Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Lisa Bergman
- Trogen medlem
Jaha, så var vår båt på land. Igår satte vi upp täckställningen och presseningen och när jag satt där på båten med all pressening över mig då jag försökte få den på rätt plats så längtade jag till våren! Tänk den dagen man får ta bort presseningen och göra i ordning båten för sommaren! Det är en känsla som heter duga!
Trots regn var det många som var på båtklubben igår och fixade med båtarna, riktigt mysig dag ändå!
I år ska vi ta bort rodret på vår Omega och byta bussningarna, det är alltid något pyssel.
Vi har även en socell (på stång), det blev ju lite bökigt med den och presseningen. Ett tag funderade jag på attt montera ned den, men är det inte bättre att batterierna får ladda?
Ha en skön söndag
Lisa
-
matsa
- Diamantmedlem
köp en liten billig båt och ha den kvar i sjön. för även om man är tvingad att ta upp när båtklubbens ordinarie upptagning är, så kan man ju kanske fixa det på annat sätt med en liten smidig båt. det är ju flera månader kvar av säsongen än. oftast behöver man inte ta upp förrän kring nyår. det är jättefint att segla när det kommit lite snö på båten och öarna och det ligger lite tunn is i vikarna. har man in riktigt billig halvskruttig liten båt kan du ligga kvar i isen om det skulla vara så att den fryser fast. men det finns ju tomma båtplatser överallt på vintern, så man kan ju låna en på ett ställe där det sällan fryser till. för även om det vissa dagar känns helt pyton för att det är så pissigt väder, så kommer det kanondagar åxå. så segla året runt istället och ta upp båten och vårrusta den nån vecka i juli när det är som mest folk ute på sjön. för 2 år sen när jag var ute i januari så var det folk som åkte skridskor och seglade isjakt på isen och jag seglade utanför iskanten. det var ganska festligt!
mer vintersegling!!!! tycker jag. /m
-
Lisa Bergman
- Trogen medlem
Låter härligt med vintersegling...
Jag sålde just min Ohlson 22, men den hade kankse ändå inte mått så bra av att ligga i vattnet fram till nyår.
Finns det några som vill ha med sig en gast på en vintersegling följer jag gärna med.
/ Lisa
-
Jens K
- Platinamedlem
matsa skrev:köp en liten billig båt och ha den kvar i sjön. för även om man är tvingad att ta upp när båtklubbens ordinarie upptagning är, så kan man ju kanske fixa det på annat sätt med en liten smidig båt. det är ju flera månader kvar av säsongen än. oftast behöver man inte ta upp förrän kring nyår. det är jättefint att segla när det kommit lite snö på båten och öarna och det ligger lite tunn is i vikarna. har man in riktigt billig halvskruttig liten båt kan du ligga kvar i isen om det skulla vara så att den fryser fast. men det finns ju tomma båtplatser överallt på vintern, så man kan ju låna en på ett ställe där det sällan fryser till. för även om det vissa dagar känns helt pyton för att det är så pissigt väder, så kommer det kanondagar åxå. så segla året runt istället och ta upp båten och vårrusta den nån vecka i juli när det är som mest folk ute på sjön. för 2 år sen när jag var ute i januari så var det folk som åkte skridskor och seglade isjakt på isen och jag seglade utanför iskanten. det var ganska festligt!
mer vintersegling!!!! tycker jag. /m
Hm. Jag får erkänna att jag har länge varit sugen på att ligga kvar i någon vinter för att testa. Min båt är ju liten och ganska tålig, men det som oroar mig är självlänsen. Det är det enda hålet i båten under vattenlinjen (den går rakt ner från sittbrunnen) och hade jag inte den skulle jag testat för länge sen. Det har en gång legat kvar en motorbåt (med drev och annars inga hål) i vår klubb och den klarade sig fint trots att isen blev ganska tjock den vintern. Också har jag sett en Stortriss ligga i isen en vinter (men den är ju iofs osänkbar, det underlättar ju).
Nåja, nåt år kanske jag vågar, men nu är den iaf uppe....
-
Rudi
- Diamantmedlem
Jonas Ekblad i På Kryss utexperimenterade en metod att rädda självlänsar från frostsprängning. Den gick ut på att man sticker ned en remsa av skumgummi med slutna celler (av den typ man använder vid
skrovisolering) genom slangen, ut i vattnet. När vattnet fryser i kranhus
och slang, medger skumgummit expansionsutrymme nog. Han utförde
sina experiment med provrör i glas, i frysen. Provrören höll.
Rudi
-
Jens K
- Platinamedlem
Hm, OK. Men det finns ju ett problem till och det är att självlänsen då inte längre fungerar. Men man får väl lägga på ett bomtält. Ja jag svarade väl på min egen fråga där.

-
Anders S
- Diamantmedlem
Då kan man använda skum i form av rörisolering som man fodrar sin självläns med (eller andra genomföringar, om man vill) - givetvis på insidan, a la JE: recept.
Det framgår av namnet att den ger båda de önskade egenskaperna \"rör\" och \"isolering\".

Anders S
-
Rudi
- Diamantmedlem
Meningen var inte att helt fylla slang och rör. Det kommer fortfarande finnas plats för regnvatten att rinna ur.
Rudi
-
matsa
- Diamantmedlem
det är väl bara att klippa en remsa av ett liggunderlag, då blir det ju en fyrkantig bit som går inuti en rund slang. då finns det utrymme för vatten/is åxå.
VARNING!!! försök INTE att isolera slangen på utsidan med rörisolering eller något annat. för då fryser vattnet från ändarna på slangen och den fryser sist mitt på. den spricker garanterat och båten sjunker. /m