Hur nära ska dom gå.....

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Hur nära ska dom gå.....

Inlägg av Calle C » sön 27 aug 2006, 20:42

Den här helgen var det väldigt lite båtar ute.
3-4m/s och lite regnskurar, tyst och fint, Tror jag :o

Då har motorbåtarna fått syn på mig och drar förbi i 25-30kn 5-10m vid sidan om oss när det finns hur mycket plats som helst.

I huvudet snurrar det, granatgevär eller en hastig gir.......

Min båt tar sjö relativt bra men för en mindre kan det sluta i katastrof.
Calle

Se gla ut

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » sön 27 aug 2006, 23:32

ja man blir så jävla trött på dom.
och dom som bara MÅSTE mötas så att dom kör högertrafik då? dom kan svänga 50 meter åt sidan och passera precis framför fören på en bara för att gå på \"rätt\" sida.
-en torped! såå bara, skulle få slut på dä!
jag har funderat på om man kunde ha med färgburkar med väldigt löst sittande lock att kasta på dom? kan dä va nåt? eller om man kastar ut 40 meter trasslig flytlina när man ser att det kommer en såndär tätt-intill-körare. eller starta en kampanj SÄNK EN MOTORBÅT OM DAGEN. med dagens laddningsbara sladdlösa borrmaskiner så är det väl en baggis. om vi hjälps åt så får vi rätt snabbt lugnt å skönt på sjön igen.
fast ruttna ägg måste man väl ändå få kasta på dom? /m

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » mån 28 aug 2006, 00:06

Lite kan man väl ge igen genom att aldrig väja för motorbåtar och alltid kryssa i trånga sund?

Annars tycker jag att trasslig lina var rätt bra. Gärna väl utspridd som en solfjäder i kölvattnet och med en massa ilsket färgade flöten på. Fast det bromsar nog lite väl mycket kanske.
//Daniel

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » mån 28 aug 2006, 04:26

Har ni inte provat med en paintballmarkör? Det blir så fina rosa färgrosor på deras skrovsidor av dom. :lol:

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 28 aug 2006, 07:47

J@nne skrev:Har ni inte provat med en paintballmarkör? Det blir så fina rosa färgrosor på deras skrovsidor av dom. :lol:
Detta är en av anledningarna till att ett båtregister kan ha sina fördelar. En del arroganta typer kanske besinnar sig när de förstår att de faktiskt är identifierbara, även om det inte leder till rättsliga följder.
För mitt intryck är att dessa drullputtar nästan alltid färdas i båtar som är namnlösa och saknar klubbvimpel och är helt anonyma. Då är det lätt att vara kaxig...

Annars tycker jag om idén med paintball!
Kan man använda samma slags vapen till att skjuta luftgevärspilar med? Då har man nåt att ta fram när snorungarna far runt i ankringsvikarna med sina snurror på RIB/gummibåtarna och driver en till vanvett..

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » mån 28 aug 2006, 08:11

Kanske flygvapnet trots allt skulle kunna ha användning för alla JAS-plan som de funderar på att lägga i malpåsen. Ett snabbt anrop via VHF:en borde få dem upp i luften och på jakt efter motorbåtsmarodörer. :twisted: För några kustkorvetter eller torpedbåtar lär väl kanppast marinen ha nuförtiden?

De flesta motorbåtsägare tar hänsyn, men vissa (och det finns det åtskilliga av, tyvärr) kan nog knappast stava till hänsyn eller sjövett. :evil:

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » mån 28 aug 2006, 17:24

Jag måste också säga att jag faktiskt känner mig mer besvärad av all okynneskörning med gummijollar i naturhamnarna. Det blir inga ofantliga svall men tillräckligt för att vara besvärande. Dessutom för de ett väldans liv. Skrikande ungar kan man dra sig undan men svallet når längre.

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » mån 28 aug 2006, 18:24

Kan tänka mig att okynneskörandet med gummibåtarna är av samma karaktär som okynneskörandet med mopeder på nätterna. Här där jag bor, i Karlshamn, har det vissa nätter varit olidligt. Det låter som getingsvärmar x 1 miljon decibel som ekar genom gatorna här.

Vad har det tagit åt dagens ungdomar (och deras föräldrar)? :?:

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » mån 28 aug 2006, 19:07

Jag håller nog med om att naturhamnsmarodörerna i jolle med utombordare är värst. Motorbåtarna i farlederna är visserligen irriterande, men blåser det bara lite grand så stör de inte mig så mycket. Och jag har ändå väldigt liten båt. Värre visserligen om det inte blåser.

Vad gäller Kustkorvetterna så skulle de väl ta en till Libanon. Undrar om den klarar Biskayan eller ska de ta den på järnväg ner till medelhavet? :roll:

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 28 aug 2006, 19:56

I ett annat forum debateras samma ämne. \"Problemet\" där är att i det forumet finns avdelning även för motorbåtsägare och den sistnämnda kategorin har innvändningar mot seglarnas åsikter. 225 inlägg för och emot har det blivit till dags datum. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=104462

Jag vet inte om paintbollkulor har varit uppe till debatt men väl knott (gatsten 10x10x10 cm) och rep.

Det är ingen som har tänkt på att montera ett långt bogspröt under vattenytan. Det hade man för länge sen på vissa båtar.

Jag råkade säga något till en motorbåtsägare som angränsade till ämnet, under den tiden jag hade min båt i Stockholm. Jag fick minssan svar på tal. Och när jag tänkte efter så låg det mycket i vad han sa. Svaret gällde kryssande seglares hänsynslöshet. Jag hade upplevt det själv när jag gick för motor från Kanholmsfjärden (tror jag att det heter) till Svinninge några timmar senare. Det är ruskigt mycke båtar i Stockholms skärgård.

Vi som har våra båtar på västkusten har en stor fördel framför de som har båtarna i Stockholms skärgård. Vi kan segla över till Norska Sörlandet. Där är det inte så mycket båt och dessutom slipper vi ifrån de flesta norrmännen - de är i Bohuslän.

Kom i sammanhanget att tänka på något som lär va en sann historia ur livet;

En man (som hade arbetat på samma företag som jag gör idag), och som var alkoliserad, bodde vid hamnen på en ö i Bohusläns skärgård. Ett gäng ungdomar la till strax intill mannens hus med en styrpullpetare. De hade en bärgsprängare som de körde på högsta volym.

Mannen gick fram till ungdomarna och bad dem stänga av musiken. Ungdomarna bad honom dra åt h-e. Då gick mannen och hämtade ett cementrör med en diameter på 30/40 cm och la det på axeln.

Han gick återigen fram till undommarna med röret på axeln och bad dem stänga av musiket. Ungdomarna bad honom återigen dra åt h-e. Då råkade mannen \"tappa\" cemetröret så att den hamnade i båten. När båten sjönk tystnade musiken.

Vad händelsen fick för efterspel eller om den överhuvudtaget är sann vet jag inte, men det är nog viktigt att vi lite till manns visar hänsyn.

tommy

Användarvisningsbild
Kenneth
Silvermedlem

Inlägg av Kenneth » tis 05 sep 2006, 12:27

I somras åkte vi i Sotenäskanalen. Maxfart 5 knop. Enligt min GPS ligger vi i 5.5 knop. Lik förbannat blir man upphunnen och omköra av motorbåtar. Dom segar sig precis förbi i kanske 6 knop. Då dessa båtar kör så långsamt blir det stora svallvågor. Jag undrar bara varför? Så lång är inte kanalen.

Sedan blir jag förbannad på motorbåtar som kommer in i hamnarna och drar av farten när dom passerat vågbrytarna. Det ger occkså fina svallvågor. Likaså är en del korkade och drar på full sula när daom har 20 meter kvar ut från hamnen. Då blir man arg.
För tillfället båtlös.

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » tis 05 sep 2006, 14:58

Edward skrev:Kan tänka mig att okynneskörandet med gummibåtarna är av samma karaktär som okynneskörandet med mopeder på nätterna. Här där jag bor, i Karlshamn, har det vissa nätter varit olidligt. Det låter som getingsvärmar x 1 miljon decibel som ekar genom gatorna här.

Vad har det tagit åt dagens ungdomar (och deras föräldrar)? :?:

Enda felet med dagens ungdom är att man inte tillhör den själv... :wink:

Skämt och sido, jag blir också skogstokig på gummibåtseländet.

Vad gäller motorfarkoster som närmar sig i hög fart i obehaglig riktning brukar jag börja vingla ordentligt med båten, så mycket som vinden tillåter. Allt som oftast poppar det upp ett huvud med undrande min ovanför vindrutan på motorbåten och så gör dom en gir och passerar på lite behagligare avstånd.

Sten_Ljungkvist
Silvermedlem

Navigationsvarning????

Inlägg av Sten_Ljungkvist » tor 07 sep 2006, 20:12

Den 2 augusti i år höll jag på att råka i olycka på grund av en motorbåt som jag mötte. Den höll mycket hög fart och drev upp ett stort svall. Den passerade på någon meters avstånd. Det var ren tur att jag klarade mig.

När jag hade hämtat mig, några dagar senare, skrev jag till sjöfartverket och frågade om man i liknande fall kunde sända en navigationsvaring på VHF. Man kanske vill varna andra fritidsbåtar? Förmodligen blir navigationsvarningar bokförda någonstans? Det vore kanske, långsiktigt, en fördel om somliga motorbåtars framfart blev bokförd?

Efter några dagar fick jag ett svar (från MRCC). JA, man kunde och fick sända ut en navigationsvarning på VHF. Om man inte hade VHF så kunde man ringa VTS och be dem gå ut med en varning.

Jag har inte provat så jag vet inte hur myndigheterna skulle reagera i verklighetern. *Men* - man skulle kanske ta för vana att be om navigationsvarning när de 10% värsta drummlarna passerar?

Jens K
Platinamedlem

Inlägg av Jens K » fre 08 sep 2006, 07:50

Det låter iaf som om det är värt ett försök. Om inte annat så kanske det kan locka dit någon kustbevakningsbåt som råkar vara i närheten.

Skriv svar