Jo, det är möjligt att gå längre än platt tyckande och troende.Jaramaz skrev:
... det svåra är ju att belägga det hela! Vad finns det för egentligt underlag?
... Eller är det bara en upprepning av Maxidebatten för xxx år sedan?...
/J
Det enklaste är att gå ner i en Bavaria och titta med egna ögon, under, bakom och inne i. Då ser man i alla fall några bevis på ett medvetet och uträknat val, som Bavaria gjort för att kunna konkurrera med priset. Men, och det här är viktigt: Vet man inte hur det kan vara och hur det kan se ut, så har man ingen referensram - och då tänker man naturligtvis att topcoat kanske inte är viktigt, för på insidan skall det ju vara torrt, att ledningar inte behöver klamras, att stickor, strån och spinkor inte kan skada något där man ändå inte är - och så vidare. Bara den som har erfarenheten av vad som i längden händer i båtar där kablar och slangar hänger fritt ser ju problemet. Eller den som dragit i en segelsäck eller en extra ankartamp, och inte fått ut den för den har fastnat i en spräckt trälist i inredet. Eller den som upptäcker efter ett par säsonger att kabeln till akterlanternan skavts av all isolering, lanternan slocknar och säkringen går - och kabeln är för evigt inplastad bakom ett blindskott i akterruffen... Relingslisten på Bavaria har inga hål. Det är för att man inte får belasta den och de plåtskruvar den är fastsatt med, och utan hål, inga block eller schacklar. Smart eller bara så fel ?
Det finns massor av sådana här frågor som bara den informerade kan besvara: Kan jag acceptera det här, därför att jag hellre vill ha mer utrymme och komfort i viken, hamnen eller på sommarsegling i skyddade vatten? Alla båtar är kompromisser, och Bavaria är en av dem - det är inte fel, men man skall vara informerad om att s/Y Tulipanaros ännu inte är sjösatt, och sannolikt dröjer ett tag till.
Mina minnen (kanske förlorade i ålderns töcken) av "Maxidebatten" var att den oftast handlade om att båtarna var så förfärligt fula och inredet så obehagligt enkelt utfört, inte att båtarna tappade kölen eller hade för lite plast. Den stora debatten var då om man skulle ha långkölat eller fenkölat, och vilka som var bakåtsträvare, oansvariga, offer för kommersialismen, trygghetstörstande eller prestandafixerade, ungefär som nu, alltså.

Och, det är konsumenterna som har makten här - genom att ställa frågor, tänka själva och ställa krav. Vågar Bavaria ge 25 års kölgaranti ? Det vore ju bara en obetydlig kostnad om risken verkligen är mycket liten.
Detta sagt - min båt är inte perfekt eller felfri - långt ifrån. Men jag tror mig veta var bristerna finns och hur de kan hanteras. Det unnar jag alla, även de som tror att EU-normer, reklamsnack och den förförande doften av nyavgången styren är garantier för "en bra båt".
Trevlig helg & må vinden alltid vara lagom och/eller ljum.