Kvalitetspenslar, bästa möjliga

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Kvalitetspenslar, bästa möjliga

Inlägg av fribbe » lör 04 nov 2006, 00:08

Vilka är de absolut bästa lackpenslarna man kan köpa på marknaden?
Jag är ute efter det som är alla yrkesfolks våta dröm, något utöver det vanliga...
Det pratades i en tråd för en tid sedan om exklusiva handgjorda penslar som man använder hela livet och som bara blir bättre och bättre. Något i den stilen vill jag ha.
Många plus om de finns att köpa i Sverige.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 04 nov 2006, 09:40

Den här vidunderliga penseln kräver två inledande steg och gäller med ett villkor. Villkoret är att du håller dig borta från sk härdlacker. Får du sådant i penseln är det kört. Vattenbaserade färger är ju inte aktuella alls...

Steg ett är att du köper en bra pensel - en sådan går att få under 100 kr om den tillverkats i länder där man uppmuntrar även barn att delta aktivt i näringslivet. Sedan sköter du den som ett lindebarn och \"målar in\" den försiktigt. Du behöver tre penslar: en lackpensel, en för mörka och en för ljusa färger. Sedan brukar du dessa till litet halgrov målning/lackning i början, till dess att (enstaka) strån har släppt och slitaget mot målningsytan har gjort borsten mjuka i spetsen. Men det ordnar du lätt genom att erbjuda dig att grunda en eller två båtar med dina respektive penslar... ;-) Det är också en förutsättning att du målar bara med lösningsmedelsbaserade färger. Du behöver också en stark ambition och en god portion disciplin när det gäller rengöringen. Glömmer du dig en enda gång är penseln förbrukad (ja, alltså, man kan ju ha den att slabba mönja med och annat sådant, men för litet bättre jobb är den körd)... Efter lång tid är penseln nersliten, och då förlänger man livet ett tag till genom att linda av några varv på snörning runt infästningen. På det sättet bibehåller man den rätta spänsten även efter många års bruk.

För den som inte är penselfundamentalist kan man också (numera) köpa helt OK mellanprispenslar med \"förinslitna\" (kluvna) toppar. En sådan ger (enligt min åsikt) ett utmärkt resultat efter att man \"torrmålat\" den helt kort mot ett sandpapper eller (klassiskt) mot fibrerna på en ohyvlad bräda för att få loss något enstaka löst borst. Jag är på inget sätt ett målarproffs, men handlaget med penseln har mycket större betydelse än själva penseln - även om jag också uppskattar att få arbeta med goda verktyg.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 04 nov 2006, 20:04

Jo, det är jätteskillnad mellan pensel och pensel.
Även en medioker pensel kan bli bra, Som Anders skriver det hänger helt ihop med skötseln, med bra skötsel kommer du att mer och mer älska dina penslar. Det finns inga genvägar här. :wink:
Calle

Se gla ut

ole
Diamantmedlem

Inlägg av ole » lör 04 nov 2006, 22:29

Bare Jordan vet hvordan (hur).
ole

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 05 nov 2006, 08:31

Calle C skrev:Jo, det är jätteskillnad mellan pensel och pensel.
Även en medioker pensel kan bli bra, Som Anders skriver det hänger helt ihop med skötseln, med bra skötsel kommer du att mer och mer älska dina penslar. Det finns inga genvägar här. :wink:
Genvägen skulle väl isf vara att redan från början köpa en dyr pensel.
Själv gömmer jag mina bästa penslar för resten av familjen.
Får väl söka för detta en gång i framtiden.//Johan.

Erik P
Trogen medlem

Hur rengör ni era superpenslar

Inlägg av Erik P » sön 05 nov 2006, 13:03

Det brukar vara svårt att rengöra penslarna från t ex lösningsbaserad lackfärg. Hur gör ni ?

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » sön 05 nov 2006, 13:54

Först ngt högaromatiskt lösningsmedel sedan tvål o vatten - så fort som möjligt efter avslutat arbete.//Johan.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tis 07 nov 2006, 10:14

Jag kör med två typer av penslar:
1. Biltemas skumgummipenslar, som efterslätning när jag rollat en lackyta. Slängs efter använding. Se min hemsida...
2. Alcro´s egna lite dyrare moddlare i naturhår, kostar strax under en hundring. Rengöring som i ovanstående inlägg, med det tillägget att om man skall lacka dagligen (eller nästan...) stryker jag ut så mycket lack jag kan och stoppar penseln i en burk med rå linolja.
Alla borde ha skägg

Skriv svar