Impellervård - Glycerin
Impellervård - Glycerin
Satt hemma vid köksbordet och inspekterade min MD5:as impeller som plokades ur i samband med motorns konservering. Den verkar vara helt felfri efter en säsong. Enligt Volvo Penta så ska man \"smörja\" den med glycerin för att den ska hålla. Ingenting annat får användas. Finns inte på Biltema eller Clas Olsson. Är det apoteket som gäller för inköp eller?
Brukar ni andra bry er om att vårda den lilla \"gummipropellern\". Blir den förtsörd om jag smörjer den med tex vaselin?
Brukar ni andra bry er om att vårda den lilla \"gummipropellern\". Blir den förtsörd om jag smörjer den med tex vaselin?
Stefan
Glycerin? Det enda jag vet är att man ska förvara den torrt och mörkt.
Man ska dock smörja pumphuset innan montering så att pumphjulet inte brinner upp innan det har sugit vatten. För detta ändamål medföljer en liten förpackning silikonfett med varje ny impeller. Vill man ha mer sådant fett så är vanligt O-ringsfett det bästa, t.ex. Molycote. Det är ett tjockt transparent fett som kan användas till många ändamål.
Vaselin kan reagera med vissa gummisorter, vet ej om det är lämpligt för impellerhjulet.
Man ska dock smörja pumphuset innan montering så att pumphjulet inte brinner upp innan det har sugit vatten. För detta ändamål medföljer en liten förpackning silikonfett med varje ny impeller. Vill man ha mer sådant fett så är vanligt O-ringsfett det bästa, t.ex. Molycote. Det är ett tjockt transparent fett som kan användas till många ändamål.
Vaselin kan reagera med vissa gummisorter, vet ej om det är lämpligt för impellerhjulet.
Jo i det lilla häftet som följer med orginalimpellern från VP står det klart och tydligt glycerin och att ingenting annat får användas.
Med varje ny impeller följer det med en liten vit förpackning som ska användas, men jag vill ju inte förbruka det som hör till reservimpellern.
Jag ska dubbelkolla ikväll när jag kommer hem från jobbet att det verkligen stämmer med glycerin.
Med varje ny impeller följer det med en liten vit förpackning som ska användas, men jag vill ju inte förbruka det som hör till reservimpellern.
Jag ska dubbelkolla ikväll när jag kommer hem från jobbet att det verkligen stämmer med glycerin.
Stefan
Re: Impellervård - Glycerin
Har alltid kört med litet handdiskmedel och sett till att fylla 'tilledningen' med litet vatten så att impellern inte går torr mer än något ögonblick.SteX skrev:Satt hemma vid köksbordet och inspekterade min MD5:as impeller som plokades ur i samband med motorns konservering. Den verkar vara helt felfri efter en säsong. Enligt Volvo Penta så ska man "smörja" den med glycerin för att den ska hålla. Ingenting annat får användas. Finns inte på Biltema eller Clas Olsson. Är det apoteket som gäller för inköp eller?
Brukar ni andra bry er om att vårda den lilla "gummipropellern". Blir den förtsörd om jag smörjer den med tex vaselin?
Men å andra sidan, varför inte byta varje år för säkerhets skull? Om en vinge lossnar och fastnar någonstans blir det mycket besvär i förhållande till vad en impeller kostar.
Re: Impellervård - Glycerin
Har alltid kört med litet handdiskmedel och sett till att fylla 'tilledningen' med litet vatten så att impellern inte går torr mer än något ögonblick.SteX skrev:Satt hemma vid köksbordet och inspekterade min MD5:as impeller som plokades ur i samband med motorns konservering. Den verkar vara helt felfri efter en säsong. Enligt Volvo Penta så ska man "smörja" den med glycerin för att den ska hålla. Ingenting annat får användas. Finns inte på Biltema eller Clas Olsson. Är det apoteket som gäller för inköp eller?
Brukar ni andra bry er om att vårda den lilla "gummipropellern". Blir den förtsörd om jag smörjer den med tex vaselin?
Men å andra sidan, varför inte byta varje år för säkerhets skull? Om en vinge lossnar och fastnar någonstans blir det mycket besvär i förhållande till vad en impeller kostar.
Om man på minsta sätt missstänker en skada skall man förstås inte sätta tillbaka impellern. Men även om man byter till en ny skall man se upp - kolla noga. Ibland är det svårt att få ut impellern och det räcker oftast med att ta av locket för att lufta systemet. I så fall kan man gärna rotera pumpen under vintern, om man kan - lätt gjort på en remdriven pump. Skulle impellern visa sin rotationsriktning är det ingen fara så länge bladen känns mjuka och flexibla.
Om Volvo rekommenderar glycerin kan man tänka sig att det handlar om en neoprenimpeller. Den andra vanliga typen är gjord i nitrilgummi, och tål olja och lösningsmedel bättre. Båda sorterna bör \"försmörjas\" för att inte riskera att skadas vid uppstarten - kiselfett kan också i nödfall ersättas med bromsmonteringspasta eller brunsåpa. Har man ett intagsvattenfilter primar man bekvämt pumpen den vägen med litet vatten - en kaffekopp eller två räcker för att väta bladen - sedan är det ingen fara.
Smörjningen gör nytta speciellt eftersom man inte skall låta motorn gå mer än tio sekunder eller så på startmotorn på våren . Om den inte startar \"direkt\", stäng sjövattenventilen och öppna först då motorn startar. Detta gör man för att det inte skall samlas vatten i ljuddämpare och avgasrör - detta kan komma bakvägen in i motorn med otur.
Om Volvo rekommenderar glycerin kan man tänka sig att det handlar om en neoprenimpeller. Den andra vanliga typen är gjord i nitrilgummi, och tål olja och lösningsmedel bättre. Båda sorterna bör \"försmörjas\" för att inte riskera att skadas vid uppstarten - kiselfett kan också i nödfall ersättas med bromsmonteringspasta eller brunsåpa. Har man ett intagsvattenfilter primar man bekvämt pumpen den vägen med litet vatten - en kaffekopp eller två räcker för att väta bladen - sedan är det ingen fara.
Smörjningen gör nytta speciellt eftersom man inte skall låta motorn gå mer än tio sekunder eller så på startmotorn på våren . Om den inte startar \"direkt\", stäng sjövattenventilen och öppna först då motorn startar. Detta gör man för att det inte skall samlas vatten i ljuddämpare och avgasrör - detta kan komma bakvägen in i motorn med otur.
Anders S
Glycerin köpte jag förr på apoteket i små bruna flaskor för att smörja dörrlisterna på bilen så att de inte fick torrsprickor eller frös fast på vintern. Också rekommenderat för inombordsmontage av ekolodsgivare.
På siliconsprayburken jag har för att smörja likrännan på masten står det att även den förhindrar fastfrysning av gummilister och motverkar förtorkning och sprickor i gummimaterial.
På siliconsprayburken jag har för att smörja likrännan på masten står det att även den förhindrar fastfrysning av gummilister och motverkar förtorkning och sprickor i gummimaterial.
Neopren?? Det används ju i våtdräkter. Jag tycker nog att impellern verkar vara gjord av svart gummi. Men det finns ju så många blandningar så säker kan man ju inte vara utan att kolla med tillverkaren.
Jodå jag kollade i den lilla handboken som medföljer VP impellern. Den ska enbart smörjas med glycerin. Man får ju se till att inte köra båten i flytande saltpetersyra för Då smäller det när nitroglycerinet bildas, he he.
Är det ingen som använder glycerin till impellern?
Jodå jag kollade i den lilla handboken som medföljer VP impellern. Den ska enbart smörjas med glycerin. Man får ju se till att inte köra båten i flytande saltpetersyra för Då smäller det när nitroglycerinet bildas, he he.
Är det ingen som använder glycerin till impellern?
Stefan
Neopren finns i många modesjanger. Poängen med det materialet är att det är tåligt, spänstigt och rent allmänt bra. Nackdelen är att det förstörs snabbt av olja och lösningsmedel som nitrilgummi tål bättre. I en länspump hade man nog valt nitril, medan neopren är finfint för lång livslängd i en kylvattenpump. Kör man i oljeförorenat vatten med en arbetsbåt kan det vara alldeles tvärtom.
För ögat ser båda typerna ut som \"svart gummi\". Jag kan heller inte se vilket som är vilket.
För ögat ser båda typerna ut som \"svart gummi\". Jag kan heller inte se vilket som är vilket.

Anders S
Kuntze.se har en sida med +/- för olika gummisorter.
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf