, du ska nog räkna med en viss värdeminskning.
Populära kvalitetsbåtar kommer förstås att bibehålla ett bättre andrahandsvärde en uddabåten eller lågkvalitebåten.
Calle

Se gla ut

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 06 dec 2006, 20:36

Javisst kommer båtar alltid att tappa sitt värde. Men man vill ju gärna undvika totalraset...

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » ons 06 dec 2006, 22:05

Vi gjorde \"samma resa\" för snart 2 år sedan. Vårt val blev en First 31.7 som köptes från franska västkusten.
Är otroligt nöjda med Firsten. Snabb o rolig att segla men samtidigt mycket praktisk med bra boendekomfort. En mycket bra kombination av sportig cruising och prestandabåt. Att priset i Frankrike var fördelaktigt försämrar ju inte affären :lol:

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » ons 06 dec 2006, 23:02

Har ni några bra sajter i mellaneuropa var man hittar många begagnade båtar? Själv söker jag mest på scanboat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 dec 2006, 23:22

Nubben ställde frågan om vad som är vettigt att betala.

Naturligtvis verkar 60 KE vara en rejäl slant för en 32-fotsbåt från 90-talet. Skall jag vara krass är det för mycket - det går inte att hoppas på en kräsen kund med gott om pengar den stund båten skall realiseras. Allmänt verkar också priserna ligga i en mittfåra, där båtar i extremskick (åt båda hållen) inte får sitt rätta värde. Det kan också tänkas en nytrend i båtägarsvängen där man värdesätter nya båtar, ungefär som bilar. Är den observationen giltig kommer erkända kvalitetsbåtar att hålla värdet medan lågpris volymbåtar inte nödvändigtvis gör det (tänk BMW och Fiat).

Det är väl inte mycket till svar på frågan, men om man köper båt med hjärtat (den båt man verkligen vill ha) får man åtminstone glädjen under tiden man har den, medan prisbilden i en framtid ändå är förfärligt osäker.
Anders S

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » tor 07 dec 2006, 08:37

Nubben skrev:Har ni några bra sajter i mellaneuropa var man hittar många begagnade båtar? Själv söker jag mest på scanboat.
www.boatshop24.com - mycket bra site!
www.eyb.fr - Beneteauåterförsäljarnas egen portal. Här hittade vi tex vår 31.7'a

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 07 dec 2006, 09:10

Hans skrev:
Nubben skrev:Har ni några bra sajter i mellaneuropa var man hittar många begagnade båtar? Själv söker jag mest på scanboat.
www.boatshop24.com - mycket bra site!
www.eyb.fr - Beneteauåterförsäljarnas egen portal. Här hittade vi tex vår 31.7'a
Skulle man hitta motsvarande båtar här till liknande priser vore det väl inte så mycket att fundera på, nu gör man ju dock tyvärr inte det... Å andra sidan kan säkerligen en båt i mellaneuropa vara betydligt mera seglad efter 6 år än vad en 15 år gammal båt i skandinavien är. Nej, det är helt omöjligt att bli klok på detta. Man får väl helt enkelt köpa på känsla som vanligt. :roll:

Anders S. Javisst är det så, man får väl anta och hoppas att de erkända kvalitetsbåtarna håller värdet bättre även i framtiden(de har ju gjort det tills nu).

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 07 dec 2006, 15:55

Hans skrev:Vi gjorde "samma resa" för snart 2 år sedan. Vårt val blev en First 31.7 som köptes från franska västkusten.
Är otroligt nöjda med Firsten. Snabb o rolig att segla men samtidigt mycket praktisk med bra boendekomfort. En mycket bra kombination av sportig cruising och prestandabåt. Att priset i Frankrike var fördelaktigt försämrar ju inte affären :lol:
Vad är din erfarenhet av skicket på båtar i Frankrike / mellaneuropa? Är det just ca 60.000€ som man får ett bra exemplar First 31.7 för eller är det mera man måste ge ut? Vad är utrustningsnivån då, värmare tvingas man väl säkerligen köpa efteråt kunde jag tänka mig.

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 07 dec 2006, 17:21

Besökte i går båtmässan här i Paris: priset \"nyckelfärdig\" för en
Bavaria 30 (loa 9,45 m) var något över 66 000 euro, för Hanses trettiotvåfotare begärdes nånting över 70 000. I jämförelse är
beg priset för ett tjugoårigt skandinaviskt standardbygge som just Comfortina 32, alltså 50 - 55 000 euro, faktiskt blodigt i överkant. Diesel, dynor, segel, ugn, vant, stag kan stå inför snar förnyelse; elektroniken är urmodig, värmaren ett frågetecken. Så frågan är om man inte skall sikta in sig på nåt nytt. Etap 32 har intresserat mig, men den är ju i en annan prisklass, tyvärr. Förvånande var att alla Etaps utställningsbåtar var försedda med stora fasta tvåbladiga proprellrar.

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » tor 07 dec 2006, 18:33

Dels så kräver ju dessa båtar en hel del utrustning och för det andra vill man ju ha en segelbåt och inte en flytande husvagn med flaggstång. Tyvärr saknar åtminstone Bavarian rätt så mycket av den känsla jag förväntar mig av en segelbåt så den faller nog bort direkt, även Hansen käns för plastig medan Firsten börjar vara på acceptabel segelbåtsnivå(om än däcket ser aningen plastigt och billigt ut).
Jag vill inte gå desto mera in på denhär alltför vanliga diskussionen men som sagt, åt mig duger ingen Bavaria 30.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 dec 2006, 19:02

Calle

Se gla ut

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » tor 07 dec 2006, 19:40

finns väl inte många beg 32 fotare från 80 talet som kostar över 500000kr
comfort/ina,linjett,contrast,nova.med flera skulle tro att slutpriset för dessa ligger upp mot kanske 525000 för de finaste,sen att man begär mer är ju en annan sak,skall man då hosta upp en 100000 till för en ny båt ,så är det ju trots allt ganska mycket,för en båt som saknar sprayhood , värmare , nav instrument , botten målning etc,och har billiga segel som inte är toppklass,men om man handlar beg båt i de priser vi talar om, så väljer man ju en båt som har den utrustnigen man önskar ,segel o sånt brukar oftast vara ganska fräscha, utrustningen ganska uppdaterad,problemet är väl egentligen att sämre ex ligger för nära i pris.
När det sen gäller motorer så är väl dessa gamla dieslar i princip outslitliga
om de sköts ok. med tanke på korrisionsrisken,medans dagens dieslar har blivit betydligt sämre ,för trånga vattenkanaler som tätnar , högre tryck i spridarna som ställer högre krav på diesel o filter,mer elektronik som kan krångla,jag är inte helt säker på att dagens motorer kommer att leva upp till förväntningarna gentemot de gamla trotjänarna,i mitt tycke en överdriven oro, jag har inget mot nya båtar men det behöver inte bli sämre med en begagnad. som är välskött.
Johan

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 08 dec 2006, 13:00

Nubben skrev:
Vad är din erfarenhet av skicket på båtar i Frankrike / mellaneuropa? Är det just ca 60.000€ som man får ett bra exemplar First 31.7 för eller är det mera man måste ge ut? Vad är utrustningsnivån då, värmare tvingas man väl säkerligen köpa efteråt kunde jag tänka mig.
Jag hittade en 31.7 som endast använts till kappsegling. Kappseglare är ju ofta intresserade av att allt skall funka :wink: så utrustningsnivån och även skicket var mycket bra. Visst fanns det mindre skavanker efter att båten kappseglats i 5 säsonger, men i princip allt var helt och funkade.
Efter lite polering och fix har jag fått många frågor om båten är helt ny :D
När det gäller utrustning så var den som sagt optimerad för kappsegling:
Ganska bra segel (som fick sys om för att passa den rulle jag köpte - satt förstagsprofil på båten) med Genua 1, 2, 3, stormfock, stor och full spinnakerutrustning. Varvets eget "regatta-paket" med fotstöd mm, hjärtstocksmonterad autopilot , tridata instrument, plotter, VHF, stereo, livflotte mm. Säljaren gjorde även en motorservice och bytte tätningar i S-drevet utan extra kostnad.
Det som saknades för att crusinganpassa båten var furlex, sprayhood, bomkapell och septictank. Värmare fanns inte heller.
När det gäller priset så kan du säkert hitta en bra båt för 60.000€.
Räkna dock med ca 40.000 SEK för att traila hem den genom europa

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » sön 10 dec 2006, 22:24

Objektet som jag spekulerar på har tydligen hittat ut på nätet också. Synd att den ska vara så snygg. http://www.nettivene.com/viewBoat.php?i ... search=Hae

Skriv svar