I ett annat forum debateras samma ämne. \"Problemet\" där är att i det forumet finns avdelning även för motorbåtsägare och den sistnämnda kategorin har innvändningar mot seglarnas åsikter. 225 inlägg för och emot har det blivit till dags datum.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=104462
Jag vet inte om paintbollkulor har varit uppe till debatt men väl knott (gatsten 10x10x10 cm) och rep.
Det är ingen som har tänkt på att montera ett långt bogspröt under vattenytan. Det hade man för länge sen på vissa båtar.
Jag råkade säga något till en motorbåtsägare som angränsade till ämnet, under den tiden jag hade min båt i Stockholm. Jag fick minssan svar på tal. Och när jag tänkte efter så låg det mycket i vad han sa. Svaret gällde kryssande seglares hänsynslöshet. Jag hade upplevt det själv när jag gick för motor från Kanholmsfjärden (tror jag att det heter) till Svinninge några timmar senare. Det är ruskigt mycke båtar i Stockholms skärgård.
Vi som har våra båtar på västkusten har en stor fördel framför de som har båtarna i Stockholms skärgård. Vi kan segla över till Norska Sörlandet. Där är det inte så mycket båt och dessutom slipper vi ifrån de flesta norrmännen - de är i Bohuslän.
Kom i sammanhanget att tänka på något som lär va en sann historia ur livet;
En man (som hade arbetat på samma företag som jag gör idag), och som var alkoliserad, bodde vid hamnen på en ö i Bohusläns skärgård. Ett gäng ungdomar la till strax intill mannens hus med en styrpullpetare. De hade en bärgsprängare som de körde på högsta volym.
Mannen gick fram till ungdomarna och bad dem stänga av musiken. Ungdomarna bad honom dra åt h-e. Då gick mannen och hämtade ett cementrör med en diameter på 30/40 cm och la det på axeln.
Han gick återigen fram till undommarna med röret på axeln och bad dem stänga av musiket. Ungdomarna bad honom återigen dra åt h-e. Då råkade mannen \"tappa\" cemetröret så att den hamnade i båten. När båten sjönk tystnade musiken.
Vad händelsen fick för efterspel eller om den överhuvudtaget är sann vet jag inte, men det är nog viktigt att vi lite till manns visar hänsyn.
tommy