Segla LYS på Gotland Runt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Segla LYS på Gotland Runt

Inlägg av MiniMe » sön 12 nov 2006, 16:40

Nu blir det antagligen möjligt att segla även LYS på Gotland Runt. Vad tycker du om det? Kommer det bli fler deltagare?

http://mobileportal.se/default.aspx?xid ... sk=1&m=web

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » sön 12 nov 2006, 19:38

Man kanske skall ställa upp med Misilen, typen lär ju ha varit klassvinnare en gång i tiden... Lär väl ta en vecka att ta sig runt med 0,95 i LYS (med nya foldingpropellern), men ändå, man får packa många köttbullskonserver och en del öl så går det väl.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » sön 12 nov 2006, 20:06

Varför inte Peter. Lägg minutstiös omsorg på alla detaljer. Nya segel, riv ut allt som väger mm. Har funkat på Tjörn Runt. Pontus Göransson vann väl ett år i sin Västbris ?

Ingenting är omöjligt
/ Jojje

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 12 nov 2006, 22:18

Det låter intressant, Miwa. Vill du ha en hel hög gastar till din J 17? Här har du en. :wink:

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 13 nov 2006, 10:26

Det låter som att KSSS menar allvar med sin kampanj \"Alla kan segla\"!
I så fall kan det bli aktuellt med en framtida start på korta banan,Baltic Race.
Det är absolut nå´t att fundera fundera över,Rudi!

Miwa

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 13 nov 2006, 11:13

Miwa
Bygg klart, för den hänger jag med på... :wink:
Calle

Se gla ut

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 13 nov 2006, 11:55

Jojje skrev:Varför inte Peter. Lägg minutstiös omsorg på alla detaljer. Nya segel, riv ut allt som väger mm. Har funkat på Tjörn Runt. Pontus Göransson vann väl ett år i sin Västbris ?

Ingenting är omöjligt
Seglen är nya, inredningen är original och den rör jag inte.
Det är tyvärr skepparen som inte är tillräckligt snabb för att vinna kappseglingar. :wink:

Nu är ju Gotland Runt lite längre än Tjörn Runt om man säger... Har seglat Ornö Runt som på papperet långsammaste båt på banan, det var faktiskt jobbigt då det tar såpass mycket längre tid att ta sig runt än om man har en snabbare båt, man måste hålla sig koncentrerad ett par timmar längre än om vi valt att segla i polarens Safir som vi seglat i tidigare.
Alla borde ha skägg

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » mån 13 nov 2006, 12:10

Får man ställa upp i Gotland Runt/Baltic Race med sådär pass små båtar, nuförtiden Miwa? Jag vet att det var ganska vanligt på sextiotalet (nej jag var inte med då). Många som uträttade hästjobb i båtar i sex-sju meters storlek på dåtidens havskappseglingar. Jag trodde att man satt stopp för det - har man tvingats ändra sig på grund av den allt sämre uppslutningen?

Rudi

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » mån 13 nov 2006, 12:23

Minsta båt årets GR var en Accent....

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » mån 13 nov 2006, 12:35

Säkert inte Rudi,men Stanley 19 seglade Baltic Race med framgång på 60-talet.
Med rätt utrustning och förberedelser,är det inga bekymmer att segla så pass korta sträckor som Baltic Race.KSSS skulle annars kunna införa ett depåstopp i t.ex. Fårösund.

Calle,du har rätt!Det är tur att du sparkar på mig!
Jag måste fokusera på det jag har för händer och inte veckla in mig i för många nya idéer.
R-4:an är en alldeles för bra båtidé,för att inte stå mer i centrum för min verksamhet.Det är dock lätt att ryckas med i andra bra tankegångar.
Det är kanske ett nybygge till på gång.Kontakter är tagna,vi får se vad det blir.

Miwa

Leino
Trogen medlem

Inlägg av Leino » fre 08 dec 2006, 17:37

Rudi skrev:Får man ställa upp i Gotland Runt/Baltic Race med sådär pass små båtar, nuförtiden Miwa? Jag vet att det var ganska vanligt på sextiotalet (nej jag var inte med då). Många som uträttade hästjobb i båtar i sex-sju meters storlek på dåtidens havskappseglingar. Jag trodde att man satt stopp för det - har man tvingats ändra sig på grund av den allt sämre uppslutningen?

Rudi
Varför skulle man inte få segla en mindre båt? Ok, Cb66:an har väl inte ute på havet o gjöra men Maxi77 är nog bland det säkraste man kan segla o Mini650 som ensamseglas över Atlanten ligger inte långt efter.
Vill vi ha nån fart på kappseglandet i Sverige så gäller det nog att locka folk att ställa upp med de båtar de har o inte bara satsa på jättetrimmisar o andra jättesponsorprojekt.
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

Skriv svar