Hur måla om skrovet på plastbåt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gunne

Hur måla om skrovet på plastbåt?

Inlägg av Gunne » lör 03 jul 2004, 18:37

Jag har funderingar på att köpa en billigare plastbåt, och billigt betyder som bekant ofta dåligt skick. Jag har tittat lite på en båt och funderar på att köpa den, men friborden är inte så fina. Det finns diverse små repor, flagor m.m. Det känns som att man skulle behöva slipa bort all färg och göra om det snyggt från börjarn.

Hur går det till när man målar en plastbåt? Slipar man bort all färg på hela skrovet och sen målar på ny? Är det extremt jobbigt att göra detta på en 32-fotare? Vad är gelcoat för nåt? Som ni märker så kan jag inte mycket om sånt här så tips eller länkar till sjyssta sidor uppskattas...

Björne

Hej

Inlägg av Björne » lör 03 jul 2004, 20:48

Jag skulle oxå vilja veta lite om detta!
Tack på förhand

Peter K

Vad är gelcoat?

Inlägg av Peter K » mån 05 jul 2004, 14:24

Förenklat sett är gelcoat ett pigmenterat plastspackel som sitter utanpå glasfiberlaminatet. En plastbåt är nämligen inte målad normalt, det som kan uppfattas som färg är gelcoaten.

Måla/lacka gör man bara när det inte finns någon återvändo, dvs när båten är såpass repig, sprucken, trasig eller ful att man inte har något val. Att lacka är inte helt enkelt, det kräver en del spackling, en hel del slipning, en van sprutlackerare (även om man kan måla för hand blir det inte lika bra som sprutat), för ett misslyckat jobb är inte direkt värdehöjande för båten.

Man kan läsa mer om här, http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_p ... efault.asp

Chrichan

Lite mer info

Inlägg av Chrichan » ons 07 jul 2004, 19:50

conado
Trogen medlem

Måla plastbåt

Inlägg av conado » tis 13 jul 2004, 22:41

Med en dåres envishet hävdar jag, efter att ha målat plastbåt med både 2-komponents som 1-komponents färg, att det duger mycket bra att måla med 1-komponentsfärg(top-lack)på en väl begagnad plastbåt. Använd pensel och planstrykare, och du får en blank yta, givetrvis efter ett bra underarbete. Det blir mycket billigare och du kan i princip måla om båten cxa vart 3-e till 5:te år. En misslyckad 2-komponentslackering, vilket kanske inte visar sig förrän efter 8-10 år, medför ett h-es arbete att slipa bort,
Hör gärna av dig.

conado@spray.se

Skriv svar