Skrota båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
LinusA
Platinamedlem

Skrota båt?

Inlägg av LinusA » ons 01 nov 2006, 23:52

Hallåj, känns som jag pumpar ut frågor här på forumet (när farsgubbens svar är otillräckliga), men jag är väldigt tacksam för alla hjälp jag får :D .

Nu till frågan...
Jag har en båt som inte vill sälja sig så jag funderar på att plocka av motor och \"värdesaker\" och skänka bort den. Om även denna plan misslyckas, hur blir jag av med den då?
Antar att det är lite av ett miljöbrott att bara sänka henne ute på djupt hav (och några sådana tänker jag minsann inte begå) så vad gör man av båtar som ingen vill ha?

OnTheRock
Silvermedlem

Re: Skrota båt?

Inlägg av OnTheRock » tor 02 nov 2006, 00:52

Du kan ringa Nestlé, så komer de och hämtar den.

De mal ner den till gräddpulver (gräddersättning att användas i kaffe)

Det måste förstås vara en plastbåt. Vit.

//OnTheRocks

qwintus
Guldmedlem

Inlägg av qwintus » tor 02 nov 2006, 07:27

Det är bara att köra ut den till soptippen så får den försvinna i sopberget.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 02 nov 2006, 09:21

Sälj den som trädgårdsdamm....... :lol:

Allvarligt, det kommer att bli ett jätteproblem tids nog, thermoplaster går att mala och göra nya produkter men härdplaster är ett problem när de är förbrukade, kanske går de att mala ner och användas till fyllnadsmaterial etc.
Men det är ett problem, problem är till för att lösas.... :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 02 nov 2006, 11:21

I väldigt liten skala; så skrotade jag en uttjänt optimist genom att helt sonika såga den i småbitar med ett hårdmetallblad på sågen. Troligen går det inte att göra så med något som är större.

På ett dagis nära min arbetsplats ligger en POP-16 nergrävd, som lekbåt.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 02 nov 2006, 11:23

Jag tyckte att jag läst en artikel för ett tag sedan om ett företag som tog hand om gamla båtar (mestadels dock jollar).
Vad de gör med båtarna kommer jag dock inte ihåg.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 02 nov 2006, 11:50

hur stor är båten och vad är det för typ. Min dinge körde jag till soptippen när den hade tjänat ut.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tor 02 nov 2006, 15:57

toaen skrev:hur stor är båten och vad är det för typ. Min dinge körde jag till soptippen när den hade tjänat ut.

tommy
Båten är relativt liten,
6,50 x 2 m
ca 1,4 ton =/

Men fortfarande inget man gömmer i trädgårdsrabbaten direkt...

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 nov 2006, 16:24

Om det är din Junker 22-kopia (eller vad man ska kalla den) borde det väl funka att sälja den, bara du begär rätt pris och har tålamod. En billig liten plastbåt i OK skick brukar vara ganska lätt att sälja på vårkanten, det är lite knepigare nu, men som sagt för rätt pris går allt att sälja.
Hav tålamod!
Alla borde ha skägg

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tor 02 nov 2006, 16:55

Misil no87 skrev:Om det är din Junker 22-kopia (eller vad man ska kalla den) borde det väl funka att sälja den, bara du begär rätt pris och har tålamod. En billig liten plastbåt i OK skick brukar vara ganska lätt att sälja på vårkanten, det är lite knepigare nu, men som sagt för rätt pris går allt att sälja.
Hav tålamod!
Ja, jag försöker sälja den. I början hoppades jag på att få igen det jag lagt ut, nu är jag nere på hälften i annonsen på blocket. Ev. ger jag bort den utan motor, omonterat kök och batteri m.m.

Annars får den väl ligga i till i vår så kankse man får en peng. Men jag vill gärna få bort den så jag har plats för nästa.

Tack för segelaffären förresten, fick sy om det lite, men satan vad bra det blev :D

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 nov 2006, 16:58

Kul med seglet!
Tycker att det borde gå att sälja för de pengar du begär, det är en ganska fin liten uddabåt.
http://www.blocket.se/vi/9570947.htm?ca=11_s
Alla borde ha skägg

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 02 nov 2006, 17:00

...en sak till, lägg gärna annonsen på fler ställen - som t ex här, på batnet.se, maringuiden.se, fendern.se. Flera av dessa säljställen är gratis att annonsera på, kanske alla, vet inte riktigt.
Alla borde ha skägg

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » fre 03 nov 2006, 10:50

LinusA skrev:
Ja, jag försöker sälja den. I början hoppades jag på att få igen det jag lagt ut, nu är jag nere på hälften i annonsen på blocket. Ev. ger jag bort den utan motor, omonterat kök och batteri m.m.

Annars får den väl ligga i till i vår så kankse man får en peng. Men jag vill gärna få bort den så jag har plats för nästa.

Tack för segelaffären förresten, fick sy om det lite, men satan vad bra det blev :D
Lägg ut den på ebay för en krona ska du nog bli av med den. Rätt som det är får du kanske t o m mer. Ebay är perfekt när du egentligen bara vill bli av med den men inte förväntar dig någon viss summa. Dessutom är ebay internationell. Glöm tradera dock, den funkar bra för andra saker, men inte båtar.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » fre 03 nov 2006, 16:03

Du skulle behöve frisera annonsen lite också, ta bort det negativa du skrivit.
Berätta det i telefonen eller när de kikar på båten istället.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Re: Skrota båt?

Inlägg av jarleham » tor 09 nov 2006, 20:45

Hvorfor ikke prøve å selge den i Norge? Aktuelle netssteder er www.autodb.no og
www.finn.no . Den første er gratis så der risikerer du ingenting :idea:

Skriv svar