Kort inlägg om väjningsregler
Kort inlägg om väjningsregler
Runt Lidingö idag. I trångt sund strax efter starten. Lätt vind. En tävlande båt med spinnaker uppe närmar sig en icke tävlande båt (Express) för att gå förbi denna. Klar upphinnandesituation.
Tävlande båt: \"Tävlar ni?\"
Expressen: \"Nej.\"
Tävlande båt\" \"Flytta då på er för helvete\"
Expressen: \"Mummel....\"
Kommentarer?
Disclaimer: Jag var inte på Expressen eller tävlande båt utan låg utom fara på andra sidan sundet.
Tävlande båt: \"Tävlar ni?\"
Expressen: \"Nej.\"
Tävlande båt\" \"Flytta då på er för helvete\"
Expressen: \"Mummel....\"
Kommentarer?
Disclaimer: Jag var inte på Expressen eller tävlande båt utan låg utom fara på andra sidan sundet.
Re: Kort inlägg om väjningsregler
Jens K skrev:Runt Lidingö idag. I trångt sund strax efter starten. Lätt vind. En tävlande båt med spinnaker uppe närmar sig en icke tävlande båt (Express) för att gå förbi denna. Klar upphinnandesituation.
Tävlande båt: "Tävlar ni?"
Expressen: "Nej."
Tävlande båt" "Flytta då på er för helvete"
Expressen: "Mummel...."
Kommentarer?
Jag brukar alltid ha en jäkla otur med turseglare mitt framför mig då jag kappseglar. Om jag skall vara helt ärlig svär jag något fruktansvärt i båten eftersom de i semesterbåten borde förstå att det är kappsegling när de seglar in i ett helt fält med båtar. MEN....jag skulle aldrig skrika och gorma åt turseglarna, man vet aldrig vad som ligger bakom. Man får acceptera läget och låta frustrationen övergå i extra fokusering.
/Dan
kappseglingsbanor är oftast utlysta och jag tror nog att då kommer också varning via VHF. Det gäller ändå sjötrafikföreskrifterna. Så är det på regelsidan men jag tycker ändå att man kan visa hänsyn. Jag själv råkade ut för en situation där jag vart pressa upp av en fritidsseglare. Jag krävde inte utan jag bad honom att falla några grader och släppa förbi oss. Svaret jag fick var att sjövägsregler gäller även för er kappseglare. Jag hade aldrig ifågesatt utan bad om lite hänsyn. Medtävlare fick naturligvis en stor fördel för det tog längre att passera den j-la Maxi77:a som höll på att pressa mig förbi mållinjen.
-
Skotråttan
- Trogen medlem
Men om man ser det från \"semesterseglarens\" perspektiv:
Han har ingen VHF och har inte lusläst tävlingskalendrarna. Plötsligt dyker det upp en j-a massa båtar som skriker åt honom och förväntar sig att han skall flytta sig. Semesterseglaren kanske inte \"seglar in i\" tävlingsfälet, de kanske blir upphunna, bakåt har man ju oftast dålig koll dessutom.
Fast på en direkt och vänlig fråga kan man ju ta lite hänsyn, inte göra som i MiniMes exempel. Kommer det däremot nån rödbrusig typ och gormar och svär är ju risken att varje manöver tar dubbelt så lång tid. Såna typer skulle jag inte stressa ihjäl mig för....
Han har ingen VHF och har inte lusläst tävlingskalendrarna. Plötsligt dyker det upp en j-a massa båtar som skriker åt honom och förväntar sig att han skall flytta sig. Semesterseglaren kanske inte \"seglar in i\" tävlingsfälet, de kanske blir upphunna, bakåt har man ju oftast dålig koll dessutom.
Fast på en direkt och vänlig fråga kan man ju ta lite hänsyn, inte göra som i MiniMes exempel. Kommer det däremot nån rödbrusig typ och gormar och svär är ju risken att varje manöver tar dubbelt så lång tid. Såna typer skulle jag inte stressa ihjäl mig för....
Sjövägsreglerna har naturligtvis företräde då en situation mellan en kappseglande och en icke kappseglande båt inträffar. Hur någon kan beklaga sig över detta faktum förstår jag inte (och det gör väl heller ingen). Till och med kappseglingsreglerna har en passus om att sjövägsreglerna gäller under mörker.
Man kan (om man orkar med processen) få ett vattenområde avlyst av den lokala länsstyrelsen - det hände t ex vid Americas Cup-seglingarna utanför Malmö. Då blir det eventuellt en annan sak. Det kan noteras att avlysningen inte överklagades trots lokala kraftiga reaktioner från bland annat fiskare.
Vid (jolle)arrangemang brukar vi avdela en eller två följebåtar att upplysa båtar på väg in i banan att de inverkar på en tävling, och be dem gå en (oftast liten) omväg. 9 ggr av 10 fungerar detta utmärkt. Den 10:e krävs det en aning morskhet för att få sin vilja igenom. Det är (enligt min erfarenhet) lika lätt att få medverkan av motor- som segelbåtar.
Man kan (om man orkar med processen) få ett vattenområde avlyst av den lokala länsstyrelsen - det hände t ex vid Americas Cup-seglingarna utanför Malmö. Då blir det eventuellt en annan sak. Det kan noteras att avlysningen inte överklagades trots lokala kraftiga reaktioner från bland annat fiskare.
Vid (jolle)arrangemang brukar vi avdela en eller två följebåtar att upplysa båtar på väg in i banan att de inverkar på en tävling, och be dem gå en (oftast liten) omväg. 9 ggr av 10 fungerar detta utmärkt. Den 10:e krävs det en aning morskhet för att få sin vilja igenom. Det är (enligt min erfarenhet) lika lätt att få medverkan av motor- som segelbåtar.
Anders S
Jag passerar Baggensfjärden var och varannan gång vi skall ut. Och där är det som bekant ofta kappsegling.
Oftast går det bra att passera utanför banan med ingen eller minimal omväg, men inte alltid. Då siktar jag på den tunnaste klungan som ligger rimligt inom min kurs och försöker hålla undan oavsett vem som är väjningsskyldig. Oftast går det bra, men ibland är det så täta fält att det bara inte går. Några gånger har jag fått skäll och t.o.m ett visat finger!
Men jag tycker att man inte kan förvänta sig att alla andra båtar bara skall gå upp i rök när man förlägger en kappsegling till mitt på en av de populäraste infartslederna till Sveriges största stad t.ex en lördag i Augusti.
Man får nog acceptera att icke kappseglande båtar kommer att inteferera. Till skillnad från MiniMe tycker jag att kappseglare också är fritidsseglare!
Oftast går det bra att passera utanför banan med ingen eller minimal omväg, men inte alltid. Då siktar jag på den tunnaste klungan som ligger rimligt inom min kurs och försöker hålla undan oavsett vem som är väjningsskyldig. Oftast går det bra, men ibland är det så täta fält att det bara inte går. Några gånger har jag fått skäll och t.o.m ett visat finger!
Men jag tycker att man inte kan förvänta sig att alla andra båtar bara skall gå upp i rök när man förlägger en kappsegling till mitt på en av de populäraste infartslederna till Sveriges största stad t.ex en lördag i Augusti.
Man får nog acceptera att icke kappseglande båtar kommer att inteferera. Till skillnad från MiniMe tycker jag att kappseglare också är fritidsseglare!
Jag tror de flesta icke-kappseglare försöker hålla undan inom rimliga gränser, om inte annat så av självbevarelsedrift. Kappseglare är ju mycket vana att komma så nära varandra som en annan knappt ens gör i hamn.
Däremot tycker jag definitivt att det är fräckt att begära att man ska flytta på sig. Det är också stor skillnad mellan att kappsegla på bana, matchracing eller en liten jolleflotta och en tillställning som Lidingö Runt. Det är ju lätt att kringgå en liten bana, men i det här fallet går ju kappseglingen samma väg som man själv ska ta om man ska ta sig ut, och håller man sig då hyfsat i utkanten på farleden så tycker jag att man har gjort tillräckligt.
(F ö anser jag att Lidingö kommun äntligen ska börja öppna bron igen. Tänk på det när ni röstar i kommunalvalet ni som bor på Lidingö och seglar!).
Däremot tycker jag definitivt att det är fräckt att begära att man ska flytta på sig. Det är också stor skillnad mellan att kappsegla på bana, matchracing eller en liten jolleflotta och en tillställning som Lidingö Runt. Det är ju lätt att kringgå en liten bana, men i det här fallet går ju kappseglingen samma väg som man själv ska ta om man ska ta sig ut, och håller man sig då hyfsat i utkanten på farleden så tycker jag att man har gjort tillräckligt.
(F ö anser jag att Lidingö kommun äntligen ska börja öppna bron igen. Tänk på det när ni röstar i kommunalvalet ni som bor på Lidingö och seglar!).
Vilken regel i KSR 2005-2008 skulle det vara att sjövägsregler gäller under nattetid?Anders S skrev:Sjövägsreglerna har naturligtvis företräde då en situation mellan en kappseglande och en icke kappseglande båt inträffar. Hur någon kan beklaga sig över detta faktum förstår jag inte (och det gör väl heller ingen). Till och med kappseglingsreglerna har en passus om att sjövägsreglerna gäller under mörker.
När adrenalinet ökar i hen hetsig kappsegling kan ibland uppstår sådana situationer att kappseglare reagera som de gjorde. Det var inte rätt att kräva att de andra skulle försvinna. åt andra sidan vad skulle andra fritidsbåtägare säga om fjädarna skulle bli avspärrad pga en arrangör har ansökt om en kappsegling och därför spärrades av området (kan vara hela fjärden) Jag tycker med lite hänsyntagande i båda riktningar kan det går hur bra som helst. Föreställ er om icke deltagare skulle lägga sig mitt framför startlinjen på Lidingö Runt...
Du hittar det i Appendix J.2.2 p 3 - om hur man skriver seglingsföreskrifter.MiniMe skrev:
Vilken regel i KSR 2005-2008 skulle det vara att sjövägsregler gäller under nattetid?
Länk här: http://www.svensksegling.se/files/%7B01 ... 027%7D.pdf
Anders S
Jodå. Kappseglingsreglerna gäller i sin helhet, inklusive tillämpliga appendix och de är alla delar av kappseglingsreglerna. Appendix J2.1 innehåller en tvingande del (p1-p9) som alltid måste vara med i seglingsföreskrifterna. Sedan finns en icke nödvändig del i form av J2.2 p1- p39. Men Appendix J är i sin helhet en del av kappseglingsreglerna, och där finns en passus om kappseglingsregler vs sjövägsregler under mörker. Arrangerar man inte seglingar i mörker är den naturligtvis irrelevant.MiniMe skrev:Anders S, det är tyvärr ingen kappseglingsregel utan endast rekommendationer för hur seglingsföreskrifter bör/kan utformas/ kan innehålla. Det är upp till tävlingsledning att föra i sådana regler i seglingsföreskrifterna. Det kan visserligen vara lämpligt men definitivt inget måste.
Du frågade om var passusen stod att finna. Varsågod.
Anders S
Och jag trodde att jag hade missat något igen i samband med reglerna. Tack för upplysning Anders. Att påstår att det finns en passus i KSR att att sjövägsreglerna gäller under mörker tycker jag dock är rätt vågad. Som du, Anders, själv sade så står det i en icke nödvändig del av Apendix J.
I klartext står det: Seglingsföreskrifterna ska innehålla det av det följande som ska gälla: . Jag tolka det att det är upp till tävlingsledning vad de tar upp av punkterna. Men visst finns det en poäng med det att inte fortsätta med kappseglingsreglerna under mörker och många tävlingsledare lägger väl in det i seglingsföreskrifterna.
För att återgå till det ämne så le jag lite för även om det inte var rätt av den tävlande båten så är det inte sällsynt och jag har i viss mån även förståelse. Jag tänker t.ex. tillbaka på min tid jag seglade första säsongen i 420. Det fanns de som seglade i toppnivån och då var det vi (+ några andra) i amatörnivå. När det gällde att vinna en viktig tävling, en serie, ett mästerskap eller sammla ihop poäng för att får vara med i något större så hettade det till och inte så sällan krävde de att seglarna i amatörnivå skulle hålla undan även i strid mot KSR. Visst, har det inverkan på att kunna vinna eller inte berörd tävling om man blir störd eller ej och motståndaren kanske blir mindre störd. Som seglare i amatörnivå var jag visserligen glad att kunna vinna även om det endast var en duell mot de halvproffsen. glada var de inte för det gällde så mycket mer för de. Åt andra sidan ska reglerna gälla för alla och då gäller det att försöka undvika sådana situationer. Och som andra inlägg visade så kan man faktiskt ta hänsyn och kan försöka undvika att segla in i ett väl synlig tävlingsfält. Och om man så behöver så kan man försöka att hålla undan ändå. Jag tycker inte att det är en sak som handla så mycket om regler utan mer om respekt och hänsyn.
I klartext står det: Seglingsföreskrifterna ska innehålla det av det följande som ska gälla: . Jag tolka det att det är upp till tävlingsledning vad de tar upp av punkterna. Men visst finns det en poäng med det att inte fortsätta med kappseglingsreglerna under mörker och många tävlingsledare lägger väl in det i seglingsföreskrifterna.
För att återgå till det ämne så le jag lite för även om det inte var rätt av den tävlande båten så är det inte sällsynt och jag har i viss mån även förståelse. Jag tänker t.ex. tillbaka på min tid jag seglade första säsongen i 420. Det fanns de som seglade i toppnivån och då var det vi (+ några andra) i amatörnivå. När det gällde att vinna en viktig tävling, en serie, ett mästerskap eller sammla ihop poäng för att får vara med i något större så hettade det till och inte så sällan krävde de att seglarna i amatörnivå skulle hålla undan även i strid mot KSR. Visst, har det inverkan på att kunna vinna eller inte berörd tävling om man blir störd eller ej och motståndaren kanske blir mindre störd. Som seglare i amatörnivå var jag visserligen glad att kunna vinna även om det endast var en duell mot de halvproffsen. glada var de inte för det gällde så mycket mer för de. Åt andra sidan ska reglerna gälla för alla och då gäller det att försöka undvika sådana situationer. Och som andra inlägg visade så kan man faktiskt ta hänsyn och kan försöka undvika att segla in i ett väl synlig tävlingsfält. Och om man så behöver så kan man försöka att hålla undan ändå. Jag tycker inte att det är en sak som handla så mycket om regler utan mer om respekt och hänsyn.
Var får man tävla?
Har aldrig kappseglat och vet alltså ingenting om hur kappseglare tänker.
Om ett gäng bilförare får för sig att tävla mot varandra och begär att andra bilister skall hålla undan, har de rätt till detta?
Vad är skillnaden på vatten?
Om ett gäng bilförare får för sig att tävla mot varandra och begär att andra bilister skall hålla undan, har de rätt till detta?
Vad är skillnaden på vatten?